Nem lesz 30 százalékos az árrés

A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa a szélessávú hozzáférések kiskereskedelmi versenyfeltételeinek javítása és az árak csökkentése érdekében kihirdetette az öt jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltató kiskereskedelmi árain alapuló nagykereskedelmi áraira vonatkozó ármegállapító határozattervezetét.

Ez az úgynevezett "retail minus" szabályozás azt biztosítja, hogy az öt JPE szolgáltató - az Invitel, a Hungarotel, az Emitel, a Magyar Telekom és a Monortel - területén az internet-szolgáltatók megfelelő árréssel tudják igénybe venni a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal tudjanak a kiskereskedelmi piacra lépni.

A nagykereskedelmi szélessávú hozzáférési szolgáltatásról 2005 őszén hozott határozat szerint az öt JPE szolgáltatónak a "retail minus" árazással, egypontos csatlakozással, országos nagykereskedelmi hozzáférést kell nyújtania az internet-szolgáltatók számára.

2005 végén Magyarországon közel 413 ezer ADSL hozzáférés volt az NHH adatai szerint. Az ADSL hozzáférések több mint 90 százaléka a Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén van. Ez a két szolgáltató eddig is biztosított kiskereskedelmi partnerei számára országos nagykereskedelmi hozzáférést.

A most kihirdetett határozattervezet alapján a verseny elsősorban a másik három szolgáltató, a Hungarotel, az Emitel és a Monortel szolgáltatási területén fog erősödni és elsősorban itt lehet számítani a kiskereskedelmi árak csökkenésére is.

Nyolcezer forintnál 30 százalék az árrés

A piaci verseny szempontjából az egyik legfontosabb szolgáltatás, a lakossági előfizetők számára nyújtott 1 éves időtartamú, 1Mbps sávszélességű, letöltési korlát nélküli hozzáférés. Ennek országos nagykereskedelmi ára a határozattervezet szerint az értékelés alapjául szolgáló időszak (2005. I. félév) átlagos kiskereskedelmi árához (nettó 8013 Ft) képest átlagosan több mint 30 százalékos árrést biztosít a kiskereskedelmi piacon. Az árrés a Tanács szerint a kiskereskedelmi árak folyamatos csökkenése mellett is elegendő ahhoz, hogy a verseny az ADSL-szolgáltatások piacán élénküljön.

A határozattervezetben megállapított nagykereskedelmi ár mint árplafon működik, azaz az öt kötelezett szolgáltató - az egyenlő elbánás elvének betartása mellett - ennél olcsóbban is nyújthatja a szolgáltatást.

A most közzétett határozattervezeteket az EU Bizottság egy hónapig, az érintett szolgáltatók pedig 20 napig véleményezhetik, majd ezt követően a beérkezett vélemények figyelembe vételével hirdeti ki végleges határozatait az NHH.

Helyi hozzáférés

A szélessávú internet-szolgáltatás szempontjából az országos hozzáférés mellett szintén nagyon fontos a - piaci verseny infrastrukturális alapját biztosító - helyi hozzáférések kérdése. A helyi hozzáférések nagykereskedelmi árait a JPE szolgáltatók referencia hurokátengedési ajánlatai (RUO) tartalmazzák. A szélessávú hozzáférések elterjedése iránt elkötelezett NHH Tanács a közelmúltban - többszöri hiánypótlás és egyeztetés után - mind az öt JPE szolgáltató RUO ajánlatát elutasította és az új ajánlatok benyújtására 30 napos határidőt szabott meg.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo