Így alakul át az autóipar és a flottapiac a magyar szakértők szerint

A koronavírus-járvány a legtöbb iparághoz hasonlóan az autóiparban is alaposan felülírta a korábbi előrejelzéseket. A pandémia hatására rendkívüli mértékű visszaesés következett be a globális autóértékesítésben tavaly, idén pedig alapvetően stagnálás várható az újautó-piacon. Céges oldalon ugyanakkor megnövekedett az autók iránti igény egyrészt az online vásárlások és házhozszállítások, másrészt a magánhasználatú vállalati autók előretörése miatt, a választásban pedig a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A pandémia hatásai az autópiacon

Az autóeladások száma 2019 óta világszerte csökkent, erre a folyamatra pedig nagymértékben ráerősített a Covid-járvány, ami kiszámíthatatlanná tette a piaci folyamatokat. Mivel az alkatrészgyárak leálltak és a chipgyártók átálltak az IT-ágazatba való termelésre, az autók szállítási határidői jelentősen kitolódtak, legtöbbször 8-12 hónapra. Az egyes márkák aktuálisan elérhető modellválasztéka így folyamatosan változik, és jellemzően már nem raktárra, hanem rendelésre történik a gyártás. Az iparágban a profitabilitás fontosabb lett, mint a tömeggyártás, ami öt éven belül várhatóan 20-30 százalékos kapacitáscsökkentéssel jár majd. Ezzel párhuzamosan több gyártó is kivonulhat a következő tíz évben az európai járműpiacról, ám egyúttal új szereplők – köztük például kínai villanyautó-gyártók – is megjelennek.

„Az elmúlt egy év másik hozománya, hogy a szigorodó emissziós és biztonsági szabályozások miatt 20-25 százalékkal emelkedtek az árak, ezáltal a kisautó mint megfizethető árkategória Magyarországon megszűnt, ami gyengíti a magánszektor vásárlóerejét. Ez egyrészt azt eredményezheti, hogy a magánszemélyek körében az autóvásárlás a felső-középosztály kiváltsága lesz, másrészt a pár éves, hazai előélettel rendelkező használtautók piaca erősen fellendülhet, aminek kiszolgálására jó példa a prémium, lízingből visszakerülő autókat értékesítő CarNext. A vállalati szektor járműszükséglete viszont nem fog csökkeni, sőt, esetükben növekedés is várható, legfőképpen a házhozszállítással, illetve szállítmányozással foglalkozó cégeknél” – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.

Mi várható a hazai flottapiacon?

A járvánnyal járó kiszámíthatatlan iparági környezet és az autóárak emelkedése azonban nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok rugalmas megoldásokat keresnek a céges autók terén. A jelenlegi helyzetben így még aktuálisabbá vált az operatív lízing finanszírozási forma, hiszen nem kell hozzá indulótőke, a havi díj összege kedvező, és tervezhetővé teszi a cégautós költségeket, a flottakezelő cég pedig ki tudja szolgálni az átmeneti igényeket.

„A vállalatok a járvány idején áttértek a home office-ra, a jövőben pedig várhatóan a hibrid munkavégzés lesz a legelterjedtebb, ezáltal a munkahelyi ingázás jelentősen csökkenhet, az autókat pedig sokkal inkább családi programok és hosszabb utazások során fogják használni az emberek. Ezért egyfelől a céges autó mint juttatási forma felértékelődik, másfelől az átalakuló használati szokások új elvárásokat támasztanak a járművekkel szemben. Ezek, valamint a megváltozott piaci feltételek és a modellválaszték ingadozása miatt az eddigiektől eltérő méretű, felszereltségű vagy akár futamidejű autóra lehet szüksége egy vállalatnak, a LeasePlannél továbbá lehetőség van a szerződési paraméterek módosítására időközben, hogy ne a futamidő végén érje meglepetés az ügyfelet a hirtelen megváltozott anyagi körülményekből vagy használói szokásokból adódóan. Ezzel párhuzamosan a sok helyen szükségessé váló új car policy-k kialakításában is szakértő segítséget nyújtunk” – hangsúlyozta Harmat Eszter, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója.

A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált alsó-közép- és középkategóriás autókból, elektromos autókból és 3,5 tonnánál kisebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek emellett saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára.

Zöld autók az utakon

A koronavírus-járvány hozadékaként nagymértékben nőtt az igény a környezettudatos közlekedési eszközök iránt mind a magánhasználatú, mind a kishaszongépjárművek esetében. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint bár Magyarországon többségében maradnak a belsőégésű motorral rendelkező autók 2021-ben, a zéró kibocsátású járművek forgalmazása idén is növekedni fog valamelyest, a dízelautók eladása pedig az elmúlt évek tendenciáját folytatva várhatóan tovább csökken. Az elektromobilitás térnyeréséhez a gyártói oldal az e-autó modellek egyre bővülő kínálatával és gyors technikai fejlesztésekkel igyekszik hozzájárulni mind a hatótáv, mind pedig a töltési idő területén. Ebben természetesen közrejátszik, hogy a gyártóknak meg kell felelniük a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A keresleti oldalt pedig leginkább az igénybe vehető támogatások, állami ösztönzők, illetve a töltőinfrastruktúra fejlesztése tudja az e-autók pártjára állítani.

A céges autóflottáknak különösen nagy szerepük van a zöld autózás és ezáltal a villanyautók tömeges elterjedésében, hiszen az EY és az Eurelectric közös kutatása szerint a forgalomban lévő 63 millió flottaautó felel a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért Európában. Igazán nagy áttörés azonban majd csak 2025 környékén várható az Euro 7 emissziós szabvány bevezetésével, mivel ennek a feltételeit kizárólag az elektromos autók tudják teljesíteni. A LeasePlan flottakezelőként a saját fenntarthatósági vállalásainak teljesítése és a piac edukációja mellett operatív szinten azzal segíti már a kezdetektől az elektromos flottákra nyitott ügyfeleket, hogy reális, kedvező maradványértéket számít az e-autókra, és átvállalja annak kockázatát a vállalatoktól.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo