Frappáns név kell a sikerhez

A domainnév meghatározza egy cég internetes jelenlétét. Márka és érték egyszerre. De hogy valóban az legyen, a cégek számos esetben akár dollármilliókat is hajlandók áldozni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az internetes jelenlét ma már létfontosságú a cégek, vállalkozások számára, és elképzelhetetlen, hogy e nélkül működjenek. Az on-line értékesítés, tanácsadás, ügyfélszolgálat hatékonyabbá, versenyképesebbé és vonzóbbá teszi a tevékenységüket. Éppen ezért fontos, hogy a domain, amely alatt a cég weboldala található, egybecsengjen a nevével vagy éppen az ismert márkájával.

Regisztrációtörténet

A domainnevek kereskedelme szinte egyidős a világhálóval. A .hu alatti úgynevezett liberalizált domainnév-regisztráció 2000. március 1-jén indult. Az igénylők ekkortól szerezhettek meg bármilyen választott - mások jogait nem azonban sértő, megbotránkoztatást, félelmet nem keltő - domainnevet. Az első időszakban komoly kereslet mutatkozott a domainnevek iránt, majd kisebb visszaesés mutatkozott, azóta azonban a piac egyenletesen növekszik - mondta el a Piac & Profit kérdésére válaszolva dr. Mayer Erika internetjogi szakértő, akkreditált mediátor, a Szerzői Jogi Szakértői Testület tagja.

Magyarországon 2000 körül kezdett kibontakozni a - később értékesítésre szánt - domainnevek felvásárlása is, de akkor még kevesen foglalkoztak ezzel. A legnagyobb forgalom 2003-2004 környékén volt érzékelhető e téren. Akkoriban még jogilag kikerülhetők voltak a kiskapuk, így a felvásárolt, bejegyzett domaint nehezebben tudták megszerezni a "jogos" tulajdonosok, a márkanév, bejegyzett név viselői. Szintén ezekre az évekre volt jellemző, hogy egy-egy lejárt, de meg nem újított - nemritkán elfelejtett - domainnévre a lejárat napján 20-30 magánszemély is adott be regisztrációs kérést.

A magyar piacon néhány százra tehető az állandó vevők és eladók köre. Az alkalmi vevők azonban mindennaposak. Könnyen előfordulhat az is, hogy ha egy új cég későn kapcsol, és nem regisztrálja időben a nevét, akkor megteszi ezt előtte egy szemfüles internetező vagy akár a saját alkalmazottja, majd már egy jóval borsosabb áron felkínálja neki - summázta névtelenségbe burkolózó forrásunk.

Tetszetős számok

Jelenleg mintegy kétezer szerepel az eladási listán a több mint 375 ezer .hu alatt regisztrált domainnévből. Vásárláskor azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a jól hangzóak és a piacon esetleg keresettek közül igen sok esetleg azonos egy már lajstromozott védjeggyel vagy cégnévvel, márpedig az ilyen domainnév használata mások jogait sértheti. A megvásárlásuk így azzal - az igen sokba kerülő - kockázattal járhat, hogy az alternatív vitarendező fórum vagy a bíróság utóbb még meg is tiltja a névhasználatot - foglalta össze a piac veszélyeit Mayer Erika.

Egyes domainnevek piaci értéke jelentős. Az április 18-án, San Franciscóban lezajlott domainipari konferencián mintegy 500 név került "kalapács" alá, ezek közül a legértékesebbnek vélt Holiday.com-ot például 6,5 millió dollárért kiáltották ki, de az Illusionist.com is mintegy 45 millió forintnak megfelelő dollár összegről indult. Ugyanakkor a SecretCode.com kikiáltási ára 0 dollár volt.

E tetszetős számok is mutatják egy-egy jól hangzó, potenciális üzleti lehetőséget magában rejtő domainnév értékét. Meggyőződésem azonban, hogy koránt sincs akkora üzlet a velük való kereskedelemben, mint azt olyan sokan remélték, amikor jól hangzó vagy annak hitt domainneveket gyűjtöttek össze nagy számban - mutatott rá az internetjogi szakértő.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo