Világszerte egyre népszerűbbek az internetes nyereményjátékok. A Dotkom Internet Consulting munkatársai a közelmúltban azt vizsgálták, mennyire követik a magyar vállalatok ezt a nemzetközi trendet.
Szakértők szerint az internet-használatban élenjáró országokban az online nyereményakciók a leghatékonyabb promóciós eszközök közé tartoznak. Rendszeresen felkerülnek a leglátogatottabb oldalak listájára az ilyen akciókat hirdető honlapok. Az internetes játékoknak különleges jelentőséget biztosít, hogy segítségükkel a hagyományos akciókba nehezebben bevonható, magasabb státuszú emberek is hatékonyabban aktivizálhatók.
Számos célt szolgálhatnak az internetes nyereményjátékok. A kutatások szerint akkor a leghatékonyabbak, ha új termékek, szolgáltatások bevezetését, illetve közvetlenül az értékesítést támogatják. A Dotkom felmérése szerint Magyarországon leggyakrabban még a regisztrált felhasználók, illetve a látogatók számának növelése a legfontosabb cél.
Mostanában kezdik felismerni a hazai vállalatok a nyereményjátékokban rejlő lehetőségeket, általában első próbálkozásaikat élik meg a neten, ezért a játékok egyelőre mind költségvetésükben, mind a tervezettségben elmaradnak hagyományos társaiktól.
Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a nagyobb értékű nyereményeket kínáló akciók esetében a közvetlen hatás mellett a szájhagyomány is (korszerűen: szájmarketing…) jelentős lehet, azaz a játékban résztvevők informális csatornákon keresztül eljuttatják ismerőseikhez is a játék hírét. Részben ennek is köszönhette sikerét a VNU kiadóhoz tartozó Startlap téli, látogatottság növelését célzó kampánya (ez volt az első olyan akció, ahol egy személygépkocsi került kisorsolásra), illetve a Lutri nevű ingyenes internet-lottó elsöprő sikere.
A nyereményjátékok alkalmasak egy cég, vagy termék népszerűsítésének támogatására, de ugyanakkor ezek gyors és költséghatékony adatbázis-építési lehetőségeket is biztosítanak. De a Dotkom tanácsadója szerint egyelőre az akciók többsége olyan kis értékű ajándékokat kínál, amelyek nem ösztönzik kellőképpen a játékosokat valós adataik megadására. Az értékelés további akadálya, hogy gyakran a szervezők sem tudják, mit kívánnak kezdeni az összegyűjtött adatokkal.
Hagyományos és nyereményoldalak Napi látogatások száma
látogatottsági adatai: (Session)
Origo (általános portál) 443 000
Korridor (általános portál) 82 000
Lutri (ingyen játszható lottó) 63 000
Ingyenlottó (ingyen játszható lottó) 30 000
Eco.hu (gazdasági szakportál) 7 700
Néhány példa:
WebMánia: személygépkocsi, utazás, nagyképernyős színes tévé, játékkonzol, DVD-lejátszó
Globus Remix: utazás, DVD, TV
Privárt Bankár: 1 000 000 Ft értékű befektetés
Internetes nyereményjátékok gyűjteménye