Kézbe vették a helyzetet a járvány alatt: hogy várják a jövőt a cégvezetők?

Világszerte gyorsan maguk mögött hagyták a járvány kirobbanása utáni válságüzemmódot a vállalatok – legalábbis ez derül ki a Mazars által készített reprezentatív, globális felmérésből.

A pandémia súlyossága ellenére a cégvezetők meglepően optimisták a következő évek üzleti lehetőségeit illetően és gyorsan kézbe vették a kezdeményezést. A felmérés szerint a női cégvezetők bizakodóbbak a jövőt tekintve, és sokszor férfi kollégáikat megelőzve, már tavaly nyáron a vállalatok középtávú növekedésére összpontosítottak.

A következő években a gazdaság és a technológia fejlődési trendjei alakítják majd az üzleti kilátásokat, amire a vállalatvezetők jelentős átalakításokkal készülnek. Lesújtó viszont a kép, ami a klímaváltozás megítélését illeti: a vállalatok 80 százaléka nem számol ebből fakadó problémákkal. A kérdés bagatellizálása Közép-Kelet-Európában jelenik meg a leglátványosabban.

Nem minden szektorban volt katasztrofális a koronavírus

A Mazars globális üzleti hangulatot szondázó tavalyi felmérése szerint a közvélekedéssel ellentétben 2020 nem minden szektorban alakult kedvezőtlenül a vállalkozások számára, és a nehéz körülmények ellenére lehetőségekből továbbra sincs hiány a megkérdezett több mint 500 cégvezető szerint. A felmérés meglepő eredménye, hogy a vállalatok többsége nem tart a COVID–19-járvány negatív hatásaitól. A cégek jellemzően optimistán látják a jövőt, többségük (71 százalék) pedig 2021-ben már árbevétel-növekedésre számít.

A C-suite barometer az autóipar, a technológiai és telekommunikációs szektor, illetve a pénzügyi szolgáltatók topmenedzsereit faggatta öt kontinensen, eredetileg azzal a céllal, hogy távlatos képet nyújtson a vállalatvezetők gondolkodásáról. Időközben azonban minden prognózist borított a koronavírus, így a 2020 harmadik negyedévében végzett kutatásnak köszönhetően pillanatképet kaptunk arról, miként reagálnak a nemzetközi üzleti élet vezetői egy száz éve nem tapasztalt világjárványra.

„Sokunk számára váratlan eredményt hozott a felmérés, a válaszadókra ugyanis többnyire az optimizmus és a rugalmasság volt jellemző. A cégek többsége, 58 százaléka 2020-ban is az előző évihez hasonló árbevételre számított, kétharmaduk pedig 2021-re árbevétel-növekedést prognosztizált. Ismét kiderült, hogy egy vállalkozás rugalmasságába, ellenállóképességébe befektetni mindig jó döntés. Azok a vállalatok, amelyek fontosnak tarják a fenntartható növekedést és tartósan sikeresek akarnak maradni, az előttünk álló években erre biztosan figyelni fognak” – fogalmazott dr. H. Nagy Dániel, a Mazars adóigazgatója.

A koronavírus-járvány első, tavaszi hulláma idején a vállalatok az olyan rövid távú kihívásokra koncentráltak, mint a finanszírozás, a cég jó hírneve, valamint a cég munkavállalóit érintő kérdések. Az év közepére azonban fordult a kocka, a vállalatvezetők felvették a kesztyűt és már 2021-re és a következő évekre kezdtek tervezni. A stratégiaalkotásban egyre hangsúlyosabban jelentek meg az olyan témák, mint a kutatás-fejlesztés, az új termékek és szolgáltatások bevezetése, illetve a fenntarthatóság. Különösen a nagyvállalatoknál kerültek ezek a témák a lista tetejére 2020 második felében. Ez a trend világszerte jellemző maradt, az afrikai vállalatok kivételével, ahol továbbra is a rövid távú finanszírozási gondok dominálnak.

A nők terveznek hosszútávra

A hosszútávra történő tervezés és az ezzel összefüggő befektetések előtérbe kerülése különösen a női cégvezetőkre volt jellemző. A tavalyi év második felében a női vállalatvezetők 65 százaléka helyezte át a hangsúlyt a hosszú távú befektetésekre, míg a férfiaknál ez az arány 59 százalék volt.

