A kutatásban résztvevő válaszadók 90 százaléka megegyezik abban, hogy a kiterjedt és megbízható elfogadóhely-hálózat kulcsfontosságú. A jelenlegi helyzetben a HR szakemberek attól tartanak, hogy az állami monopolhelyzetben kínált új utalvány nem nyeri el a munkavállalók tetszését az elfogadóhelyi-háttér hiánya miatt. A válaszadók 81 százaléknak hasonlóképp fontos a szabad érték- és használatválasztás lehetősége. A válaszadóknak még az a 9,2 százalékos része is, aki teljesen vagy részben elégedett az állami cafeteria megoldással egyetért az elfogadóhely-hálózat és a szabad értékválasztás fontosságával.
Valószínűleg ez a fő oka annak, hogy a kutatásban résztvevő, vállalatvezetésben dolgozók és a HR-esek 85 százaléka egyetért azzal az állítással, hogy az állam által bevezetett új utalvány nem feltétlenül kielégítő megoldás az alkalmazottaknak. A válaszadók 60 százaléka azt is hozzátette, hogy ezt az utalványt nehéz lesz használni, az elfogadóhelyek hiánya miatt. (A béren kívüli juttatások átalakításának vannak vesztesei, de igazán nyertesei nincsenek.)
Ön elégedett az új étkezési utalvány rendszerrel?
Kevés a POS terminál
A használhatóság a 2012-es változásokkal bevezetett elektronikusan adható juttatási formákkal kapcsolatban is kulcskérdés. A fő aggodalom az elektronikus kártyákkal kapcsolatban is hasonló: a POS terminálok alacsony penetrációja. Viszont a válaszadók 58 százaléka hozzáteszi, hogy ez a termék másfél év múlva már piacéretté válhat. A válaszadók fele szerint az alkalmazottaknak túl bonyolult lesz a 3-zsebes rendszert használni, és így a HR-esekre nagyobb terhelést ró, ha ennek a juttatásnak a használatát kell segíteniük szervezetükben.
A kártyás fizetéshez egyértelműen POS terminálra van szükség, ami a falusi vendéglátóhelyeken szinte alig akad. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2010 során lendületesen bővült a kiskereskedelmi POS-hálózat különösen az év első és utolsó negyedében. Egy év alatt összesen 7324 POS terminált helyeztek ki a bankok az üzletekben, így az év végére a kiskereskedelemben lévő kártyaolvasók száma elérte a 73 516 darabot, ami 11 százalékos növekedés az egy évvel korábbi hálózathoz képest. A dinamikus fejlődés ellenére a hazai POS-hálózat elmarad a nyugat-európai országok átlagától. Különösen a kisebb üzletek ragaszkodtak a készpénzes fizetéshez a magas banki jutalékra, valamint a pénzhez jutás hosszú átfutási idejére hivatkozva.
A kormányzat azonban optimista, szerinte tágabb lesz a SZÉP kártyát elfogadók köre, mint az üdülési csekké volt. Ennek érdekében - és mivel nemzetgazdasági cél is a kártyás fizetés ösztönzése - a kormány támogatási rendszert dolgoz ki, hogy a kisebb turisztikai szolgáltatók kedvezményesen juthassanak a kártyás fizetéshez szükséges POS-terminálhoz. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy a támogatás a terminált kihelyező bankoknak, a kártyát kibocsátó pénzintézeteknek vagy esetleg a kiskereskedelmi elfogadóhelyeknek jár majd.
Multi-pay, mint megoldás?
Sokak számára nyújthat előnyös alternatívát a Patikapénztárral stratégiai szövetségben álló többfunkciós Multi-Pay plasztik két azonnal költhető egyenlege: a patikapénztáras és az emelt adózású ételfogyasztás. Mindkét elem a kártya aktiválásával azonnal költhető: a Patika 12 ezer, az ételfogyasztás 11 ezer POS-terminálon - többek között a Tesco, a Spar, a Csemege-Match, a Cora és a Coop üzleteiben - váltható be.
Ami pedig az elkölthető forintokat illeti: amíg 10 ezer forint vállalati költség 4,7 ezer forint nettó munkabért jelent, addig az egészségpénztár 7,6 ezer forintot, a Multi-Pay ételfogyasztás pedig 6,6 ezer forintot. Egyes adószakértők vélekedése szerint tehát a tetemes adóelőny miatt érdemes az elvárt béremelés 25 százalékát a Multi-Pay kártyára utalni, mert ez a dolgozók számára érzékelhetően több elkölthető forintot eredményez, mint a béremelés.
Szinte mindenkit hátrányosan érint?
Az Edenred kutatásra adott válaszok szerint a HR részlegeknek nehézséget okoz, hogy elmagyarázzák a dolgozóknak, hogyan járhatnak jól a 2012-ben bevezetett új lehetőségekkel. A válaszadók 82 százaléka attól tart, hogy a dolgozók életét hátrányosan befolyásolják a változások következményei és a 79 százalékuk pedig azt is hozzáteszi, hogy ennek oka a 2012-ben bevezetett új utalványok korlátozott használhatósága. A kutatásban résztvevő vállalatvezetők és HR szakemberek 62 százalékának gondot okoz az új törvény és bennefoglalt juttatási formák megértése.
Az aggodalmak a cafetéria-csomagok értékéhez is kapcsolódik: a válaszadóknak csupán 18 százaléka növelné ezt, 51 százalék még nem döntött január első heteiben. A válaszadók azon részének (9,2%), aki teljesen vagy részben elégedett az új juttatási formákkal, 42 százaléka nem tudja még, hogy növeljen-e vagy csökkentsen a cafetéria-kereteken.