Milliósra nőtt a hazai internet-előfizetők tábora - derült ki a KSH adataiból. A telefonvonali szélessávú előfizetések száma március végére elérte a 429,9 ezret, a kábelnetes előfizetők tábora pedig 255,4 ezresre nőtt az első negyedév végére. Az említett számok meglepetésszerű ugrást jelentenek a szélessávú internet hazai penetrációjának növekedésében, és az internetes szolgáltatók nyárra időzített reklám-kampányainak köszönhetően, további előrelépés is várható idén.
Nyári kampány
A nyári szezon kedvez a lakossági internet felhasználóknak, akik még soha nem juthattak olyan olcsón szélessávú internethez, mint most. A verseny a szolgáltatók között, azonban nem csak az árak szintjén zajlik; a szakavatottak szerint, az előfizetési díjért cserében nyújtott szolgáltatások köre egyaránt fontossá válik a fogyasztók számára.
Zsembéry György, az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt. marketingért felelős vezérigazgató-helyettese egyenesen azt állítja: "eljutottunk oda, hogy nem az internet-hozzáférés ára a meghatározó, hiszen Magyarországon számos olyan csomag elérhető, amely olcsóbb az európai átlagnál. Ahhoz, hogy további lendületet kapjon a szélessávú internethasználat terjedése, el kell mondani az embereknek, milyen előnyöket, lehetőségeket tartogathat a számukra, mivel teszi mássá az életüket ez a fajta információcsere".
Olcsóság, elmaradottság
Érdemes azonban megjegyezni, hogy azok a többletszolgáltatások, amelyek ténylegesen megkülönböztetnének egy internetes csomagot egy másiktól, még nem is állnak a hazai célközönség rendelkezésére, sem a szolgáltató társaságok termékpalettáján, sem pedig a hozzáférhető technológia szintjén. Így például a nyugat-európai országokban már korábban bevezetett internetes szolgáltatásokhoz kapcsolódó digitális televíziózás nálunk egyelőre akadályba ütközik.
Az előfizetések ára csökken, azonban a kormányzati és szolgáltatói oldalon egyaránt megtett erőfeszítések ellenére, továbbra sem mérhető össze a nyugat-európai internetes társaságok által felkínált csomagok relatív olcsóságával. Míg hazánkban az ADSL 2+ szolgáltatás bevezetése az internetes hálózat kiépítésénél alkalmazott technológia elavultságából fakadóan egyelőre csak szűk korlátok között lehetséges, a franciák vagy a németek 15 eurós havidíjért cserében az ország szinte bármely pontján élvezhetik a több mint 20 Mbps sebességet biztosító csomagok előnyeit.
Kinek kell a szélesebb sáv?
Óriási különbség közöttünk és az élvonalbeli nyugat-európai államok között, hogy a kiterjesztett sávszélességű csomagokra nyugaton az üzleti szféra mellett, a magánszféra is vevő. A lakossági felhasználókért folytatott verseny pedig nyilvánvalóan hasznára válik a cégeknek is, hiszen széles fogyasztói bázisra támaszkodva a szolgáltatók is bátrabban csökkentik áraikat és ruháznak be új technológiákba.
A magyar vállalkozásoknak azonban magas árat kell fizetniük az ideális telekommunikációs megoldásokért. Így azok, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy havi nettó 70-75 ezer forintot internet előfizetésre költsenek, várhatóan továbbra is megelégszenek félmegoldásokkal.
Hazai újdonságok
#page#
Még ha nagy is a lemaradásunk az EU-15-öktől, a hazai szolgáltatók számos újdonsággal jelentkeznek idén.
Az előfizetői hurok bérlése jelenleg az egyetlen költséghatékony megoldás, így ugyanis nem kell falat bontaniuk, árkot ásniuk, vezetéket építeniük, hogy eljussanak az előfizetőkhöz, aminek tetemes költségeit a várható bevétel hosszú távon sem lenne képes ellensúlyozni.
Nagy sebesség
Az Invitel a már említett ADSL2+ technológiát próbálja meghonosítani hazánkban. Az ADSL2+ a korábbinál jelentősen nagyobb sávszélességet garantál az ügyfelek számára. A szabvány aszimmetrikus jellege megmarad, azonban a letöltési sebesség látványosan megemelkedik: a választott csomagtól függően 12, 16, ill. 18 (Invitel területeken 20) Mbps maximális letöltési sebességet biztosít a cég.
Az Externet saját fejlesztésű PowerDSL technológiával biztosít rekord-kapacitást a felhasználók számára. A PowerDSL a hazai szolgáltatók által kínált üzleti ADSL kapcsolatokhoz képest nagyságrendekkel nagyobb sávszélességet, 36 Mbit/s letöltési és 1,5 Mbit/s feltöltési sebességet nyújt.
Ha a lakosság körében nem is, de az üzleti szférában bizonyára sikert aratnak az új csomagok, hiszen a nagy kapacitás egyszerűen elérhetővé válik a kisvállalkozások számára is. Nem marad más hátra, mint hogy a lakossági csomagok erőteljes reklámozása mellett, a szolgáltatók koncentráltabb hangsúlyt fektessenek az üzleti megoldásaik népszerűsítésére is, megteremtve egy bizalmi légkört, amelyben a kisvállalkozók is belátják, hogy az újonnan beharangozott technológiák számukra is kézzel fogható hasznot jelentenek.