Íme 10 tanács, hogyan spórolhat!

Sok cég keresi a módját, hogyan lehet a jelenlegi gazdasági helyzetben költségeket csökkenteni. Fontos, hogy az informatikai vezetők elébe menjenek a büdzséről szóló vitáknak, és bekapcsolódjanak a költségcsökkentés tervezésébe. Az egyik alapvető lépés az informatikai stratégia és a 2009-re, valamint 2010-re tervezett beruházások felülvizsgálata. Azért, hogy kiderüljön, mely beruházások jelentenek kimutatható értéket a cégnek, vagy segítik a költségek csökkentését.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az alábbi tervek segítséget adhatnak az informatikai költségek csökkentésében, ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy az informatika a megoldás lényeges része, nem pedig a probléma okozója:

1. Tárhely visszanyerés (takarékos ellátás)

Az alkalmazások számára alapértelmezés szerint kiosztott tárhely többnyire túl nagy, hiszen azt veszik figyelembe, hogy az idők során nő az adatmennyiség. A tárhely utólagos hozzárendelése pedig bonyolult, vagy akár lehetetlen. Sok esetben viszont az alkalmazásoknak végül is jóval kevesebb tárhelyre van szükségük, mint amennyit eredetileg hozzájuk rendeltek. Van, amikor csak a hozzárendelt tárhely egynegyedét használják.

A Storage Foundation anélkül tudja visszanyerni ezt a nem használt tárhelyet, hogy ehhez le kellene állítani az alkalmazást. A visszanyert tárhely más alkalmazásokhoz használható, így nem kell újabb tároló eszközt vásárolni (takarékos ellátás). Ha az alkalmazások történetesen újra növekedésnek indulnának, leállás nélkül bővíthető a tárhely.

Megtakarítás a beruházásnál: nem kell újabb tároló eszközt vásárolni, vagy kevesebb is elegendő. Megtakarítás a működési költségeknél: leállás nélkül, gyorsan és könnyen visszanyerhető a tárhely.

2. Virtualizálás

A szervervirtualizálással több rendszer futtatható egyetlen fizikai szerveren. Így kevesebb hardverre van szükség, ezáltal kevesebbet kell beruházásra, energiára és általános működtetésre költeni. A szerver gyorsabban lesz üzemkész.

Megtakarítás a beruházásnál: a szerverek beszerzésénél és a csökkent energiaköltségen lehet takarékoskodni, mivel kevesebb szerverre van szükség. A szervereket is szabadabban lehet megválasztani, amikor a megvásárlásról döntenek. Megtakarítás a működési költségeknél: A kevesebb szerver kevesebb energiát fogyaszt, és egyszerűbb a kezelésük.

3. Hatékony e-mail archiválás

Az adatok és az e-mailek archiválására többféle jogi irányelv vonatkozik. Mivel az e-maileket és csatolmányaikat a cégen belül gyakran több címzett is megkapja, ezért gyakran több példányban archiválják őket. Ez jelentősen megnöveli az adatmennyiséget.

Az olyan e-mail- és tartalomarchiváló megoldások, mint a Symantec Enterprise Vault 8 lehetővé teszik a strukturálatlan adatoknak a cég egészét átfogó archiválását, kezelését és áthelyezését. Az Enterprise Vault 8 a fájlokat csak egy példányban tárolja, azonban lehetővé teszi, hogy a levelezőprogramok azokat ugyanúgy érjék el, mintha közvetlenül a saját mappában lennének. Ezzel csökkenthető az archiválás költsége. A különböző saját Exchange mappák egyesítésével a Symantec Enterprise Vault 8 csökkenti az újabb Microsoft Exchange vagy IBM Lotus Notes változatokra való átálláshoz szükséges időt.

Megtakarítás a beruházásnál: nem kell újabb tároló eszközt vásárolni, vagy kevesebb is elegendő. Figyelemre méltó a költségcsökkenés az e-mailalkalmazások korszerűbb változatra cserélésénél. Megtakarítás a működési költségeknél: gyorsabban megtalálhatók a fájlok. Kevesebb adatot kell kezelni. Csökken az energiaköltség.

4. Egyszerűsített szoftverkiosztás és alkalmazásvirtualizálás

Mindegy, hogy hordozható a felhasználói gép vagy nem, mindenképpen vezérelni kell. Új alkalmazásokat vagy javítócsomagokat kell telepíteni minden egyes gépre, mielőtt használatba kerül.

Az Altiris Client Management Suite lehetővé teszi, hogy a rendszerek beállítása, felügyelete és hibakeresése központi, webes felületről történhessen. Ez akár vegyes hardveren és többféle operációs rendszeren is működik. A rendszerfelügyelő megoldás csökkenti az asztali és hordozható gépek, valamint a kézi eszközök általános költségét. Az alkalmazások virtualizálhatók is, így a frissítések telepítése egyszerű, gyors, és nem szükséges hozzá a felhasználó közreműködése.

Megtakarítás a beruházásnál: A licencek hatálytalanításával a licencköltségek csökkentése és optimalizálása azon számos alkalmazásnál, amelyek ugyan telepítve vannak, de nem, vagy csak alig használják. Megtakarítás a működési költségeknél: A kézi rendszervezérléshez kapcsolódó költségek és időigény csökkentése.

5. A tárolás átköltöztetése

Az adatok alkalmazásokból történő átmozgatása a tervezett leállások legfőbb oka. A gyártóspecifikus eszközök általában csak ugyanannak a gyártónak ugyanazon hardverére, ugyanazon a termékcsaládon belül engedik meg az adatmozgatást. A másik hardvergyártóra való átállás miatt általában szakértőt kell hívni, és az adatok elérhetőségét szüneteltetni kell.

A Storage Foundation az alkalmazás összes adatának nagyon könnyű és leállás nélküli átmozgatását teszi lehetővé. Ezen a módon áthelyezhetők az adatok a különböző gyártók különböző típusú tárolórendszereiből, valamint a kedvezőbb árú tárolóeszközökből. A Dynamic Storage Tiering (DST - dinamikus tárosztályozás) is használható az adatok létrehozására és mozgatására a különböző tárosztályok szabályainak alapján, jóllehet csak ugyanabban a fájlrendszerben. Ez akkor is megőrzi a fájl logikai helyzetét, ha fizikai helye megváltozik.

Megtakarítás a beruházásnál: Az alkalmazás igényétől függően több olcsóbb tármegoldást lehet venni, tekintet nélkül a gyártóra. Nincs tanácsadási költség. Megtakarítás a működési költségeknél: gyors és egyszerű tárhelyköltöztetés. Nem kell leállítani az alkalmazást az átköltöztetés alatt.

6. A nagy rendelkezésre állású szerverek egyesítése

A legtöbb, nagy rendelkezésre állást biztosító környezetben két fürtcsomópont működik. Ha sok ilyen szerverünk van, akkor jelentősen megnő a kezelésükkel kapcsolatos többletterhelés és egy aktív vagy passzív alkalmazás befogadásához meg kell kétszerezni a szerverkapacitást. A jelentékeny architektúrával rendelkező nagyobb fürtök létrehozása nagymértékben megnövelheti a szerver kihasználtságát, és csökkentheti a kezelés többletmunkaigényét. Akár az eredeti konfigurációban használt szerverek egyharmada is szükségtelenné válhat. A fürtök és azok csomópontjainak a csökkentése is egyszerűbbé teszi a kezelést.

A Veritas Cluster Server lehetőséget ad az egyszerű, központi vezérlésre és a kihasználtság kezelésére. Hiba esetén a Veritas Cluster Server önműködően át tudja tenni az adatokat az egyik szerverről a másikra. Ha újra működik a szerver, önműködően visszakerül a rendszerbe.

Megtakarítás a beruházásnál: 33%-kal kevesebb szerver - attól függően, hogy milyen fürtarchitektúrát használnak. Megtakarítás a működési költségeknél: kevesebb fürtöt kell kezelni. A kezelés többletmunkájának egyszerűsítése összplatformos központi kezelőfelülettel. A gyors hibaészlelés és az alkalmazásspecifikus ügynökök révén csökken az állásidő.

7. A nem tervezett állásidő csökkentése

Egy nem működő alkalmazás újraindítása a konfigurációtól és a helyreállítási eljárástól függően néhány perctől néhány óráig tarthat. A nagy rendelkezésre állást biztosító, fürtözött fájlrendszer telepítése csökkentheti ezen alkalmazások tervezetlen leállásokból adódó állásidejét.

A követelményektől és az alkalmazástól függően a Veritas Cluster File System a fürt környezetén belül valamennyi csomópont számára lehetővé teszi az adatok egyidejű elérését. Ezzel jelentősen csökken az állásidő, hiszen az adatok már elérhetőek a másodlagos csomópontokról, és csak az alkalmazást kell újraindítani. A fürtös szerkezet emellett hiba esetén lehetővé teszi az egész fürtben az átkapcsolást.

Megtakarítás a működési költségeknél: a fürtözött fájlrendszerbe történő befektetés az állásidő jelentős csökkentését jelenti, mivel az alkalmazás gyorsabban indítható újra a meghibásodás után.

8. Költségcsökkentés a katasztrófa utáni helyreállítás kötelező kipróbálásakor

Sok cégnél a katasztrófa utáni helyreállítás elpróbálása - az egyéni vagy közös informatikai komponensek más architektúrába történő átkapcsolásával együtt - belső kockázatelemzésüknek önkéntesen zajló, vagy törvényesen előírt része. A személyzetre fordított és a tárgyi költségek a kijelölt csoportok előkészületéből, a párhuzamos rendszerekből és a megfelelő felügyeleti infrastruktúrából eredően jelentős anyagi és időbeni terhet jelentenek, és mind kihatással vannak a cég alapműködésére. A Veritas Cluster Server jelentős katasztrófatervezési ellenőrzést biztosít a folyamatban levő műveleteknél és a rendes munkaidőben, anélkül, hogy kockáztatná a fontos alkalmazások működését.

Megtakarítás a működési költségeknél: többnyire kiküszöböli az informatikai személyzetet érintő, tervezetlen és költséges kipróbálási időt, és szükségtelenné teszi a redundáns informatika-helyreállítási infrastruktúra felállítását.

9. Szerverköltöztetés

Az üzletmenet szempontjából létfontosságú alkalmazások és adatbázisok ma operációs rendszerek széles körén érhetők el. Nagy mennyiségű adatot kell mozgatni két környezet között, ez közönséges esetben szalagos mentésen át zajlik, amelyet aztán helyreállítanak az új szerveren. Másik módszer a hálózaton át történő másolás. Mind a két módszer idő- és erőforrásigényes.

A Storage Foundation az adatokat szalagos mentés-helyreállítás vagy hálózati adatmásolás nélkül költözteti át. A Storage Foundation hordozható adatkonténerei (Portable Data Container - PDC) lehetővé teszi, hogy azonos logikai egységszámokat (LUN) használjanak a Unix és Linux rendszerek között. Ezzel csökken a költöztetéshez szükséges idő, és az adatok egyik helyről a másikra történő költöztetéséhez kapcsolódó kockázat, mivel az adatokat nagyon könnyen vissza lehet juttatni a régi helyükre.

Megtakarítás a beruházásnál: az operációs rendszer és a hardver szabadabb megválasztásával költség takarítható meg. Ez lehetővé teszi, hogy a korábban vásárolt termékeket tovább használják. Ennek egyre nagyobb a szerepe a cégösszeolvadások és -felvásárlások korában, amikor a korábbi infrastruktúrát tovább szükséges használni. Megtakarítás a működési költségeknél: a különböző operációs rendszerek közötti adatköltöztetés sokkal gyorsabb és egyszerűbb lehet, ezáltal is csökken az állásidő.

10. A személyzetre fordított költségek csökkentése

A Storage Foundation és a Storage Foundation High Availability megoldások tipizálása 25-50% százalékkal növeli a személyzet termelékenységét. Ennek a javulásnak a nagy része a különböző platformok között átvihető erőforrás-kezelési szakismereteken keresztül érvényesül, mivel ezáltal csökken a minden egyes operációs rendszer illetve hardverplatform számára szükséges, fölös erőforrások iránti igény.

Megtakarítás a működési költségeknél: A számítóközpont rendszergazdáinak termelékenysége 25-50%-kal nő.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo