20-120 ezer forinttal nőhetnek a tehergépjármű kötelező biztosítási díjak amennyiben a kormányzat nem vezeti be a baleseti adó felső korlátját. Kiszivárgott hírek szerint a kormány a baleseti adót egységesen a kgfb-díjak 30 százalékos mértékében állapítja meg. A már eddig is nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak, különösen a fuvarozóknak a kötelező gépjármű felelősségbiztosításra tervezett plusz 30 százalékos kiadás már elviselhetetlen költségnövekedést jelent, áll a Biztosítás.hu internetes alkusz közleményében.
A tervezett biztosítási adó, a gázolaj növekvő jövedéki adója és a január elsejével tervezett minimálbér emelés a szállítási költségek újabb jelentős növekedéséhez, ezen keresztül pedig általános áremelkedéshez vezethet. (A kötelező biztosítás díjai biztosan emelkednek majd.)
A 375 ezer magyarországi tehergépjármű kötelező biztosítási díjára január 1-től rárakodó adó a kis és nagyvállalkozásokat egyaránt érintené. Egy 15 autóval rendelkező kisebb budapesti pékség esetében például a biztosítási díjak növekedése 3-400 ezer, míg egy 100 járművel rendelkező kamionflotta esetében 10 millió forint lenne évente. Ez jelentős inflációnövelő hatással járna, ezért szükségesnek látszik az adó felső korlátjának bevezetése.
A Biztosítás.hu szerint amennyiben a parlament a jelenlegi tervezetet módosítva 30 ezer forintban állapítaná meg a Baleseti Adó felső határát, akkor az adóból remélt 27 milliárdos bevétel mindössze 2 milliárd forinttal csökkenne, ami még vállalható és szükséges kompromisszum lehet a költségvetés számára. Bár az adómaximalizálás a várhatóan hétezer forintos átlagos adót megfizetni köteles személygépjármű tulajdonosokat közvetlenül biztosan nem érintené, az inflációcsökkentő hatáson keresztül mégis befolyásolná az autótulajdonosok jövő évi költségeit.