Ha reklám, akkor internet...

A Policy Agenda - Ipsos kis- és középvállalati konjunktúra-index program keretében folyamatosan vizsgálja, hogy a cégvezetőknek milyen elképzelései, tapasztalatai vannak a reklámpiacon.

Ha reklám, akkor interneten

A márciusi kutatási adatok azt mutatták, hogy a KKV-szektor elsősorban internetes hirdetésekkel és direkt marketinggel tervezi eljuttatni üzeneteit potenciális vásárlóihoz, ügyfeleihez. Előbbi módszert a válaszadók 44%-a jelölte meg, utóbbit 42%-uk. (Egy válaszadó több lehetséges módszert is választhatott.) A hagyományos médiareklámok - vélhetően részben költségességük, részben a KKV-k szempontjából nem elég vagy nem megfelelő célcsoport-specifikusságuk miatt - ebben a vállalati körben másodlagos szerepre vannak „kárhoztatva", csak a szektor vállalatainak 27%-a tervez hirdetni általuk a következő fél év során. Közterületi reklámokra a kis- és középvállalatok 14%-a számít üzenetei célba juttatása során.

Azaz azt látszik, hogy ha hirdetési piacra kimennek a kis-és középvállalkozások, akkor azt inkább csak az internet világában tudják elképzelni.

Internetes hirdetés: nem csodafegyver, sok a lemorzsolódó

A most, júniusi mérésünk adatai ugyanazt mutatták, mint korábban, vagyis a megkérdezett vállalatok relatív többsége, 44%-a hirdeti magát (a saját honlapon kívül is) az interneten. Érdekes, hogy további 8% eddig nem tette ezt, de a következő időszakban tervezi. Ugyanakkor ebből nem lehet egyértelműen arra következtetni, hogy a KKV internetes hirdetési aktivitása összességében növekedni fog, ugyanis jelentős arányt képviselnek közöttük a „lemorzsolódók". A megkérdezett KKV-k 14%-ára jellemző, hogy korábban hirdette magát az interneten, de ma már nem teszi. További 34% pedig eddig sem hirdetett így és a továbbiakban sem áll szándékában.

Az internetes hirdetésekhez való viszonyban nagyon markáns ágazati különbségek fedezhetők fel. Miközben az alaptevékenység, az ipar és feldolgozóipar, valamint a szállítás, távközlés területén működő vállalatok legnagyobb csoportját azok a vállalkozások jelentik, amelyek eddig sem hirdették magukat így, és a továbbiakban sem tervezik ezt, addig a kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások hattizede hirdeti magát az interneten ma is. A regionális eltérések kevésbé markánsak, de az egyértelműen megállapítható, hogy az észak-magyarországi és észak-alföldi vállalkozások az átlagosnál kevésbé nyitottak az ilyesfajta hirdetési tevékenységre.

Azok a vállalkozások viszont, amelyek hirdetik magukat az interneten, túlnyomórészt, 83%-ban ezt folyamatosan, vagy szinte folyamatosan teszik. Az alkalmi internetes jelenlét csak 17%-ukra jellemző.

Még honlapja sincs mindenkinek

Függetlenül attól, hogy jelenleg folytat-e bármilyen internetes hirdetési tevékenységet, rákérdeztünk a vállalatoktól, hogy eddig milyen internetes lehetőségeket használtak, vagy használnak fel termékiek, szolgáltatásaik bemutatására.

A vállalatok négyötödének van (vagy volt) saját honlapja. Közel felük használt már internetes hirdetéseket, csaknem négytizedük pedig elektronikus hírlevelet. A KKV-k egynegyede igyekszik kihasználni a közösségi oldalak adta lehetőségeket is termékei, szolgáltatásai népszerűsítésére. Egyéb módokat 9%-uk említett. Az egyéb említések sokfélék voltak, de leggyakrabban tematikus, szakmai gyűjtőoldalakra, online piacterekre, webáruházakra és aukciós oldalakra, a Google szolgáltatásaira (pl. Adwords), internetes adatbázisokra, cégkeresőkre, más cégek honlapjain való megjelenésre utaltak a megkérdezettek. Mindössze a vállalkozások 7% mondta, hogy egyáltalán nem használja, nem használta az internetet ilyen célokra.

Módszertanról
A kis- és középvállalatok körében végzett konjunktúra felmérésünket reprezentatív mintán, 700 cég vezetőjének válaszai alapján készítettük el. A lekérdezést 2011. június 15-24. között az Ipsos közvélemény kutató cég végezte az on-line vállalati panelen keresztül.

Véleményvezér

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött 

A németek keményebbek lennének Moszkvával.
A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo