A rugalmasság a túlélés kulcsa

A folyamatosan változó gazdasági környezetben kulcsfontosságú a vállalkozások rugalmassága és megfelelő üzleti kultúrája. Egy friss felmérés szerint azonban a magyar vállalkozások ebben az átlag alatt teljesítenek.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az állandó változások és a bürokratikus terhek rontják a magyar vállalkozások rugalmasságát - Kép: sxc

Abban, hogy a változások átvészelésére és kezelésére, illetve az új helyzetekhez való fokozatos alkalmazkodásra - s így a strukturális törések elkerülésére – a nemzetgazdaságok hogyan vannak felkészülve jelentős szerepet játszik a rugalmasság. Ezen képességet nagyban meghatározza a vállalatok stratégiai beállítottsága, a vállalatvezetők mentalitása és az ország üzleti kultúrája is. Az RSM európai hálózatának közel 300 szakértője 14 országban vizsgálta a vállalkozások indításának és működtetésének körülményeit meghatározó gazdasági tényezőket, a vállalatok stratégiai döntéseit, és a vállalatvezetők attitűdjét, hogy feltérképezze, ezek milyen szerepet játszanak az országok gazdasági fejlődésében.

Noha 2014-ben a hivatalos adatoknál némiképp lassabb, 2015-ben pedig gyorsabb ütemű GDP növekedést várnak a szakértők, a növekedés mellett nem számítanak a munkanélküliség jelentős csökkenésére, ami strukturális munkaerőhiányra utalhat. A növekedés motorját ugyanakkor mindenütt inkább a lakossági fogyasztás növekedésében látják. „A felmérés első fázisának eredményeképpen elmondható, hogy a magasabb szintű gazdasági rugalmassághoz proaktív, ugyanakkor kockázattudatos vállalatvezetőkre, nagyobb arányú agresszív stratégiájú és nemzetközi piacokra törő aktív vállalatra, hatékony politikai intézményekre és modernebb vállalati szervezeti kultúrára van szükség a szakértők véleménye szerint”- összegezte Kalocsai Zsolt, az RSM DTM elnök-vezérigazgatója az RSM európai kutatásának megállapításait.

A nemzetek között egyértelmű különbségek rajzolódnak ki a vállalatvezetők gondolkodásmódja terén. Míg a német és az osztrák vállalatvezetők kockázatkerülőbbek, addig a lengyel vezetők kockázatkedvelőbbek az átlagosnál. Európai szinten a vállalatvezetők proaktivitási szintje közepesnek értékelhető. A nyerő vállalatvezetői attitűdben egyszerre kell jelen lennie a kockázatvállalási képességnek, a proaktivitásnak és a hatáskörök és felelősségek delegálásának is.

Ha jól dolgozunk, utolérhetjük Ruandát
Habár négy helyet javított Magyarország a Világbank ranglistáján, minden régiós versenytársunk lehagyott minket, még Ruanda is beelőzött. A fő gond a cégalapítás nehézsége és viszonylag nagy tőkeigénye.
A piaci fókusz meghatározza a vállalati stratégiát

Az elemzés tanúsága szerint a vállalkozások növekedésorientáltsága terén meghatározó, hogy egy vállalat hazai vagy nemzetközi piacokon van jelen. Az RSM szakértői úgy látják, hogy a nemzetközi szinten aktív vállalkozások között többen választják az agresszív – a növekedés mellett elkötelezett – stratégiát, mint a defenzívet, a hazai piacra fókuszáló cégek általában kevésbé agresszívak. A nemzeti piacra koncentráló cégek emellett kevésbé diverzifikálják termékeiket, és kevésbé használják ki a méretgazdaságosság kínálta lehetőségeket, mint az agresszív, nemzetközi szinten is aktív vállalatok. A nemzetközi piacon lévő vállalatok több erőforrást fordítanak kutatás-fejlesztésre is, mint a kizárólag a saját, hazai piacukra fókuszáló társaik.

Az üzleti kultúra szerint négy csoport körvonalazható

Az európai országok üzleti kultúrájuk – amely társadalmi, foglalkoztatási, szervezeti kultúra, politikai és pénzügyi környezeti tényezőkből állt össze – alapján négy csoportba sorolhatók. „Minden ország más előnyökre építhet, más a belső gazdasági állapota, és más-más megoldandó problémákkal szembesül, de az egyértelmű, hogy az üzleti rugalmasság független az európai integráció – jelentsen az euró-övezeti, vagy EU tagságot – mértékétől” - emelte ki Kalocsai Zsolt. Az üzleti kultúra enyhén korrelál a GDP nagyságával, s az euró krízis országai e terén is gyengébben teljesítenek. A cégek intézményi kultúrája és a makrogazdasági, politikai környezet kölcsönösen függenek egymástól.

A főnök már tudja, ki lesz az utódja
Egyre több cégvezető gondolkodik távlatokban és készít stratégiai tervet. A vezetők közel kétharmada 1-2 évre előre tekint és egyre több kérdés eldöntésébe vonja be munkatársait. A tervezés erősödését mutatja az is, hogy azok között, akik gondolkodtak a staféta átadásán, sokan már ki is jelölték az erre alkalmas személyt.
Magyarország – picivel az átlag alatt

A magyar vállalatvezetők proaktivitása és kockázattudatossága az RSM szakértői szerint nagyjából megegyezik az európai átlaggal. Az egyetlen terület, ahol a számok eltérést mutattak, a kezdeményezőkészség. Míg a kutatás eredménye szerint az európai vállalatvezetők csupán  30  százalékára jellemző, hogy inkább reagálnak a versenytársak tevékenységére és ők maguk nem kezdeményeznek, addig a magyar vállalatvezetőket 45 százalékos arányba ezen kategóriába sorolták a szakértők. (A vállalkozói hajlandóság is alacsony.)

A hazai-, illetve a nemzetközi fókuszú agresszív vállalatok összehasonlítása azt mutatja, hogy a hazai piacra koncentráló cégek jobban preferálják az ár meghatározó szerepét, mint a minőség szerepét. A nemzetközi szinten aktív vállalatok értékelése már nem olyan egyértelmű. Ennek egyik oka lehet, hogy a nemzetközi ellátási láncok – különösen az autóiparban – jelentősen függnek az áraktól és a minőségtől is.

A magyar üzleti kultúra elmarad az európai átlagtól, amelynek fő oka, hogy a magyar vállalkozások erősen változó szabályozással szembesülnek, magasak a bürokratikus terhek, és a szükségesnél komplikáltabb és kevésbé hatékony az adórendszer. Magyarország előnyei közé tartozik a minőségi oktatási rendszer, és a kvalifikált munkaerő elérhetősége. Az RSM szakértői szerint a magyar vállalkozások kevésbé hajlandóak külföldieket alkalmazni, mint európai társaik, ugyanakkor egyértelműen kirajzolódik, hogy szolgáltatásaikat idegen nyelveken is igyekeznek elérhetővé tenni.

Lejár a lelkes amatőrök kora
Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a csupán 16 százalékuk számol be jól megtervezett utódlási folyamatról.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo