Az elektronikus kapcsolat révén a költség- és időmegtakarítás mindkét félnél tetemes, így nem csoda, hogy a pénzintézetek erősen csökkentett díjú számlacsomagokkal és ingyenes szolgáltatásokkal igyekszenek átállásra bírni vállalati ügyfeleiket. A biztonság tekintetében mind a cégek, mind a bankok jól vizsgáztak: 2007 folyamán támadó adathalászok nem okoztak kárt, a pénzintézetek pedig további lépéseket tettek ügyfeleik pénzének védelmére.
Míg a magyar lakosság internetező része leginkább vásárol a világhálón - de fizetni nem on-line fizet -, és csak 43 százalékuk vesz igénybe elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat, a vállalkozások döntően már on-line intézik bankügyeiket.
Kétharmados növekedés egy év alatt
Igaz, némi bizalmatlanság a cégeket és a vállalkozókat is jellemzi. A K&H Bank kommunikációs osztályvezetője, Lesti Mónika azt mondja, hogy bár kutatásaik szerint az üzleti ügyfelek több mint 80 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, az ügyfélkörnek mégis némi nehézségébe telt átállni az elektronikus banki szolgáltatásokra. A fejlesztések eredményeképpen azonban mára több mint 40 ezer ilyen ügyfelük van, vagyis majdnem minden második vállalkozói kliensük rendelkezik internetes banki lehetőséggel.
Bővülésről számolt be a Piac és Profitnak a Budapest Bank (BB) is. A pénzintézet PR-vezetője, Cs. Tóth Marianna szerint az elektronikus csatornák használata folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend a vállalati - vállalkozói és kkv- - ügyfélkörben is. Mind az ügyfélszám, mind pedig a lebonyolított banki tranzakciók volumene éves szinten 40 százalékot meghaladó ütemben nő.
A GKI Gazdaságkutató Zrt., a T-Mobile és a Sun Microsystems Kft. által 2007 áprilisában felvett és június végén publikált legfrissebb felmérés szerint az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma 2006 negyedik negyedévében 192 ezer volt, ami a korábbi 3, illetve 12 hónap számaihoz képest 14, illetve 69 százalékos növekedést jelent. A becslések szerint 2007 első félévének végére több mint 222 ezer vállalat használta az internetes banki csatornákat.
Akciók és kedvezmények
A pénzintézeteknek - ahogyan az ügyfeleknek is - megéri áttérni az internetes bankolásra már a jelentős költség- és időmegtakarítás miatt is. Ráadásul a szolgáltatások sokkal gördülékenyebben és panaszmentesebben működnek, mint a papír alapú rendszernél. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) jelentése szerint alig éri kritika emiatt a pénzintézeteket: a szervezet adatai szerint a rendszerek fejlesztése vagy időleges túlterheltsége miatti leállások, ügyintézői tévedések adják az egyébként meglehetősen ritka ügyfélpanaszok többségét. A panaszok aránya nem jelentős, de a szolgáltatóknak jobban oda kell figyelniük ügyfeleikre.
Az általános banki költségeket messze alulmúló szolgáltatási díjat a pénzintézetek igyekeznek további kedvezményekkel vonzóbbá tenni, így például a K&H Banknál az on-line banki alkalmazások alapfunkciói közé tartoznak a termékekkel kapcsolatos információk, igénylések és a tranzakciók indítására szóló kezdeményezések lehetősége. Rendkívül népszerűek a havonta 5-10-20 ingyenes elektronikus átutalást lehetővé tevő számlacsomagok, amelyek kedvező számlavezetési díj mellett tartalmazzák az elektronikus bankolás havi és a bankkártya éves díját is.
Vállalkozói e-bankon keresztül nemcsak a betétikártya-ügyeket lehet elintézni, hanem a vállalkozói hitelkártyával kapcsolatos leggyakoribb tranzakciókat is. A Budapest Bank szakértője szerint a bankműveletek jelentős részét az átutalások és a hasonló pénzforgalmi műveletek adják: az elektronikus csatornákon bonyolított forgalom ebben a körben meghaladja a 70 százalékot, és ez az arány is folyamatosan nő.