E-útdíj: fegyver a NAV-nál – pajzs az adózónál

A teherforgalmat érintő elektronikus útdíj bevezetésével párhuzamosan a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közvetlen törvényi felhatalmazást kapott, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz hozzáférjen, és azokat átvegye.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindenhová beláthat a NAV az útdíj "szemén" keresztül - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

Ezek az adatok új távlatokat nyithatnak meg az adóellenőrzések területén, különösen érzékenyen érinthetik például az EU-n belüli árumozgások vizsgálatát. „Ugyanakkor a rendszer adataival az adózók is könnyebben igazolhatják majd a megtett útvonalat és az áruk kiszállítását.” – mutatott rá Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető adótanácsadója.

Adóellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy sok cégnek problémát jelent az áruk külföldre szállításának igazolása, mely az adómentes értékesítés feltétele. Ugyan elméletileg létezik egy NAV információs füzet, amely felsorolja az igazolásra alkalmas dokumentumokat, de egyértelmű törvényi meghatározás hiányában az e célból készített iratokat nem mindig fogadja el a hivatal. Eközben a nemzetközi vonatkozású adóellenőrzések száma folyamatosan emelkedik – különösen azokban az ágazatokban, ahol nagy mennyiségben cserélnek gazdát egyedileg azonosíthatatlan termékek. A kivitel igazolása, valamint az áru útjának bizonyítása ezért újabb és újabb tereket ró az adómentességgel élni kívánó adóalanyokra.

Az elektronikus útdíjról szóló törvény adatkezelési rendelkezései lehetővé teszik a NAV számára, hogy feladatai ellátása érdekében a járművekre vonatkozó adatokat megfigyelje és tárolja. Visszakövetheti például az úthasználat helyét, idejét, a gépjárművek forgalmi rendszámát. A közvetlen törvényi felhatalmazás eredményeként az adatok átvételét és kezelését a NAV szabadon végezheti. Nem szükséges, hogy fennálljon az adócsalás gyanúja, vagy ellenőrzési eljárás legyen folyamatban: indoklás nélkül, bármikor betekinthet az adatokba. Várható tehát, hogy az ellenőrzések hatékonysága növekedni fog. Pontosabban fogják ismerni az áruk mozgását az e-útdíj adatok és a szállítás egyéb dokumentumainak összevetésének köszönhetően: vitatni vagy éppen igazolni lehet majd, hogy a termékek valóban visszatérés nélkül elhagyták Magyarországot.

Több tízmilliós büntetés eddig a bliccelő kamionosoknak
A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk. Emiatt a NÚSZ az OBU-val fizetést javasolja. Az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlag munkanapon 580 millió forint folyik be. Kevesen, mindössze 130 vállalkozás vette fel eddig a Kavosz útdíjhitelét összesen 1100 járműre. Az útdíj júliusi bevezetése óta mintegy 300 fuvarozó adta vissza az ipart, és nagy a sofőrhiány, a fuvarozócégek egyre több külföldit kénytelenek alkalmazni.
Az elektronikus útdíj adatai azonban nemcsak a NAV-nak adnak lehetőséget arra, hogy rakományonként ellenőrizhesse a megtett utat. A rendszerinformációk az adózók számára is felhasználhatóak az áruszállítás igazolására. Mivel az adóhatósági álláspont szerint a külső felektől származó igazolások hitelesebbek, mint az eladó és vevő egymás számára kiállított dokumentumai, az elektronikus útdíjfizetéshez kapcsolódó adatok felhasználására adózói oldalon is számítani lehet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez nem váltja ki az eddig használt okmányokat: ezután is szükség lesz a fuvarlevélre, a megrendelésre stb.

Az adótanácsadó arra is felhívta a figyelmet, hogy a rendszer sajátosságaiból adódóan teljes körű és igazán pontos adatok egyelőre még nem állhatnak rendelkezésre. Az útdíjat ugyanis jelenleg viszonylag nagy fizikai szakaszokra bontva, nem pedig a ténylegesen megtett út szerint kell fizetni, vagyis igazolni is csak azt lehet majd, hogy a jármű egy bizonyos irányba belépett egy zónába, de azt már nem, hogy azon belül hova ment.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo