Hogyan írj termékleírást?

Komáromi Zsombor miközben 7 éven át a Philips és a Sony marketing részlegén dolgozott, elindította saját webes vállalkozását. Ezután kirándulást tett a média világába: négy éven át a HáziMozi magazin főszerkesztője volt. A magazin ezalatt lett Magyarország első DVD mellékletes lapja, és ért el a szórakoztató elektronikában azóta is példátlan olvasottságot havi 24000 eladott példánnyal. 2004-től mégis független műszaki újságíró lett, hogy otthonról dolgozva többet lehessen családjával. Az elmúlt években szinte teljesen az online világ felé fordult, és kisvállalkozások forgalmát növeli üzleti honlapok készítésével. A Piac és Profit Online-on 15 részes sorozatot indít. Íme, a kilencedik rész.

Az előző cikkben arról volt szó, hogy komoly hibát követsz el, ha cégedről, a termékeidről írsz, és nem azokról az előnyökről, amit az ügyfeleid számára kínálsz. Ebben még a nagy multik is komoly hibákat követnek el. Sok százezer, sőt több millió forintot szánnak pl. egy katalógus vagy honlap elkészítésére, de a termékeiket, a szolgáltatásaikat ismertető szövegek az esetek többségében bizony rosszul vannak megírva. Higgy nekem, 15 éve foglalkozom katalógusok fordításával, összeállításával!

Nézzünk egy konkrét példát a sok ezerből. Az interneten találomra kiválasztottam egy sajtóanyag egyetlen részletét, amely egy csúcskategóriás méregdrága televízió egyik funkciójáról szól. Így hangzik az eredeti (a gyártóra utaló eredeti neveket szándékosan kihagytam):

„WiFi média csatlakozó: vezeték nélküli átvitel a PC és a TV között


A WiFi média csatlakozás egy vadonatúj funkció, amely cégünk minden felső kategóriás televíziójában megtalálható. Vezeték nélküli WiFi kapcsolatot tesz lehetővé, amely a kiváló minőségű HD tartalmakat a laptopról cégünk felső kategóriás televízióra sugározza. A maximális támogatott felbontás 720p, és a kép késleltetése kevesebb mint 3 másodperc. A WiFi Média Csatlakozó ideális funkció képek és prezentációk vagy szöveges fájlok megjelenítésére a család és barátok számára a nappali szoba kényelmében. Minden egyszerűen megy, vezetékek nélkül, csak a WiFi kapcsolatnak és egy speciális szoftvernek köszönhetően, amelyet az első használat előtt kell a laptopra telepíteni."

Ennyi a szöveg. Most szeretném tőled megkérdezni, hogy miről olvastál? Mi volt az a funkció, amit a cég leírt? Vissza tudod idézni? El tudod mondani? Vagy unalmasnak találtad a szöveget, és átugortad?

Akkor most szeretném megmutatni neked, hogy lehet ezt másként megfogalmazva, érdekesen megírni:

„Szeretnéd, ha a PC-den lévő kedvenc videóidat kábelgubanc nélkül nézhetnéd meg a nagyképernyős tévéden?

Nincs bosszantóbb annál, mint amikor kedvenc filmjeid, fotóid lényege veszik el, mert számítógéped vagy laptopod kisméretű monitorán nézed azokat. Megoldást jelenthet, ha a komputered rákötöd a televíziódra egy megfelelő kábellel, de ez a legtöbb esetben komoly gondokkal járhat. Miért kellene például egy drága kábelt vásárolnod, hogy összeköthesd a szoba egyik felében lévő asztali számítógépedet a szoba másik felében lévő televízióddal? Ha a laptopod rövid kábellel kötöd össze a TV-vel, akkor vagy túl közelről kell nézned a képet, vagy rádiós egeret és billentyűzetet kell venned ahhoz, hogy megfelelő távolságból nézhesd a tévét.

Cégünk felső kategóriás televíziói ötletes megoldást kínálnak ezekre a problémákra. Minden televíziónkhoz ingyen adunk szoftvert, amit csak fel kell telepítened a PC-dre. Ez a program a laptopod vagy asztali komputered képernyőjének tartalmát vezeték nélküli jelátvitellel átsugározza a televíziódra, gyakorlatilag kivetíti a PC képét. Ennek a vezeték nélküli kapcsolatnak egyetlen hátránya, hogy a képnek 2 másodpercnyi késleltetése van.

Így már kényelmesen megmutathatod családodnak, ismerőseidnek kedvenc fotóidat, üzleti prezentációt tarthatsz, vagy foteled kényelméből nézhetsz akár 720p felbontású HD videókat nagyképernyős televíziódon."

Látod, hogy mi a különbség? Az eredeti szöveg szárazon felsorolja a termék funkcióit, a vevő azt érzi belőle, hogy a terméket rá akarják sózni. A másik viszont arra koncentrál, hogy mi haszna van belőle a vásárlónak, milyen problémájára kínál megoldást!

A nagy cégek termékismertetői is lehetnének tehát sokkal hatékonyabbak, de ők inkább milliárdokat költenek nevük reklámozására, és hogy vevőikkel elhitessék: termékeik csak jók lehetnek.

Te azonban nem tudsz több százmilliót költeni arra, hogy megszerezd a vásárlóid, megrendelőid bizalmát. Neked ezért az a legfontosabb, hogy megfelelő formában szólítsd meg a vásárlóidat.

A fenti példát nem csak televíziókra lehet alkalmazni. Nézzünk más példákat is! Számtalan hotel honlapján találkozhatsz például ilyesmivel: „Szállodánk 54 szobával, sportolási lehetőségekkel és szórakoztató programokkal várja vendégeit."


Ez egy tipikus „rossz lelkiismeret" honlap. Azzal kezdi, hogy mit kínál a szálloda, nem azzal, amit a vendég várna el tőlük. Hogyan lehetne a vendégek igényeire koncentrálni? Például:

„Fél attól, hogy pont szabadsága alatt lesz rossz az időjárás, és egész nap a szállodai szobájában unatkozhat? Nálunk ez nem fordulhat elő! Szállodánkban nem csak az olyan közkedvelt sportolási lehetőségeknek hódolhat fedett pályán, mint a tenisz, úszás, body building, aerobic, de kipróbálhatja az íjászatot, minigolfot, korcsolyázást is. Ha pedig elfáradt a sok testmozgásban, szakképzett masszőrjeink kényeztetik Önt wellness klubban."

Azért persze lehet látni jó példákat is. A dezodorok piacán az Axe nem véletlenül szerzett piacvezető helyet. Reklámjai nem arról szólnak, hogy a gyártó hogyan érte el, hogy ne izzadjunk 24 órán át, hanem arról, hogy: "Ha Axe dezodort használsz, bomlanak majd a csajok utánad!"

Ne feledkezz meg erről a saját honlapodon sem. A weboldalad szövegének van a legnagyobb jelentősége, ez jelenti a legnagyobb munkát és a legnagyobb gondot.

De ez az, ami az ügyfeleket hozza a számodra.

A honlap felprogramozása, a webdesign elkészítése sokkal egyszerűbb feladat, mint a szöveg megírása, ami heteket is igénybe vehet. A "Legyél büszke a honlapodra" hírlevél cikksorozat szövegének megírása például nekem több mint 90 munkaórámat vette igénybe, pedig sok éves újságírói gyakorlatom van.

A honlapod kivitelezése során tehát a legnagyobb figyelmet a szövegnek szenteld. A szövegírás azonban nem egyszerű feladat, így minden honlap esetében az jelenti a gondot, hogy: Ki írja meg a honlapodra szánt szöveget?

A sorozat folytatódik, az első cikket itt, a másodikat itt, a harmadikat itt, a negyediket itt, az ötödiket itt, a hatodikat itt, a hetediket itt, a nyolcadikat itt olvashatja.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo