Ez a világ 250 legnagyobb kereskedőcége

Melyik volt a legsikeresebb 250 kiskereskedelmi vállalkozás az előző üzleti évben a világon és miért? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Deloitte tanácsadócég Global Powers of Retailing összeállítása, amely földrajzi térségekre és szektorokra lebontva vizsgálta a társaságok teljesítményét. A 250 legnagyobb kiskereskedelmi cég között sokféle méretű és nemzetiségű társaságot találunk, ám az mindegyikükben közös, hogy sikeresen alkalmazkodtak a koronavírus járvány teremtette új körülményekhez és a megváltozott fogyasztói magatartáshoz.

A világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi cége 19,4 milliárd dolláros átlagos árbevétellel büszkélkedhet, amely a 2020. június 30-ig tartó üzleti évben a koronavírus hatása ellenére is 2,2 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál. A listára olyan társaságok kerülhettek fel, amelyek árbevétele legalább 4 milliárd dollár volt. Az első húsz cég árbevétele viszont legalább 50 milliárd dollár volt fejenként, amivel a TOP250 összes bevételének (4,85 billió dollár) 46,3 százalékát teszik ki. A 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozás 64,8 százaléka van jelen külföldön, átlagosan 11 országban, a bevételeiknek ugyanakkor 22,2 százaléka származik a határokon túlról.

„A listán szereplő kiskereskedelmi vállalatok sikerét megvizsgálva látható, hogy tevékenységüket egyre inkább a rugalmasság, a diverzifikáció és az online platformok kialakítása és fejlesztése határozza meg. Azok a vállalkozások, amelyek rugalmasan reagáltak a pandémia okozta kihívásokra és a megváltozott fogyasztói magatartásra, kiemelkedő profitnövekedésre tehettek szert” – hívta fel a figyelmet Laczka Sándor, a Deloitte Magyarország Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
A TOP 10 vállalat 1,5 billió dolláros bevételével a 250 cég összesített árbevételének csaknem harmadát (32,7 százalékát) teszi ki. Elsősorban a legfontosabb külföldi piacokra koncentrálnak és az átlaggal (11 ország) szemben több, 13 országban működnek. A helyzetüket stabilan őrzik, a 2019-es üzleti évben a TOP 10-be nem került új szereplő. Csak annyi változás történt, hogy az Amazon 13 százalékos bevételnövekedésének köszönhetően a harmadikról a második helyre lépett előre. Az első tízben található mindhárom európai központú cég (Schwarz Group a Lidl-vel, az Aldi és a Tesco) is jelen van Magyarországon.

(Fotó: Pixabay

A bővebb 250-es listán sem volt nagy mozgás, ott 12 új szereplővel találkozunk, közülük 9 ázsiai. Az új szereplők közül a legjelentősebb a dél-koreai Coupang, amely a legdinamikusabban fejlődő kiskereskedelmi cég volt 2019-ben. Az online kereskedőcég sikerének titka, hogy a fogyasztó napon belül megkapja a megrendelt terméket.

A világ kiskereskedelmének legfajsúlyosabb szereplője Észak-Amerika, amely 80 céggel van jelen a 250-es listán. A legnagyobb tíz cég közül 7 amerikai, hatnak ráadásul 100 milliárd dollárt meghaladó éves bevétele van. Emiatt aztán az észak-amerikai kiskereskedelmi társaságok a TOP 250 forgalmának felét tudhatják magukénak. A legnagyobb arányban, 87 céggel európai vállalkozások szerepelnek a listán, miközben a TOP250 összbevételének „csak” harmadát birtokolják. Közülük 16-an is kétszámjegyű bevételnövekedéssel büszkélkedhetnek. A TOP 250 kiskereskedelmi társaság 16,2 százaléka kelet-ázsiai, ám a 63 cégből 17 is kétszámjegyű bevételnövekedést produkált. A második legnagyobb bevétel gyarapodásról ugyanakkor a dél-amerikai kiskereskedőcégek adtak számot. Közülük 11 szerepel a listán, 8,2 milliárd dolláros átlagos bevétellel. Afrika és a Közel-Kelet 9 céggel szerepel, közülük 5 dél-afrikai.

250 vállalatból 135 napi fogyasztási cikkeket forgalmazott, 55 szabadidős termékeket, 39 ruházati cikkeket, 21 pedig vegyes termékkört. A legjobb eredményekkel a ruházati szektor dicsekedhet, ahol fontos szerepe van a nemzetközi jelenlétnek, hiszen az itteni cégek 60 százaléka legalább 10 országban jelen van. Az átlagos bevétel 12 milliárd dollár, amivel a ruházati kereskedelmi vállalkozások a TOP 250 összesített bevételeinek mindössze 9,6 százalékát teszik ki. A napi fogyasztási cikk szektorban érdekelt cégek teszik ki a listán szereplő vállalkozásoknak a felét, viszont ők adják a TOP 250 árbevételének majdnem kétharmadát. Átlagos bevételük 23,7 milliárd dollár. A szabadidős termékeket áruló vállalkozások zöme az USA-ban működik, a TOP 250 teljes árbevételének csaknem 20 százalékát adják. A legkiemelkedőbb bevételnövekedést (átlagosan 6,8 százalék) viszont a vegyes termékkört kínáló vállalkozásoknál lehetett tapasztalni, ott is egyetlen cégnek, az Alibabának köszönhetően, amely 2019-ben megduplázta bevételeit.

A 250 legnagyobb kiskereskedelmi cég teljes listája itt érhető el.

 

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo