A magyar gazdaság fojtogató rákfenéje a körbetartozás. Követeléskezeléssel ugyan csökkenthetők a potenciális veszélyforrások és az általuk okozott veszteségek, de sok cég még mindig szégyell – vagy különféle kifogások álcája mögé bújva nem akar – követeléskezelőhöz fordulni. Pedig a követeléskezelés nem szégyen, hanem szükséglet. Kisebb és nagyobb cégeknek egyaránt.
Pávai Vajna Ferenc geológus 1925-ben feltáró fúrásokat végzett Hajdúszoboszlón új földgázforrás fellelése reményében. Gáz helyett azonban 73°C-os termálforrásra talált. Kiderült, hogy a világosbarna színű folyadék, amit a földgáz helyén találtak egy sóban, ásványokban, jódban, brómban valamint vasban gazdag víz, amely egészségügyileg rendkívül jótékony hatással van a szervezetre, csökkenti a fájdalmakat, a reuma tüneteit, valamint visszaszorítja a krónikus légzőszervi és bőrgyógyászati megbetegedéseket. Ezen felismerések eredményeképpen Hajdúszoboszlón megépült Magyarország legnagyobb gyógyfürdője, majd 1950 június 13-án megalapították a hajdúszoboszlói közmű céget a fellelt gáz kitermelésére és feldolgozására. Ez a kis helyi vállalkozás lett az, amely Tigáz néven az évek folyamán Magyarország legnagyobb vezetékes földgázszolgáltatójává nőtte ki magát. A társaság 1995 óta az ENI olasz energiaszolgáltató csoport tagja és mára mintegy 1600 dolgozót foglalkoztat. „A Tigáz 1.26 millió ügyfelet lát el az országban”- nyilatkozta Száraz Gábor, a cég kommunikációs vezetője. „Évente több mint két milliárd köbméter gázt szolgáltatunk ügyfeleink számára.”
Ezen a gyorsan változó piacon egy vállalat számára elengedhetetlen, hogy stabil anyagi hátteret tudhasson maga mögött, ezért döntött úgy a menedzsment, hogy a likviditás fenntartása érdekében a kintlevőség-kezelés folyamán saját erőforrásai mellett egy professzionális vállalat szolgáltatásait is igénybe veszi
A Tigáz pályázat útján választotta ki a feladatra az EOS KSI Kft.-t. „Fontos számunkra, hogy egy olyan megbízható céggel dolgozzunk együtt, amely kulcsszerepet játszik mind a helyi és nemzetközi piacon, és ismeri az általunk képviselt szektort.” – tárta fel Száraz Gábor a döntés mögötti érveket. Az átadott tartozások kezelése kiváló, kifizetésük gyorsabb, a cég pénzügyi mutatói javultak, így a Tigáz költséget takarít meg. Az, hogy a professzionális behajtás mellett döntöttünk segített stabil pénzforgalmi rendszert létrehozni, és ez által lényegesen nagyobb biztonságot nyerni a pénzügyi tervezés területén.”
Mivel a követelés-kezelés egy jogi eljárást megelőző folyamat, így célja, hogy elkerülhető legyen a költséges és hosszadalmas jogi eljárás, ami sem a hitelezőnek, sem az adósnak nem előnyös. A követelés-kezelést már akár egy üggyel is érdemes lehet elkezdeni, Magyarországon akár 20 000 forinttól, külföldön pedig 50 000 forintnak megfelelő értéktől. Fontos kiemelni, hogy a követelések kezelésével a jogosult semmit nem kockáztat, mivel az esetek többségében csak a behajtott összeg után felmerülő sikerdíj az egyetlen költség.
Egy gázszolgáltató számára miben más, különleges a követeléskezelő szolgáltató szolgáltatása?
„Több ezer ügyféllel tartunk fenn kapcsolatot, nagy részük magánszemély. A mi munkánk nem csak az adósság helyreállításról szól, a Tigáz számára a követeléskezelés mellett folytatunk az ügyfélszolgálati- és panaszkezelési tevékenységet is. Általánosságban elmondható, hogy a pénzügyi osztályok nem arra vannak berendezkedve, hogy a követeléseket behajtásával is foglalkozzanak a napi munkájuk mellett, nekik az egyéb üzleti, pénzügyi és könyvelési feladatokra kell koncentrálniuk. Sok esetben idejük sem jut erre, mivel ez csak a munkájuk egy töredéke. Mi ezeket a feladatokat átvesszük így kapacitásokat szabadítunk fel. A követeléskezelő kolléga napi munkájának 100%-át ezzel tölti, így szakmailag gyakorlatiasabb, rutinosabb és figyelme erre koncentrálódik”
Mennyivel nyújt ez nagyobb biztonságot a megrendelő vállalat számára?
„Azáltal, hogy nem halmozódnak fel folyamatosan a lejárt követelések, javul a vállalat likviditása, ami pozitív hatást gyakorol annak pénzügyi adataira. Továbbá a cég saját munkatársai más feladatokra koncentrálhatnak, mint például a kiemelt számlák és követelések összeállítása.”
Hogyan védi a követeléskezelő cég ügyfeleinek hírnevét mikor adósokkal tárgyal?
„A mulasztó adósokkal folytatott személyes tárgyalásokon kiderült, hogy a hiba oka sokszor információk félreértésén alapul az ügyfelek oldalán, például a számlák tartalmát illetve a számlázási időszakot illetően. Munkatársaink speciális képzésben részesültek a problémás kérdések,információk, kérdések tisztázásában, így hatékonyan képesek megegyezni az adóssal a tartozások rendezéséről. Tudatában vagyunk annak, hogy az adósságkezelés egy igen érzékeny kérdés. Ezen okokból kifolyólag munkatársaink minden esetben érzékenyen és tapintatosan járnak el.