A Gemius utánajárt az e-kereskedelmi webhelyek (pl. e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok) forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában. Az elemzés az érintett weboldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta. Kiderült, hogy ezekben az országokban nagyon népszerűek az ilyen szolgáltatások. Az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek. Több mint 80 százalékuk látogatott ilyen típusú webhelyet. A Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig 44 százalék. Ugyanakkor négyből három internetet használó magyar felnőtt vásárolt már a világhálón – derül ki a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának aktuális adataiból. A növekedés viszont itthon is töretlen, a magyar webáruházak 73%-a könyvelt el 2012-ben forgalom növekedést, közülük minden harmadik több mint 50%-al tudta növelni az árbevételét – derül ki a Webshop-Experts Kft. A kis- és középvállalkozásoknak mindenképpen érdemes ezzel a lehetőséggel élnie, hisz míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik.(Közel egy éve pedig szinte robbant a mobileszközökön keresztüli vásárlás itthon.)
Németh Norbert a Tchibo e-commerce üzletágának magyarországi vezetője szerint elgondolkodtató, hogy a régióban a magyar felhasználók látogatják legkisebb arányban e-kereskedelmi oldalakat, ugyanakkor az is igaz, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három közép-európai országban. Emellett elmondható Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando, vagy a Groupon számára – ezek a cégek mind nincsenek jelen nálunk. Csehországan kb tízszer, Szlovákiában körülbelül kétszer annyi webáruház van, mint nálunk, ez a teljesítmény EU szinten is kiemelkedő. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így a növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése, továbbá a mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években - fűzte hozzá Németh.
A Gemius arra is kíváncsi volt, hogy melyek azok az országok, ahol az online vásárlás népszerű az idősebb korosztály körében is. Kiderült, hogy Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, a webshopokat felkereső internetezők mintegy 15 százaléka 55 éves vagy annál idősebb volt a vizsgált időszakban. A legkisebb csoport a vizsgált korcsoportban, Szlovákiában és Lengyelországban volt megfigyelhető, ahol minden tízedik internet vásárló tartozott a szenior kategóriába 2013 augusztusában.Meglepő, hogy annak ellenére, hogy sok a hasonlóság a fejlődés terén a közép-és kelet-európai országokban, az internet használat továbbra is nagy különbségeket mutat.
A magyar online vásárló főként telekommunikációs eszközt és kiegészítőket, biztosítást, könyvet, üdülést rendel valamely webshopban a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának legfrissebb adatai szerint. Az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján a top 5 helyezést idén sorrendben a szerszámok, a háztartási és vegyi áru, a könyvek, az autó és motoralkatrészek illetve a kozmetikai termékek foglalták el a Webshop Experts felmérése szerint. Bár a számok nőnek, még mindig nagy a bizalmatlanság az online fizetési móddal szemben. Igaz, hogy az utóbbi tíz évben folyamatosan növekszik az interneten elköltött és átutalt pénz mennyisége, de az e-kereskedelmi felmérés szerint még mindig az átvételkor történő készpénzes fizetés a legnépszerűbb a fizetési mód a Gemius kutatási eredményei szerint.