Lassan, de biztosan hatnak a reklámok

Ha nem is kattint azonnal a banner vagy egyéb hirdetésre a felhasználó, úgy tűnik, azért a reklámok hatása nem szűnt meg. Mindössze lassabban reagálnak a látogatók - különösen nagy tehát a jelentősége az újracélzásnak.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép:Fotolia

A Gemius több éves kutatásai során összegyűjtött adatok jól mutatják, hogy az online marketing üzenetek észlelése és hatékonysága megváltozott. A hirdetési bannerek vagy linkek átkattintási aránya  évről évre egyre csökken. Egyre kevesebb a közvetlen kattintás a hirdető céloldalán (a termék vagy szolgáltatás weboldalán). Más szóval, az internet felhasználók már kevésbé lelkesek, hogy azonnal reagáljanak a megjelent hirdetésekre; sokkal inkább már önállóan keresnek rá egy-egy információra a reklámozott termékkel kapcsolatban, vagy írják be  a weboldal címét vagy a kulcsszót a kereső ablakba. A reklám maga csak inspiráció, vagy kiindulási pont az internetező számára, hogy felkeltse figyelmét egy reklámozott termék vagy szolgáltatás iránt - függetlenül a hirdetés formátumától: display szponzorált link, vagy videó.

Ami még inkább érdekes, az online forgalmi adatok elemzése lehetővé teszi, hogy beazonosítsuk a hirdetés megjelenése után azt az időszakot és pillanatot, amikor a reklámozott termék, szolgáltatás vagy márka iránti keresések gyakorisága növekszik.

Változó érzékelés

Az internet felhasználók leginkább a banner megjelenését követő első 20 perc eltelte után mutatnak érdeklődést. ­Hosszabb távon figyelve, a reklámmal kapcsolatos információra történő keresés leggyakrabban a megjelenést követő 3 órán belül tapasztalható. Ezután a kommunikáció hatékonysága - azaz a felhasználó információ keresési hajlandósága – idővel elhalványul, majd szinte teljesen eltűnik. Ez az időszak eltérő az egyes piaci szegmensekben és néhány órától néhány napig tarthat. Az internet felhasználók tevékenységében ciklikusság figyelhető meg; a ciklus változatos tulajdonságokat mutat a piaci szegmenstől függően.  A reklám hatékonysága (a felhasználóban kiváltott vágy, hogy online rákeressen az ajánlattal kapcsolatos információra) szabályos időszakonként újra magasra szökik, 24, 48, 72 óra, stb. Ebből arra következtethetünk, hogy az emberek többsége egy napon belül mindig közel ugyan abban az időszakban használja a számítógépét internetezésre, így az érdeklődések csúcspontjaiban jól megfigyelhető ez a 24 órás ciklus.

A technika csodája: tudjuk, mire vágyik a vevő
A klasszikus kereskedelem egyik nagyon fontos eszköze a „follow up”, vagyis az utánkövetés. A probléma, hogy a látogatók jelenetős része első látogatáskor nem vásárol, csak nézelődik, nem más az internetes világban sem. Azonban már meg tudjuk célozni a korábbi látogatóinkat remarketing hirdetéssel.
Meg kell azonban jegyezni, hogy ez az érdeklődés néhány 24 órás ciklus után elhal. Érdekes, hogy egyes iparágakban, ahol a döntési folyamat hosszabb időt vesz igénybe (pl. telefon-szolgáltatók), a reklámüzenet akár 7 napig képes túlélni az internet felhasználó fejében. Más piaci szegmensekben (ahol a döntéseket gyorsabban hozzák, mint például online repülőjegy vásárlás, last minute ajánlatok), az érdeklődés hamarabb - 48-72 óra (azaz 2-3 ciklus) után elhalványul,

Hatékony kampány menedzsment

Ezek a megfigyelések ráirányítják a figyelmet az online hirdetési kampányok hatékonyságának mérésére és ellenőrzésére eddig használt módszerekre, valamint néhány új paradigma alkalmazására a hatékony kampány menedzsment során. Ilyen például a kampány teljes tartamára kiterjedő pontos felhasználói újracélzás (a reklámüzenet időről időre történő frissítése), mindez az értékelésnek megfelelően korrigálva az RTB rendszerben (figyelembe véve az eltelt idő hatását a vásárlási potenciálra), alkalmazva a céloldalon is (azon az adott webhelyen, ahol a tranzakcióra sor kerül), továbbá, figyelembe véve az előzményeket (statisztikák) és a reklám által az internetezőkben kiváltott hatást.

 

Véleményvezér

Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo