Egy átlagos honlap lepattanási aránya 40 és 60 százalék között mozog. Ez azt jelenti, hogy a látogatóid fele 5 másodpercnél kevesebb időt tölt el a honlapodon. A magas visszapattanási aránynak két oka van:
1. otthagynak a látogatóid (főként a Google keresőből érkezők) ha nem azt találják a honlapon, mint amire szükségük lett volna. Az egyik nyomdai honlapomra például rengeteg látogató érkezett „műnyomó papír" kifejezésre, de azonnal vissza is fordultak, hiszen a nyomda nem árulta, hanem kiadványaiban használta a műnyomó papírt. Az internetezők így nem azt találták, amit kerestek, vagyis a papírvásárlási lehetőséget.
2. akkor is lepattannak az olvasóid, ha nem elég érdekes a honlapod ahhoz, hogy megragadja a figyelmüket. Az unaloműzésből szörfölgetők figyelmét is meg lehet ragadni, de ehhez megfelelő tartalomra van szükség.
A legkevésbé megfelelő tartalom a teljesen felesleges, de annál elterjedtebb „Üdvözöljük weboldalunkon" mondat. Te melyik oldalon maradnál inkább szívesen, amely azzal indít, hogy „Üdvözöljük honlapunkon!", vagy azon, amin azt olvashatod „Hogyan fogyj le éhezés nélkül 2 kilót egy hónap alatt?
A weboldalad hatékonyságát jelentősen csökkenti, ha szerkezete késlelteti a hasznos vagy érdekes információk megtalálását. Ilyen szerkezeti hibák lehetnek:
a. Belépő oldal - ami inkább kizáró oldal
Igazi merénylet a honlapok ellen az úgynevezett belépő oldal alkalmazása. Biztos te is találkoztál már olyan megoldással, mikor egy cég honlapján egy ilyen felirat fogadott:
Átlagos Kft. |
BELÉPÉS |
Csak az internetezők szokásait egyáltalán nem ismerők követik el az ilyen szarvashibát. Az ilyen honlapok statisztikáját megnézve azt láthatod, hogy a látogatók körülbelül fele visszafordul a belépő weboldalról, és nem lép be a honlapra. Tehát a „belépő oldalt" helyesebb lenne inkább „kizáró oldalnak" nevezni.
Ugyanilyen hibának bizonyulhat a többnyelvű honlapok elején az a weblap, ahol semmi más nem található, csak a nyelvválasztás lehetősége.
b. Flash bevezető - szép de kinek van erre szüksége?
A fentihez hasonlóan káros, csak éppen tetszetősebb, ha a weboldaladnak funkció nélküli Flash bevezető animációja van, amelynek betöltésére a látogatódnak több másodpercet kell várnia. Talán megmenti az oldalad, ha van egy „Bevezető átugrása" gomb, de a látogatók nagy része még ezzel sem bajlódik, egyszerűen otthagyja a honlapod. Az internetezők nem szépen beforgó grafikákat akarnak, hanem érdekes információkat, megoldásokat problémáikra, igényeikre.
A fenti két szarvashiba mellett azzal tudod a legtöbb potenciális vásárlót elveszíteni, ha egy weboldalon egyszerre az összes tevékenységi körödet népszerűsíteni akarod. A cégek 90 százaléka azonban mégis ilyen bemutatkozó oldalt készíttet magának. Következő cikkünkben majd részletesebben megvizsgáljuk, hogy miért rossz egy ilyen honlap.
c. Nem megfelelő tárhely
Ha a honlapodat egy lassú szerverre teszed, ahonnan lassan töltődik be, akkor előfordulhat, hogy a hasznos tartalom betöltődéséig (főként ha az oldalon kép vagy videó van) nem vár a látogató, hanem otthagyja azt. A lassú betöltődési idő a Google helyezésedet is lerontja, de erről majd később lesz még szó.
A sorozat folytatódik, az első cikket itt olvashatja, a második részt pedig itt.