„Hozomra” nem lehet üzletet alapozni

Egy cég sok kihívással néz szembe működése során, ezek közül az egyik legveszélyesebb – amellyel szinte minden cég találkozik – a nem fizető ügyfelek. A szerencsés cégek ügyfelei időben, vagy a határidőt csupán pár nappal lekésve fizetnek, de egy vállalkozást a szerencsére alapozni nem lehet.

Amikor egy ügyfél nem akar, vagy nem tud fizetni, a vállalkozásnak nincs más választása, mint a pénze után menni, ami bevételcsökkenést eredményezhet és mindez a cég energiáiból is sokat felemészt. Az új ügyfelek tipikusan nagyobb kockázatot jelentenek, sőt, egy fiktív ügyfél által leadott megbízás esetén akár csalás áldozata is lehet egy vállalkozás. (Mert még mindig nagyon sok a simlis cég Magyarországon.) Az tehát, hogy ügyfeleink határidőben fizetnek, nem lehet csupán a szerencse kérdése. Minden egyes percnyi ráfordított energiát megér, hiszen sokkal biztonságosabb, mint az utólag futni a pénzünk után.

Kép: Freedigitalphotos/digitalart

Ahhoz, hogy elkerüljük a veszteséget egy új üzlet esetén, megelőző kockázatkezelésre van szükség. Ahelyett, hogy a pénzünk után futunk, sokkal egyszerűbb leellenőrizni a leendő ügyfeleket, és kiszűrni a kockázatos, nagyobb eséllyel nem fizető cégeket. Az interneten hozzáférhető adatbázisok segítségével például kideríthetjük, hogy üzleti partnereink más cégeknél milyen határidővel és mekkora késéssel egyenlítették ki számláikat – hívta fel a figyelmet a Bisnode nemzetközi cégminősítő blogja.

Ezen kívül még három fontos dolgot kell tennünk annak érdekében, hogy megelőzze a nem fizető üzleti partnerekkel való szerződéskötést

Nem hatja meg a NAV-ot a jóhiszeműség
Egyre nagyobb hangsúlyt kap a kockázatelemzés a NAV ellenőrzéseiben, ez alapján figyelmeztetni is fogja a hatóság a jogkövető adózókat, mely üzleti partnerekkel szemben kell különleges gondossággal eljárniuk. Így viszont már nem lehet jóhiszeműségre hivatkozni, ha valami gond lesz.
Legyünk őszinték az árral!

Már az üzlet elején érdemes őszintén és határozottan tisztázni a szolgáltatás költségeit, a fizetési határidőket és a fizetési módot is. A szerződésben érdemes lefektetni a számlázás gyakoriságát és a fizetés határidejét, továbbá az esetlegesen szükségessé váló követelések alapját is.

Ellenőrizzük partnerünk pénzügyi helyzetét!

Mielőtt szerződünk egy új ügyféllel, érdemes leellenőrizni annak pénzügyi hátterét, így képet kaphatunk a kockázati tényezőkről, megóvhatjuk cégünket a veszteségtől, és megfelelő hitellimitet is felállíthatunk az adott cégnek.

Legyünk éberek!

Miután megtettük a szükséges lépéseket, a munkánk még nem ért véget. Fontos, hogy partnereinket állandóan szemmel tartsuk, ellenőrizzük őket és pénzügyi helyzetüket, hiszen a legmegbízhatóbb ügyfél is kerülhet olyan helyzetbe, hogy nem tudja kiegyenlíteni számláit.

Időben megjön a pénz, de nem árt figyelni
2015-ben a cégek számláik átlagosan 70 százalékát fizették ki időben, míg egy évvel korábban csupán 66 százalékát, derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő Fizetési Tapasztalat programjából. Általánosságban elmondható, hogy javul a magyar vállalkozások fizetési fegyelme, de még így is óvatosságra intenek a szakértők.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo