A piaci tendenciákat elemezve kiderül, hogy miközben az asztali gépek (PC) piaca stagnál vagy csökken, notebookot már tavaly és az idén is többet adnak el, mint PC-t: az idén az előrejelzések szerint a forgalmazók 300-350 ezer hordozható gépet értékesítenek. Mindennek hátterében részben a mobil internet terjedése, illetve a mobil munkahelyek iránti igény áll.
Patonai Szabolcs, a Toshiba magyarországi értékesítési vezetője az MTI-nek elmondta, a legnagyobb kereslet a 125-150 ezer forint közötti gépek iránt van, hiszen a 100-120 ezer forint értékű notebook-ok esetében a vevőknek túl nagy kompromisszumot kötniük az eszközök tudását illetően. A Toshiba az idén várhatóan 50-55 ezer hordozható számítógépet ad el a magyar piacon, s ezzel 9 százalékos részesedésre tesz szert a számítógép-szegmensben.
Csökkenő árak mellett nő a kereslet
Hasonlóan nyilatkozott a piaci tendenciákról Poros Gábor, a Fujitsu Siemens Computers Kft. ügyvezető igazgatója is, aki szerint termékeik közül is csak a hordozható gépek iránt nő a kereslet, míg a PC-k és szerverek esetében stagnál, vagy bizonyos típusok esetében csökken.
A Fujitsu Siemens esetében az eladott gépek több mint fele hordozható számítógép, amelyek közül legjobban szintén a bruttó 120-150 ezer forintosakat keresik a vevők. Az árakkal kapcsolatban az ügyvezető elmondta: a gépek átlagára az elmúlt években 10-20 százalékkal csökkent, s úgy tűnik ez a tendencia nem változik.
Az ügyvezető szerint megváltoztak a trendek, s a belépő kategória helyett most már leginkább a professzionális hordozható gépek iránt nő a kereslet. Főként azért, mert aki gépet cserél vagy egy másikat vesz, az általában már nagyobb tudású notebook-ot választ.