Gyorsjelentés az internetgazdaságról VII.

Fókuszban: a turizmus.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI Gazdaságkutató Rt. – a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – negyedévente felméri az idegenforgalmi szektor internethasználati szokásait, várakozásait, az internetes üzleti alkalmazások elterjedtségét, az internetalapú kereskedelem várható alakulását. A 2001 I. negyedéves felmérésünk legfontosabb, az idegenforgalmat érintő eredményei a következők.

A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen idegenforgalmi internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magába. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a cég piacára gyakorolt hatására és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak. 2001. I. negyedévében a GKI-Webigen idegenforgalmi internethasználati indexének értéke 8,2. Az index, bár egyes összetevői még pesszimizmusról tanúskodnak, összességében az idegenforgalmi szektor immár enyhe optimista várakozásait jelzi az internet üzleti életben betöltött szerepével kapcsolatban.

A kereskedelmi szálláshelyek, utazási irodák, utazásszervezők, valamint a közlekedési társaságok véleménye szerint növekedni fog az internet által kínált üzleti lehetőségek kihasználása. A szálláshely szolgáltatók és az utazási irodák nagy reményt fűznek az internet piac átalakító hatásához, míg a közlekedési társaságok szerint a világháló nem fogja jelentős mértékben befolyásolni a piacukat.

Az utazási irodáknál a két fő internetes tevékenység a kutatás és a levelezés. A tendenciákat megfigyelve azonban várhatóan növekedni fog az internet ügyfélkapcsolatokkal, tájékoztatással, adattovábbítással kapcsolatos használata.

A szálláshely szolgáltatók a következő 12 hónapban nagyobb szerepet szánnak az internetes értékesítésnek és az internetes marketingnek, de a válaszok alapján az interneten keresztüli kutatás és levelezés a jövőben is megőrzi a dominanciáját.

A közlekedési társaságok jelenleg elsősorban adattovábbításra és levelezésre használják a világhálót. Az internet üzleti alkalmazása körükben még nem terjedt el széles körben, de a kapott válaszok azt mutatják, hogy a vállalkozások egy része mindenképpen tervezi azok internetes használatát.

A mintában szereplő utazási irodák és utazásszervezők mintegy 33%-a már rendelkezik internetes stratégiával, 38%-a 1-2 éven belül tervezi annak kialakítását. A közlekedési társaságoknál ez az arány 30% és 60%.

Az előző negyedéves kutatásunk alapján a válaszadó szállodák nagyobb részében elérhető az interneten keresztüli szobafoglalás. Véleményük szerint az elektronikus szobafoglalások jelenleg már a forgalom 6-7%-át adják, ami a következő egy évben várhatóan tovább fog emelkedni.

A közlekedési cégek közül egyik sem jelezte, hogy jelenleg az interneten keresztül elérhetővé tenne jegyrendelési ill. helyfoglalási szolgáltatást, viszont a következő 12 hónapban majdnem minden harmadik válaszoló tervezi ezirányú fejlesztéseinek beindítását. Az internetes üzleti megoldások bevezetését forráshiánnyal, kis mértékű érdeklődéssel és a beruházás megtérülésének hiányával magyarázzák.

A kereskedelmi szálláshelyek 30%-a már vásárolt elektronikus piactérről, döntő többségük magyar oldalakat keresett fel. A szállodák 58%-a már kapott megrendelést a már említett oldalakról. A magyar szállodákat egyaránt keresték hazai és nemzetközi oldalakról szobafoglalási, ill. információgyűjtési szempontból.

A kereskedelmi szálláshelyek 30%-a, az utazási irodák 35%-a és a közlekedési társaságok 50%-a az elektronikus aláírás egyértelműen pozitív hatását jelezte. Az első két kategóriában a válaszadók 33, illetve 39%-a közömbösnek ítélte a digitális azonosító hatását, míg a személyszállítással foglalkozó társaságoknak csak 10%-a vélekedett úgy, hogy a cég üzletmenetében az újfajta hitelesítési mód nem éreztetni majd hatását.

A felmérésben 49 kereskedelmi szálláshely, 10 közlekedési társaság és 18 utazási iroda vett részt.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo