A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2017. évben, az általa közzétett statisztika alapján összesen 156.612 adószakmai ellenőrzést zárt le, melynek eredményeképpen 211,7 milliárd forint nettó adókülönbözet feltárására került sor. A kiszabott szankciók (adó- és mulasztási bírság, késedelmi pótlék) összértéke szintén meghaladta a 200 milliárd forintot. A korábbi időszakokhoz hasonlóan a megállapítások legjelentősebb része, 79,9 %-a áfa adónemben született. Ezen stagnáló szám eredményezi, hogy az elmúlt években és jelenleg is a legtöbb adóper megindításának az alapja az áfajogvita.
Vétlen céget büntethetnek áfacsalásért
„Ezen jogvitákban azonban nehézségekbe ütközik az ügyfelek kellő körültekintésének alátámasztása, különösen akkor, ha az ügyfelek elmulasztották az általuk elvégzett partneri ellenőrzések egyes lépéseit ledokumentálni. A kellő körültekintés és ezáltal az adólevonás jogosságának bizonyítását nehezíti továbbá, hogy nincs a NAV által készített olyan lista, amely mentén az ügyfelek a partnereik ellenőrzését teljes körűen el tudnák végezni. A vizsgálati szempontokat ugyanis maga a joggyakorlat alakítja és a Kúria, valamint az Európai Unió Bíróságának döntései mentén egyre bővülnek.” – mutatott rá dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal adóperes csapatának szakértője.
Automatizált adózás
Emellett a jelentős számlaforgalmat lebonyolító és számos partnerrel (beszállítóval) együttműködő társaságok, valamennyi partnerük időszakos levizsgálásának csak a kifejezetten erre a célra dedikált személyi állomány felvételével tudnának eleget tenni. Erre azonban sok cégnek nincs kerete, így számos beszállító partnerük megbízhatósági ellenőrzése elmarad, növelve ezzel az adómegállapítás kockázatát és a jogorvoslati eljárások sikertelenségét.
A mai gazdasági környezetben elengedhetetlen az automatizáció és a technológiai fejlődés, mely az adózást sem kíméli. Az elektronikus kapcsolattartás, az online pénztárgép, online számlázás, vagy az EKAER bevezetése után a következő terület az adóellenőrzés lehet, ahol standardizált zsinórmértékek kidolgozásával már ugyancsak automatizálhatóak egyes folyamatok, így pl. a partnerek megbízhatóságának bizonyítása, mely által az adóelvonási jog biztosítható. Ez a fejlesztés azonban már nem nehezíti, hanem könnyíti az adózók életét.
Egy megfelelően kifejlesztett szoftver nem csupán leveszi a cégek válláról az adminisztrációs terheiket, hanem egyúttal felkészíti őket egy ellenőrzésre, illetve segít a partnerek közötti választásban. Emellett a folyamatos visszaigénylő pozícióban lévő vállalkozások akár versenyelőnyre is szert tehetnek az alkalmazása által, a gyorsabban lezajló kiutalás előtti ellenőrzések okán ugyanis határidőben kaphatják vissza az áfa összegét, így tervezhetővé válik számukra annak ismételt felhasználása.