Ahhoz, hogy egy projektnél kifizetésre kerüljön sor, alapvető feltétel, hogy először el kell végezni a munkát - közölte Szántó Tamás, a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központjának elnökhelyettese. Természetesen ennyi nem elég, hiszen az adminisztratív ellenőrzések után, amikor beérkezik a kifizetési kérelem, egy független könyvvizsgáló cég is átnézi a dokumentumokat. Amennyiben ez az utolsó ellenőrzés is mindent rendben talál, akkor utána már lehet utalni a pénzt.
Szántó szerint az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a monitoring tevékenységre: a projektgazdáknak például folyamatos jelentési kötelezettsége van. Ez a szakember szerint már komolyabb ellenőrzés, mint korábban volt, hiszen „ma már könnyen visszakérdeznek." Ha mindezen túljutnak a kedvezményezettek, akkor a projekt végén még egy teljes ellenőrzés vár rájuk - foglalta össze az elnökhelyettes. (Szántó Tamás prezentációját innen letöltheti.)
Az e-FIZ és EFER előnyei
Az e-FIZ, azaz az Elektronikus Fizetési Program során mintegy négymilliárd forintot költenek el, ám nehézségeket okoz, hogy a határidőket a program elején tűzték ki, így amennyiben bármilyen változás áll be a megvalósítás során, úgy az jelentősen megnehezíti a program végrehajtását - közölte Palotás Zoltán, a Getronics Magyarország Kft. üzletág-igazgatója. A szakember említést tett a Központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszerről (EFER) is, amely lehetővé teszi, hogy a közigazgatással szemben fennálló tartozásunkat elektronikus úton rendezzük. A teljes projekt fizikai megvalósításának határideje 2010. március 30. Az EFER költségvetésének 70%-a magyar szakértők és informatikusok munkájának fedezetére szolgál, és mindössze 30% a technológia import.
Az EFER előnyei közé tartozik, hogy a lakosság akár több számlát is befizethet egy tranzakcióval, így csökkent a tranzakciós díj, van lehetőség helyszíni és távoli fizetésre is, ám ez utóbbihoz szükség van a hivatalok ezirányú lépéseire is. A fizetés mobilbankkal, vagy bankkártyával lehetséges - jelenleg egy bankkal állnak tárgyalásban (MNB), ám a későbbiekben elképzelhető, hogy több pénzintézettel is szerződést kötnek. Ennek feltétele, hogy a bankok elfogadják az EFER követelményrendszerét és ezzel párhuzamosan illesszék össze a saját rendszerüket. A bankkártyás fizetés előnyei közé tartozik, hogyha valakinek elfogyott az egyik kártyájáról a pénz, akkor egy másikkal kipótolhatja a hiányzó összeget.
Palotás Zoltán szerint a rendszer megbízhatóságból jelesre vizsgázott, hiszen az ellenőrzés során a banki követelményrendszer volt az alap, amely így a PSZÁF és a nemzetközi előírásoknak is megfelel. A teljes projekt fizikai megvalósításának határideje 2010. március 30.
Az E-Magyarország konferencia teljes programját itt olvashatja.