Áfaváltozásra készülhetnek a webshopok

Jövőre változik a magyar webshopok, online boltok, webportálok, mobilalkalmazás-fejlesztők által külföldi végfelhasználónak nyújtott szolgáltatások áfája, az uniós irányelvnek megfelelően.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Más lesz az áfamérték a külföldre nyújtott szolgáltatásnál – Kép: SXC

Az országgyűléshez benyújtották azt a törvénycsomagot, amelynek értelmében jövőre alacsonyabb áfakulccsal kell adózniuk azon magyar webshopnak, online boltnak, webportálnak, mobilalkalmazás-fejlesztőnek, e-könyv-értékesítőnek és más hasonló e-kereskedő szolgáltatóknak, akik az Európai Unió más tagállamában lakóhellyel rendelkező magánszemélyeknek nyújtanak távközlési, műsor- és elektronikus úton teljesített szolgáltatásokat. Az adminisztráció megkönnyítése érdekében egységes bejelentkezési rendszer (az ún. miniegyablakos bejelentkezési rendszer) kidolgozása már folyamatban van – hívta fel a figyelmet Sztankó Dániel, az RSM-DTM pénzügyi képviseleti csoportvezetője legfrissebb blogbejegyzésében.

A jogalkotás megkezdte a felkészülést a 2015 januárjában életbe lépő áfaváltozásokra, amelyek – a teljesítésihely-szabályok módosítása mellett – korlátozott körben bevezetik az egyablakos bejelentkezés rendszerét az EU tagállamain belül.

A vevő országa szerint kell áfát fizetni

Az uniós előírásoknak megfelelően 2015. január 1-jétől a nem-áfaalanyoknak (rendszerint magánszemélyek tartoznak ebbe a körbe) nyújtott távközlési, műsor- és elektronikus úton nyújtott szolgáltatások (pl. magánszemélyeknek eladott vírusirtó szoftver vagy telefonos alkalmazás) teljesítési helye megváltozik, és – a jelenlegi szabályokkal szemben – nem a szolgáltatásnyújtó illetősége, hanem a magánszemélyek lakóhelye szerint fognak ezek a szolgáltatások adózni. Az áfa nyelvén ez azt jelenti, hogy a szolgáltatók kötelesek lesznek a szolgáltatásaikat igénybe vevő magánszemélyek lakóhelye szerinti államban adószámot igényelni, az adott ország szabályai szerinti számlát kiállítani és a helyi áfamértéket felszámítani a szolgáltatásaik után.

Magyarországi fogyasztók oldaláról nézve a változás nem kedvező: 2015. január 1-jétől az ilyen szolgáltatásokat igénybe vevő magyar magánszemélyek és más, áfaalanynak nem minősülő szervezetek számára a felsorolt szolgáltatások árát már 27 százalékos magyar áfa fogja terhelni függetlenül a szolgáltató székhelyétől, nem pedig a szolgáltatásnyújtó tagállama szerinti, a magyarnál alacsonyabb áfakulcs.

Egyablakos rendszer

Azért, hogy az új szabályok ne okozzanak aránytalan adminisztrációs terhet a szolgáltatásnyújtóknak, lehetőségük nyílik arra, hogy az egyablakos rendszer keretében tegyenek eleget az adókötelezettségeiknek, azaz az adószám regisztrációját és a bevallások benyújtását, illetve a különböző tagállamokat megillető áfát a saját (a vállalkozás letelepedése szerinti) EU-tagországának adóhatóságán keresztül rendezze. Ezáltal elkerülhetővé válik, hogy adott esetben akár mind a 28 tagállam adóhatósága felé külön-külön kelljen a vállalkozóknak az adóadminisztrációs és fizetési kötelezettségeiket teljesíteniük.

Megváltozik a világ sok kereskedőnek
2014. június 13-tól minden uniós tagállam köteles alkalmazni a fogyasztói jogokról szóló uniós irányelv szabályait. Az irányelv alkalmazása érdekében elfogadott új magyar jogszabály jelentős változást hoz, amit követniük kell a cégeknek.
A webshopok érintettek

A magyar Országgyűlés elé múlt csütörtökön, azaz 2014. június 12-én került  az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/264 számú törvényjavaslat, amely az áfatörvény és az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései közé fogja bevezetni a teljesítési hely változását és az egyablakos rendszer bevezetését célzó új szabályokat. A változások csak 2015. január 1-jétől lépnek hatályba, azonban így a vállalkozásoknak remélhetőleg elég idejük lesz felkészülni az új szabályokra, alkalmazkodni a változásokhoz. Az egyes technikai részletszabályok kidolgozásával az NGM-et bízza meg a törvényhozás, amelyről rendelet fog születni.

A most benyújtott törvényjavaslat elsősorban azon magyarországi vállalkozások részéről bír kiemelt jelentőséggel, amelyek nemcsak magyar, hanem EU-s magánszemélyek részére (is) nyújtanak telekommunikációs, műsor-  és elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokat. Különösen érintettek például a külföldi bankkártyát vagy más külföldi fizetőeszközt elfogadó, külföldi magánszemély ügyfeleknek egyes szolgáltatásokat nyújtó magyar online vállalkozások, webshopok, webportálok, telefonosalkalmazás-fejlesztők. E vállalkozásoknak fel kell készülniük arra, hogy az egyablakos rendszer használatával más tagországokban is teljesítsék adókötelezettségeiket. Előnyt jelent ugyanakkor, hogy 2015-től a célország szerinti áfát kell felszámítani a végfelhasználók felé, amely alacsonyabb, mint a magyar 27 százalékos áfakulcs, így a magyar e-kereskedő szolgáltatók versenyképessége nő.

Nem veszély, hanem lehetőség!
Egyetlen kereskedő sem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, de erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők magasabb színvonalú kiszolgálásában, modernizálja a vállalatok működését.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo