Az e-számlázás, vagy a cloud computing - amikor az alkalmazott programok, vagy állományok nem a saját gépen, hanem például az interneten vannak - napjainkra egyre népszerűbbek, a kis- és középvállalkozások mégsem használják ki igazán a technológiában rejlő lehetőségeket. A harmadik negyedévében végzett nemzetközi kutatásból kiderül, hogy a kisvállalkozások, habár kézenfekvő megoldás lenne a költségek lefaragására, nem használják ki a digitális világból fakadó előnyöket.
S bár az ACCA szerint a jelenlegi üzleti környezet lehetőség is az innovációra és a növekedésre, a kkv-k körében a modern technológiák adaptálása elsősorban az információ hiánya és az online biztonságból fakadó kockázatok miatt hiúsul meg. A társaság elemzésében négy olyan területet jelölt meg, amely segíthet a kkv-k hatékonyságának növelésében. (A contact centerek - vagyis multimédiás call centerek - korábban, a létrehozásukhoz szükséges hatalmas beruházás miatt a nagy cégek kiváltsága volt. A felhő alapú szolgáltatások terjedésének köszönhetően azonban már szolgáltatásként, a kisebb cégek számára is elérhető.)
Nem is hallottak róla
Az ACCA szerint például a cloud computing, az interneten elérhető távoli szerverek előnyei és lehetőségei továbbra sem világosak a kis- és közepes méretű vállalkozások számára. A válaszadók csaknem fele még csak nem is hallott a fogalomról.
Az elektronikus számlázás elterjedtsége az európai országok között szintén meglehetősen alacsony. Becslések szerint évente a vállalkozások között megforduló számlák mindössze öt százaléka kerül kizárólag elektronikusan kiszámlázásra. A magyarországi és a kelet-európai ACCA tagok a magas árat és az állami ösztönzés hiányát jelölték meg gátló tényezőnek. A felmérés kimutatta azt is, hogy míg a skandináv országok szívesen használják az elektronikus számlázást, addig ez a kelet-európai országokban kevésbé elterjedt.
A harmadik terület a személyközi hitelezés, amely az egyes személyek között közvetlenül, a klasszikus pénzintézetek közvetítése nélkül létrejövő pénzügyi tranzakciók egy lehetősége. Az elemzés szerint a közösségi kölcsön lehetővé teszi, hogy a felek akár az interneten találjanak egymásra. A kis- és közepes vállalkozások számára ez egy egészen egyedi finanszírozási lehetőség lehetne, azonban a felmérés egyértelműen rámutat, hogy a válaszadók többsége, 55 százaléka még csak nem is hallott erről a lehetőségről, ráadásul egyetlen szakértőt se tudtak megnevezni, aki jártas lenne a témában.
A negyedik terület az e-kereskedelem. Az elemzés szerint több mint egy évtizede tart az internet térhódítása, azonban a teljes európai kereskedelemnek alig 2 százalékát teszi ki mindössze az elektronikus kereskedelem. A felmérésben résztvevők többsége a fogalommal ugyan tisztában van, azonban így is csak minden harmadik válaszadó érzi úgy, hogy kellően jártas a témában. (Online megrendeléskor a vásárlók kevesebb mint egyharmada fizet bankkártyával.)