„Meglepetésként ért, hogy a válaszadók mennyire optimisták és bizakodóak a jövőt illetően. Érdekes, hogy ez különösen a női cégvezetőkre jellemző. A különböző szektorokat természetesen számos különbség jellemzi, de a média által sugallt kép a járvány vállalkozásokra gyakorolt hatásáról igencsak fekete-fehér. Felmérésünkből az derült ki, hogy a valóság ennél sokkal színesebb – mondta el Mark Kennedy, a Mazars partnere. Fény derült arra is, hogy a klímaváltozás az utolsó helyen szerepel a vállalatok fontossági listáján. Innen, Nyugat-Európából nézve arra számítottunk, hogy a világjárvány rávilágít a probléma súlyára, és a vállalatvezetők akkor is komolyabban foglalkoznak majd a klímakérdéssel, ha saját cégüket nem érinti közvetlenül, illetve, ha úgy ítélik meg, hogy már kellőképpen felkészültek rá.”

Ez azonban nem így alakult, hiszen a válaszadók mindössze 20 százaléka sorolta a klímaváltozást az üzleti környezetet alakító legfontosabb trendek közé. Úgy tűnik, a szemléletváltás még várat magára, ami különösen Közép-Kelet-Európa országaiban szembetűnő: a régió cégvezetőinek csupán 10 százaléka említette a klímakérdést, ami messze a legalacsonyabb arány a világon. A felmérésből az is kiderült, hogy bár nem tartják prioritásnak a globális klímakatasztrófát, a cégek magabiztosak abban, hogy kezelni tudják majd: nem kevesebb, mint 70 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy felkészültnek érzi rá vállalatát.

Milyen trendek határozzák meg a következő éveket?

Ami a gazdasági és technológiai trendek szerepét illeti, a cégek 58 százaléka arra számít, hogy a gazdasági folyamatok alakulása fogja a leginkább meghatározni az üzleti környezetet. A topmenedzserek 49 százaléka említette meghatározó tényezőként a technológiai és innovációs trendeket, és bár a fejlődés egyre nehezebben követhető tempóban zajlik, szinte mindannyian (90 százalék) bíznak abban, hogy vállalatuk képes lesz megfelelően reagálni a kihívásokra.

A pandémia ellenére a közegészségügyi kockázatok csak a harmadik helyre kerültek a rangsorban. A megkérdezett vállalatok negyede nyilatkozott úgy, nem biztos benne, hogy kezelni tudja az ezzel járó nehézségeket. Említésre méltó, hogy a kedvezőtlen társadalmi és politikai változásoktól a Közép-Kelet-Európában működő vállalatok tartanak leginkább, minden második (46 százalék) megkérdezett cégvezető említette ezt meghatározó körülményként a régióban. Ilyen magas arány még megközelítőleg sem jellemző a többi régióra, kontinensünk nyugati felén ez a szám 28 százalék, ami meglepő módon azonos értéket mutat Afrikával.

A gépjárműiparban és a feldolgozóiparban hosszú távon a fenntarthatóság kérdése vált meghatározóvá. Világosan mutatja ezt a trendet a fosszilis üzemanyagoktól való fokozatos, a teljes iparágra jellemző eltávolodás, miközben egyre több ország dönt úgy, hogy két évtizeden belül teljesen megtiltja a fosszilis üzemanyagú autók forgalmazását. A pénzügyi szolgáltatók szintén hosszú távú befektetésnek tekintik a fenntarthatóságot.

Halványuló optimizmus?

Árnyalja a képet ugyanakkor, hogy 2020 végén a Mazars megismételte a felmérést, ezúttal kisebb körben és jellemzően Nyugat-Európára fókuszálva. A cégvezetők hangulata időközben némileg borúsabbra fordult.

Iparágtól függetlenül a vállalatok szerte a világon igyekeznek felkészülni a következő években elkerülhetetlen technológiai és működési átalakulásokra. Általánosan jellemző, hogy a cégvezetők több területen is komoly átalakulásra számítanak, ezért a vállalatuknál is jelentős átalakításokat terveznek a következő 3-5 évben.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo