A Facebook tényleg mindent visz

2007 óta a világ internetes populációja megduplázódott. A Google több mint kétszer akkora értékben ad el hirdetéseket, a Facebookon pedig tízszer annyi pénz költenek el a hirdetők, mint öt évvel ezelőtt.

A közösségi médiumok meghódították a világot - Kép: PIxabay

A közösségi média meghódította a világot, átalakította a fogyasztói szokásokat, és ezáltal rengeteg iparágra gyakorolt hatást. A felhasználók által generált tartalmak a szemünk előtt tettek naggyá azelőtt ismeretlen vállalatokat, vagy zúztak porrá korábban világszinten híres cégeket. A közösségi oldalak segítségével diktátorok buktak el, amely azt is mutatja, hogy az egyének független csoportosulásának komoly befolyásoló ereje lett. (A hatékony marketingnek azonban ádáz ellenségei vannak!)

2012-ben az internetfelhasználók száma világszerte elérte a 2,27 milliárd főt, ez majdnem pontosan kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet produkálta 317, illetve 294 százalékkal, míg Európában 56 százalékkal bővült az internetfelhasználók tábora. Az internetpenetráció hazánkban 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internetes populációja már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.

Az online marketing, mely 2007-ben még részterület volt, mára szakterületté vált. Míg az Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15 százaléka használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91 százalékra növekedett. Az internet egyértelműen a nyomtatott újságok és különféle magazinok rovására növelte előnyét a reklámpiacon. Míg a napilapok 2011-ben 20,3 százalékban részesedtek a „tortából”, mára már csak 17,8 százalékban; 2015-ben még ennél is kevesebbel kell beérniük, mindössze 15,9 százalékkal. Hasonló trend, bár kisebb mértékű csökkenés jellemzi a magazinok és a rádiók hirdetési piacát, valamint az outdoor hirdetéseket. A televíziós hirdetések ellenben növekedtek, igaz, a 0,2 százalékos bővülés (39,9-ről 40,1 százalékra) igencsak eltörpül az internet „gyorsulása” mögött. Ez utóbbi a 2011-es 16,1-ről 19,8 százalékra bővült 2013-ra, s az előrejelzés szerint két év múlva már 23,4 százalékot tudhat magáénak. Az interneten belül a közösségi médiában költik el a legtöbb pénzt a hirdetők, a Facebookon pedig tízszer annyit, mint öt éve. (Nem csak a marketingesek fedezték fel a közösségi oldalakat!)

A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, a most 5 éves Online Marketing Akadémia egyik alapító trénere. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresési szolgáltatásának egyre jobban személyre való szabása határozza meg. Ennek köszönhetően a keresőoptimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, Youtube videók és +1 gombok formájában. A személyes és lokális relevancia egyre jobban előtérbe került, ma már szinte nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.

A következő években öt trendre mindenképp érdemes odafigyelni:

Az egyszerű nagyszerű

A jövő internete a kkv-k nagy lehetősége
A mai folyamatok a jövőben várhatóan sokkal személyesebbé, és önmegvalósítóbbá teszi a világhálót. Ez nem csak a közösségi oldalakat jelenti a fiatalok számára, hanem akár akkv-k is versenyhelyzetbe juthatnak a nagy cégekkel szemben, éppen a specializálódás miatt.
Az elmúlt években megsokszorozódott az emberekre zúduló információmennyiség, így egyre értékesebb lesz a könnyen, gyorsan dekódolható design vagy akár tartalom. Az egyszerűségre való törekvés világos trend, amit követni kell.

Alkalmazkodó weboldalak

Óriási fejlődés volt megfigyelhető a különböző mobileszközök használatában is. Ma már mosolygunk azon, hogy 2008-ban még kuriózumnak számított a mobiltelefonon történő internetezés. Ma pedig már szinte elengedhetetlen, hogy minden vállalkozásnak mobilon is elérhető weboldala legyen. Követelménnyé vált a weboldalak reszponzívvá alakítása vagy a honlapok mobilverziójának elkészítése.

Régi ismeretségek felelevenítése

A retargeting és remarketing, röviden: az egyszer már elért emberek újracélzása. Ez az elmúlt időszakban elérhetővé vált célzási típus leginkább a keresőmarketingben és a közösségi médiában használatos, és akkor válik majd igazán értékessé, ha sok adat gyűlik össze. Így az idő előrehaladtával szinte garantálható trend lesz ennek használata a marketingesek fegyvertárában.

A közösség erejének tisztelete

Egyre inkább összefonódik a közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás. Bár a honlapokra mutató linkeknek és a kulcsszavaknak még a mai napig van súlya, a trend az, hogy a valódi emberek, a közösségek reakciói és visszajelzései egyre nagyobb hangsúlyt kapnak abban, hogy egyes kulcsszavakra, egyes embereknek, a keresőmotor milyen találatokat dob ki. A két terület egyre kevésbé fog működni a másik nélkül.

Megtanulható siker

A rekordgyorsasággal fejlődő online marketing rákényszeríti a cégvezetőket, honlaptulajdonosokat és marketingeseket, hogy képezzék magukat, és folyamatosan teszteljék a tudásukat. A fentiekből pedig tisztán látható, hogy egyre értékesebb lesz a megszerzett tudáson alapuló tapasztalat és a folyamatos önfejlesztés.

Ügyfélélmény: az ördög a részletekben rejlik!
A legtöbbször az ár dönti el, hogy az ügyfél melyik terméket, vagy szolgáltatást választja, azonban az ügyfélélmény növelésével kikerülhető az árverseny csapdája. Csakhogy itt nem elég a minimumot nyújtani, a részletekre sem árt ügyelni.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo