A kihívásokkal teli nemzetközi gazdasági környezetben különösen fontos, hogy a cégek felismerjék a szellemitulajdon-jogok jelentőségét, és ki tudják használni a bennük rejlő gazdasági erőt. Egy generációval korábban a vállalatok vagyonának mintegy 80 százalékát tárgyi eszközök jelentették, az immateriális javak pedig csupán 20 százalékban voltak jelen. Az ezredfordulóra ez az arány megfordult, mára pedig egy vállalat piaci értékének mintegy háromnegyedét az immateriális javak, azaz a szellemitulajdon-jogok adják.
Az IP (intellectual property), vagyis a szellemi tulajdon különböző formáinak (például szabadalom, védjegy, formatervezési minta, szerzői jog, üzleti titok, hasznosítási szerződések), valamint a kutatás-fejlesztési eredmények hatékony menedzsmentjével és kiaknázásával jelentős üzleti előnyök érhetők el a recesszió időszakában is. Az IP-tudatos vállalkozások akár 20 százalékkal több bevételt könyvelhetnek el, mint azok a cégek, amelyek oltalmak nélkül működnek. Az IP Scan kampánnyal az SZTNH a hatékony szellemitulajdon-kezelésben rejlő lehetőségekre hívja fel a hazai vállalkozások figyelmét.
Az IP egyben befektetés is, ami hazánkban is kezd megmutatkozni az oltalmi beadványok évről évre emelkedő számában, ráadásul az ügyfelek egyre gyakrabban választják az elektronikus bejelentést: az elektronikus benyújtások száma 2020-ban 28, 2021-ben 15 százalékkal nőtt a megelőző évihez képest. A válság időszakában a gazdasági szereplők szellemitulajdon-jogai és az azok által biztosított stabil pozíciók különösen felértékelődnek, sok vállalkozó mégsem tudja, mi a szellemitulajdon-menedzsment jelentősége és a megteendő első lépés.