Utat tör magának a digitális üzleti modell

Két kiemelkedő fontosságú folyamat formálhatja az informatika szerepét és megközelítését a szervezetek életében: az informatika kétpólusú üzemmódjának körvonalazódása és a hangsúlyosan digitális üzleti modellek térhódítása – véli a Stratis vezetési tanácsadó cég.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Fotolia

„Az informatikai trendfordulókra három-ötéves ciklusok jellemzőek. A 2012 körül felállított megközelítés azt prognosztizálta, hogy az akkori jelenségek közül kiemelkedve az eszközök mobilitása, a közösségi felhasználás, a felhő technológiák hétköznapivá válása és a nagymennyiségű adatokforradalom négyesének konvergenciája minőségileg új hatással lesz életünkre. Ez mára megvalósulni látszik: óriási mennyiségű adathalmazokat kezelünk, ezeket felhőben „láthatatlanul" tároljuk, hordozható eszközökön keresztül, tetszőleges üzleti-, és élethelyzetekben osztjuk meg egymással” – mutat rá az informatikai ciklusokra Nagy Zsolt, a Stratis partnere. A szakember arra is rávilágít, hogy egyrészt a technológiai lehetőségek, másrészt az üzleti igények egyre gyorsuló változásának eredőjeként 2015-re egy új tendencia is azonosítható. Ez a klasszikusan megbízhatóságra és háttértámogatásra törekvő IT és egy új, agilis működési mód egymás mellett élésének a szükségessége.

„Mivel az informatikai támogatást „fogyasztó" üzleti igények egyre gyorsuló tempóban változnak, emiatt már a gyors reagálás, a proaktivitás, az agilis működési mód az igazi elvárás” – magyarázza a Stratis szakértője. A ma nagy kihívását ugyanakkor az jelenti, hogy miközben évtizedek alatt hatalmas szellemi és anyagi invesztícióval komplex, megbízható - de lassan mozdítható informatikai háttéret, szervezeteket és folyamatokat alakítottunk ki, addig egyre jobban megformálódik a gyors reagálású informatikának is az igénye. Így például saját praxisunkban is többször találkoztunk az egységes ügyfélcsatornák és mobil alkalmazások kezelésének kialakítási problématikájával - a komplex és így nehezen mozdítható IT környezetekben. Az ilyen üzleti helyzetek kezelésére egyre égetőbb lesz felkészülnie a szervezeteknek. Összességében fejleszteni kell azokat a módszereket és képességeket amelyek biztosítják az informatikának egyfajta kétpólusú működését, amit például a Gartner a „bimodal IT" fogalom bevezetésével is hangsúlyoz.

Mi vár ránk az idén az online világban – a legfontosabb trendek
Folytatódik az okostelefonok diadalmenete, főleg fizetni fogunk velük sokat, de még nem váltják fel a hagyományos pénztárcákat. A fejlesztők mindinkább a vállalatok igényeit igyekeznek majd kielégíteni, a fókusz így nem a fogyasztókra koncentrál majd.
„Amíg a precízebben, de lassabban működő modellnek a megbízhatóság a célja, addig a gyorsreagálásúnak az informatikai agilitás. Az előbbit az alapos megtervezés, utóbbit az empirikus tapasztalatok, az üzleti folyamatközpontúság jellemzi” – mondja el a két modellel kapcsolatban Nagy Zsolt. Amit mindenkinek pontosan értenie kell a szakember szerint, hogy a két modell egymástól eltérő, ugyanakkor párhuzamos kezelést igényel, amelynek az egy szervezeten belüli együttélését ma még kihívás megvalósítani. „Ennek feloldásához, lényeges hogy azonosítsuk be saját esetünkben a kettős szempontrendszer sajátosságait, és akkor könnyebben megtaláljuk a hatékony működtetési módot is. A proaktív menedzsmentnek már az idén el kell kezdeni új módszereket és képességeket fejleszteni. Napi munkánk során számos esetben találkozunk ilyen kihívásokkal, így a működési stratégiákban igyekszünk támogatni e kétpólusú képesség kialakítását” – vázolja a szakértő.

A tanácsadó cég – ügyfélkörénél fogva – leginkább a nagy telekommunikációs vállalatok, a többmilliós ügyfelet kezelő országos szolgáltatók, valamint a bank- és biztosítási szektor vállalkozásaira lát rá. Az élő tapasztalat az, hogy a gyors reagálás, az azonnali fejlesztési igények már most is kifejezett elvárásként jelentkeznek az üzleti érzékenységű vezetők részéről. „Eddig nagy, robosztus rendszereket kellett teljeskörű biztonság mellett felépíteni és működtetni, ma pedig a biztonság megőrzése mellett egyre nagyobb hangsúly kerül a gyors fejlesztésű termékportfolió-elemekre, az új ügyfélkezelési módszerekre, és a nagyobb ügyfélélmény kialakítására” – teszi hozzá Nagy Zsolt.

A másik megkerülhetetlen trend a digitális üzleti modellek (digital business) meghatározóvá válása. Ennek eredményeképpen korábban szinte elképzelhetetlen területeket is áthálóz a digitális technika, amivel teljesen új megközelítésekre lesz lehetőség. Olyanokra gondolhatunk, mint például a nagymennyiségű online adatokat szolgáltató szenzoros alkalmazások, az „Internet of Things", az öntanuló, nagyintelligenciájú számítástechnika iparszerű alkalmazása, vagy a gyártás és logisztikai pradigmát megrengető 3D nyomtatás lehetősége. Ezek együttes színrelépése egy alapvetően más karakterisztikájú „digitális üzleti" szempontrendszert ad ki.

EZEK A TRENDEK NAGYOT DURRANHATNAK AZ IDÉN
Bődületes sebességgel fejlődik a startup-világ, sorra jönnek az újabb és újabb tech-mikrocégek. De melyek azok a trendek, amelyek az idén nagyot durranhatnak? Bemutatunk hat nagy jövő előtt álló területet, amelyekbe érdemes befektetni.
A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy nagymértékben felértékelődnek azok a fejlesztések, amelyek a digitális lehetőségek adta üzleti szituációkat kezelik. Így például a beérettnek számító webes kereskedés, e-business, a digitális marketing mellett e területen is megjelenik a gyártás, a logisztika és a minőségileg fejlettebb ügyfélélményt adó informatikával létrejövő üzleti viselkedés. „A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a sikeres vállalatoknál egyre jellemzőbben az üzleti és informatikai stratégia szinergikus egységet alkotnak, előtérbe kerülnek a közös digitális üzleti modellek” – hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt. A szakember szerint ez a tendencia nemzetközileg már kifejezetten jellemző, ugyanakkor a magyar szervezeteknél ebben a tekintetben, néhány kivételtől eltekintve, még inkább csak kezdemények láthatók. „Míg a napi működés agilitásának növelésének igénye érzékelhető valóság a hazai szervezetek életében is, addig a digitális üzleti modellek konkrét megvalósulása még a fejlődés kezdetibb stádiumában van” – mutat rá hazai tapasztalataikra a Stratis szakértője.

Nagy Zsolt hozzáteszi, a digitális üzleti modell elterjedését leginkább a vásárlói, megrendelői igények hajtják, emiatt a hazai elterjedés a felhasználói-, üzleti megrendelői szokások változásának sebességétől is függ. Vannak ugyanakkor olyan hazai szektorok, ahol már megindult a digitális üzleti helyzetek fókuszba állítása. „A teljesség igénye nélkül például a szenzoros érzékeléssel támogatott és nagymennyiségű adatértékelésen alapuló precíziós gazdálkodás az agráriumban, vagy a mobilitást és ügyfélélményt szinergikus versenyelőnnyé formáló digitális banki alkalmazások új generációja” – zárja elemzését a Stratis.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo