6 napig kell csak pénz nélkül kibírni

A hazai vállalkozásoknak csupán 6 napos finanszírozási időtávra kell felkészülniük, ami jelentősen javítja a likviditási helyzetüket. A kkv-k túlnyomó többsége forintszámlán tartja likvid eszközeit, de a devizaszámla és a házipénztár is minden ötödik vállalkozásra jellemző. A cégek pénzkészletei és likvid eszközeinek szintje döntően nem változott az elmúlt fél évben – derül ki a K&H kkv bizalmi index felmérés legutóbbi adataiból.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A K&H félezer hazai mikro, kis- és középvállalkozás vezetőjét kérdezte meg arról, milyen likvid eszközökkel rendelkeznek, és azok mértéke hogyan változott az elmúlt félév során. „A legutóbbi felmérésünk eredménye azt mutatja, hogy a kkv-k túlnyomó többsége (83%) forintszámlán tartja likvid eszközeit. Emellett azonos arányban használják a devizaszámlát (20%) és a házipénztárt (20%), míg lekötött forintbetétben közel minden hatodik (17%) vállalkozás tartja likvid eszközeit. A devizabetét (8%) és a befektetési alapok (6%) egyelőre kevésbé jellemzőek a vállalkozások körében” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H Kkv-marketingfőosztályának vezetője. Fontos megemlíteni, hogy a vevői és a szállítói számlák teljesítése közötti finanszírozási időtáv mindössze 6 nap, ami kedvezően hat a cégek likviditására. Erre legutóbb 2008-ban volt példa, mivel az elmúlt években a 8-10 napos időtáv volt jellemző” – tette hozzá a szakértő. (Márciusban már örültünk a jelentősen csökkenő finanszírozási időtávnak, de akkor még 7 nap volt azt átlag.)

Forrás: K&H kkv bizalmi index

A magyar cégek 2013-ban számláik 51,4%-át fizették ki határidőben, ezzel az értékkel hazánk az európai országok túlnyomó többségét megelőzi fizetési fegyelem terén.

Ne csapjuk be magunkat! Az adósságcsapda figyelmeztető jelei
Minden cégnél előfordulhatnak finanszírozási nehézségek, de ahhoz, hogy ebből ne legyen bedőlés, észre kell venni a fenyegető adósságcsapda figyelmeztető jeleit. Mi az, amit máshogy csinálnak azok, akik talpon maradnak? Magasabb szinten gondolkoznak!
A különböző méretű cégek közül a devizaszámlán (46%) és a befektetési alapokban (13%) lévő likvid eszközök inkább a középvállalkozásokra jellemzők, ugyanakkor a házipénztárban lévő készpénzhez csupán minden tízedik középvállalkozás folyamodik, ha azonnali fizetésre van szükség. A mikro- és kisvállalkozások likvid eszközeinek megoszlása nem tér el lényegesen a kkv-átlagtól.

A pénzkészletek és likvid eszközök átlagos szintje az elmúlt félévben a cégek közel felénél (46%) nem változott. Ezzel szemben a vállalkozások egyharmadánál csökkent ezen eszközök aránya, és csupán 20% nyilatkozott növekedésről. Utóbbiaknál főként az üzleti lehetőségek javulása miatt nőtt a likvid eszközök átlagos szintje, de a hatékonyabb likviditáskezelés (33%), valamint a készletezés (20%) és a beszerzések, beruházások visszafogása (13%) is nagymértékben hozzájárult a fizetőképesség javulásához.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo