Az előző cikkben arról volt szó, hogy komoly hibát követsz el, ha cégedről, a termékeidről írsz, és nem azokról az előnyökről, amit az ügyfeleid számára kínálsz. Ebben még a nagy multik is komoly hibákat követnek el. Sok százezer, sőt több millió forintot szánnak pl. egy katalógus vagy honlap elkészítésére, de a termékeiket, a szolgáltatásaikat ismertető szövegek az esetek többségében bizony rosszul vannak megírva. Higgy nekem, 15 éve foglalkozom katalógusok fordításával, összeállításával!
Nézzünk egy konkrét példát a sok ezerből. Az interneten találomra kiválasztottam egy sajtóanyag egyetlen részletét, amely egy csúcskategóriás méregdrága televízió egyik funkciójáról szól. Így hangzik az eredeti (a gyártóra utaló eredeti neveket szándékosan kihagytam):
„WiFi média csatlakozó: vezeték nélküli átvitel a PC és a TV között
A WiFi média csatlakozás egy vadonatúj funkció, amely cégünk minden felső kategóriás televíziójában megtalálható. Vezeték nélküli WiFi kapcsolatot tesz lehetővé, amely a kiváló minőségű HD tartalmakat a laptopról cégünk felső kategóriás televízióra sugározza. A maximális támogatott felbontás 720p, és a kép késleltetése kevesebb mint 3 másodperc. A WiFi Média Csatlakozó ideális funkció képek és prezentációk vagy szöveges fájlok megjelenítésére a család és barátok számára a nappali szoba kényelmében. Minden egyszerűen megy, vezetékek nélkül, csak a WiFi kapcsolatnak és egy speciális szoftvernek köszönhetően, amelyet az első használat előtt kell a laptopra telepíteni."
Ennyi a szöveg. Most szeretném tőled megkérdezni, hogy miről olvastál? Mi volt az a funkció, amit a cég leírt? Vissza tudod idézni? El tudod mondani? Vagy unalmasnak találtad a szöveget, és átugortad?
Akkor most szeretném megmutatni neked, hogy lehet ezt másként megfogalmazva, érdekesen megírni:
„Szeretnéd, ha a PC-den lévő kedvenc videóidat kábelgubanc nélkül nézhetnéd meg a nagyképernyős tévéden?
Nincs bosszantóbb annál, mint amikor kedvenc filmjeid, fotóid lényege veszik el, mert számítógéped vagy laptopod kisméretű monitorán nézed azokat. Megoldást jelenthet, ha a komputered rákötöd a televíziódra egy megfelelő kábellel, de ez a legtöbb esetben komoly gondokkal járhat. Miért kellene például egy drága kábelt vásárolnod, hogy összeköthesd a szoba egyik felében lévő asztali számítógépedet a szoba másik felében lévő televízióddal? Ha a laptopod rövid kábellel kötöd össze a TV-vel, akkor vagy túl közelről kell nézned a képet, vagy rádiós egeret és billentyűzetet kell venned ahhoz, hogy megfelelő távolságból nézhesd a tévét.
Cégünk felső kategóriás televíziói ötletes megoldást kínálnak ezekre a problémákra. Minden televíziónkhoz ingyen adunk szoftvert, amit csak fel kell telepítened a PC-dre. Ez a program a laptopod vagy asztali komputered képernyőjének tartalmát vezeték nélküli jelátvitellel átsugározza a televíziódra, gyakorlatilag kivetíti a PC képét. Ennek a vezeték nélküli kapcsolatnak egyetlen hátránya, hogy a képnek 2 másodpercnyi késleltetése van.
Így már kényelmesen megmutathatod családodnak, ismerőseidnek kedvenc fotóidat, üzleti prezentációt tarthatsz, vagy foteled kényelméből nézhetsz akár 720p felbontású HD videókat nagyképernyős televíziódon."
Látod, hogy mi a különbség? Az eredeti szöveg szárazon felsorolja a termék funkcióit, a vevő azt érzi belőle, hogy a terméket rá akarják sózni. A másik viszont arra koncentrál, hogy mi haszna van belőle a vásárlónak, milyen problémájára kínál megoldást!
A nagy cégek termékismertetői is lehetnének tehát sokkal hatékonyabbak, de ők inkább milliárdokat költenek nevük reklámozására, és hogy vevőikkel elhitessék: termékeik csak jók lehetnek.
Te azonban nem tudsz több százmilliót költeni arra, hogy megszerezd a vásárlóid, megrendelőid bizalmát. Neked ezért az a legfontosabb, hogy megfelelő formában szólítsd meg a vásárlóidat.
A fenti példát nem csak televíziókra lehet alkalmazni. Nézzünk más példákat is! Számtalan hotel honlapján találkozhatsz például ilyesmivel: „Szállodánk 54 szobával, sportolási lehetőségekkel és szórakoztató programokkal várja vendégeit."
Ez egy tipikus „rossz lelkiismeret" honlap. Azzal kezdi, hogy mit kínál a szálloda, nem azzal, amit a vendég várna el tőlük. Hogyan lehetne a vendégek igényeire koncentrálni? Például:
„Fél attól, hogy pont szabadsága alatt lesz rossz az időjárás, és egész nap a szállodai szobájában unatkozhat? Nálunk ez nem fordulhat elő! Szállodánkban nem csak az olyan közkedvelt sportolási lehetőségeknek hódolhat fedett pályán, mint a tenisz, úszás, body building, aerobic, de kipróbálhatja az íjászatot, minigolfot, korcsolyázást is. Ha pedig elfáradt a sok testmozgásban, szakképzett masszőrjeink kényeztetik Önt wellness klubban."
Azért persze lehet látni jó példákat is. A dezodorok piacán az Axe nem véletlenül szerzett piacvezető helyet. Reklámjai nem arról szólnak, hogy a gyártó hogyan érte el, hogy ne izzadjunk 24 órán át, hanem arról, hogy: "Ha Axe dezodort használsz, bomlanak majd a csajok utánad!"
Ne feledkezz meg erről a saját honlapodon sem. A weboldalad szövegének van a legnagyobb jelentősége, ez jelenti a legnagyobb munkát és a legnagyobb gondot.
De ez az, ami az ügyfeleket hozza a számodra.
A honlap felprogramozása, a webdesign elkészítése sokkal egyszerűbb feladat, mint a szöveg megírása, ami heteket is igénybe vehet. A "Legyél büszke a honlapodra" hírlevél cikksorozat szövegének megírása például nekem több mint 90 munkaórámat vette igénybe, pedig sok éves újságírói gyakorlatom van.
A honlapod kivitelezése során tehát a legnagyobb figyelmet a szövegnek szenteld. A szövegírás azonban nem egyszerű feladat, így minden honlap esetében az jelenti a gondot, hogy: Ki írja meg a honlapodra szánt szöveget?
A sorozat folytatódik, az első cikket itt, a másodikat itt, a harmadikat itt, a negyediket itt, az ötödiket itt, a hatodikat itt, a hetediket itt, a nyolcadikat itt olvashatja.