Így szüntetné meg a spamelést az Unió

Kiszivárgott az unió úgynevezett ePrivacy Rendeletének tervezete, amely nagymértékben befolyásolhatja személyes adataink védelmét az interneten. A kéretlen marketing megkeresésekre (spam) vonatkozó szigorú, hozzájárulásra épülő szabályozást például valamennyi technológiára kiterjesztenék (pl. email, SMS, MMS, Bluetooth, telefon). A Rendelettervezet a cookie szabályozásban is újdonságokat hozna, hatálya pedig olyan szolgáltatásokra is kiterjedne, mint a Skype, Gmail, WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, amelyek eddig nem tartoztak a szabályozás alá.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2016. áprilisában az Európai Bizottság nyilvános konzultációt kezdeményezett az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv, vagy más néven az ún. ePrivacy Irányelv felülvizsgálatáról (Európai Parlament és Tanács 2002/58/EK Irányelve az elektronikus hírközlési ágazatban a személyes adatok kezeléséről, feldolgozásáról és a magánélet védelméről). Az ePrivacy Irányelv felülvizsgálata a Bizottság által elfogadott digitális egységes piaci stratégia egyik kiemelten célzott intézkedései közé tartozik. Bár az Európai Bizottság hivatalosan még nem tette közzé, a napokban kiszivárgott az ePrivacy Irányelv helyébe lépő új ePrivacy Rendelet tervezete. Ebből úgy tűnik, hogy a szabályozás – hasonlóan a már elfogadott általános adatvédelmi rendelethez – rendeleti formát fog ölteni, azaz a tagállamokra nézve közvetlenül alkalmazandó lesz, kevesebb teret hagyva arra, hogy az átültetés révén tagállamonként eltérő szabályok jöjjenek létre - írja a DLA Piper jogi blogján Kozma Zoltán ügyvéd.

Kép: Freedigitalphotos/cooldesign

Az ePrivacy Rendelet tervezete számos jelentős újdonságot tartalmaz, a címzettek köre pedig jóval szélesebb mint a korábbi szabályozásé volt. Ennek oka, hogy az ePrivacy Irányelv utolsó, 2009-es módosítása óta az elektronikus hírközlési szektor jelentős fejlődésen ment keresztül, mind technológiai, mind gazdasági szempontból.

2018 az új adatvédelem éve
Az Európai Unió új adatvédelmi rendelete 2018. május 25-től érvényes, és nem csak az európai vállalatoknak kell alávetniük magukat, hanem azoknak az EU-n kívüli cégeknek is, amelyek uniós állampolgárok adataival dolgoznak. Mindenki számára egységes szabályozást terveznek létrehozni, szigorú kereteket az adatok manipulációjának megelőzésére. Fontos lépés a biztonságunk érdekében, ugyanakkor komoly kérdéseket is felvet: a biztonság vagy a magánélet a fontosabb?
Appokra és m2m-re is vonatkozik

A fogyasztók és a vállalkozások is egyre inkább támaszkodnak az új internet alapú szolgáltatásokra, amelyek lehetővé teszik a személyek közötti kommunikációt a korábbi telefonos és egyéb tradicionális hírközlési szolgáltatások helyett. Amennyiben a jelenlegi formában elfogadják, az ePricacy Rendelet jelentős újdonsága lesz, hogy immár az internetes applikációkon keresztül működtetett, ún. VOIP (Voice over Internet Protocol) vagy over-the-top hírközlési szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatókra is ki fog terjedni a hatálya. Ilyenek többek között a Skype, Gmail, WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, Telegram, iMessage és a Facetime. Ezen alkalmazásokra jelenleg nem terjed ki az elektronikus hírközlési szabályozás, ideértve a jelenleg hatályos ePrivacy Irányelvet is.

A rendelet ki fog terjedni továbbá a machine-to-machine (M2M) alkalmazásokra is, azaz az olyan adatáramlásokra, amelyek gépek között zajlanak (az ún. internet of things), így pl. a connected cars, más néven okos autók, vagy pl. az okos mérők által továbbított adatokra is. Ugyanígy, a rendelettervezet szabályokat tartalmaz a nyilvánosan elérhető wifi internet hozzáférési pontokra (hotspotokra) is.

Új világ a cookie-knál

A rendelettervezet részletes szabályokat tartalmaz a felhasználói végberendezéseken elhelyezett információk, valamint a végberendezések “feldolgozási, vagy számítási kapacitásainak” használata tekintetében is (tehát nem csak a végberendezésen elhelyezett, tárolt információk esnek majd az új szabályozás hatálya alá). Ez tehát az eddig is ismert, hétköznapi nevén “cookie” szabályozás.

Így kerüljük el a spamlistát!
A spam egyidős az internettel, de igazi virágkorát talán éppen most éli: ma a globálisan küldött emailek fele olvasatlanul került ebbe a mappába. Könnyen itt végezheti a mi hírlevelünk is, ezért érdemes megfogadni öt tanácsunkat.
A magyar jogszabályok kizárólag a hírközlési tevékenységet végző szolgáltatókra nézve írnak elő kötelezettségeket ezzel kapcsolatosan, ezért jelenleg kérdéses tehát, hogy kinek és hogyan kell megfelelni azon szabálynak, hogy a cookie-k alkalmazásához hozzájárulásra van szükség, illetve hogyan lehet ezen hozzájárulást beszerezni. A rendelettervezet a cookie-k használatát az új és már elfogadott Általános Adatvédelmi Rendeletben szabályozott “hozzájáruláshoz” köti. Ezen szabály alól kivételeket is megállapít a tervezet, pl. ha nyelvi preferenciákat állítunk be egy weboldalon, vagy több oldalas kérdőívet töltünk ki, akkor az ezen preferenciák, adatok rövid időre történő “megjegyzésére” használt cookie-k mentesek a hozzájárulás követelménye alól. A harmadik féltől származó cookie-kat azonban a felhasználói végberendezésen alapértelmezetten ki kell zárni.

A jövőben valamennyi szolgáltatónak törölnie kell a metaadatokat, amint a kommunikáció lezajlott, bizonyos kivételekkel (pl. számlázási, kiberbiztonsági célból, vagy hozzájárulás alapján az adatok megőrizhetőek).

A cookie szabályozás változása erősen érinti a cégeket, hiszen ez az egyik legjobb marketingeszköz pillanatnyilag.

Szigorúbb spam szabály

A rendelettervezet szerint kéretlen elektronikus kommunikációt közvetlen üzletszerzés céljából (spam) természetes személyek és cégek felé sem lehet végezni a jövőben (ideértve a telefonos, SMS, MMS, azonnali üzenet, Bluetooth, email stb. útján történő megkereséseket is), kivéve ha az érintettek előzetes hozzájárulását ehhez beszerezték. Könnyítés azonban, hogy amennyiben a szolgáltató email útján hasonló termékről, vagy szolgáltatásról kíván majd reklámot küldeni, mint amelyet ügyfelének korábban már eladott, vagy nyújtott, úgy ehhez külön hozzájárulásra nem lesz szükség. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ebben az esetben megfelelő lehetőséget kell adni az érintettnek, hogy erről leiratkozzon (opt-out).

Hasonlóan az Általános Adatvédelmi Rendelethez, az ePrivacy Rendelet szabályainak megsértése esetén az érintett vállalkozás éves árbevételének 4%-áig terjedő bírságot lehet majd kiszabni.

A rendelettervezet véglegesítése 2017. januárjában várható, majd ezt követően az Európai Tanács és az Európai Parlament véleményezi azt. Ez hónapokat, vagy akár éveket is igénybe vehet. Ha a végleges szöveget elfogadják, 6 hónapos átmeneti időszak lesz arra, hogy az érintettek felkészüljenek a rendelettervezet szabályainak történő megfelelésre.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo