El akarunk érni valamilyen adatot? Már nyúlunk is a hordozható számítógépünk, PDA-nk vagy a mobiltelefonunk után. Így van ez már szinte minden esetben. Ezeknek az okos készülékeknek a hiányában elvesznénk a telefonszámok, dátumok, információk erdejében.
A 21. század embere ki van szolgáltatva a gépeknek, a gépi adatkezelésnek. Az élet minden területén digitális adatokkal találkozik: ha lemegy a közértbe vásárolni, vonalkód-leolvasó segítségével blokkolják a megvásárolni kívánt terméket, ha rossz helyen parkol, a közterület-felügyelet munkatársa digitális fényképezőgéppel fotózza le autóját, s menti el a képet az évek során már jó nagyra hízott adatbázisban, és a sor a végtelenségig folytatható.
A mágnesszalagtól az üzleti intelligenciáig
A néhány évtizede még mágnesszalagon, flopin tárolt információk mára haszontalan s az esetek nagy többségében a technika gyors fejlődése következtében dekódolhatatlan adathalmazzá váltak. Az akkoriban még öröknek hitt adathordozókat előbb leváltotta a CD (compact disc), amelyet viszont hamarosan kiüt a "nyeregből" - vagy már ki is ütötte - a DVD.
A vállalatok, a társadalom és az egyén legfontosabb érdeke, hogy az adatok kezelésével hozzáférjen a releváns digitális adatokhoz. Az uniós országok már 2000-től az e-kormányzás elterjesztésére vetették be az infokommunikációs eszközöket. A versenyszféra cégei a konkurencia lekörözésére, belső működésük hatékonyságának növelésére alkalmaznak digitális adatkezelő rendszereket, összefoglaló nevükön üzleti intelligenciákat (business intelligence - BI).
Az üzleti intelligencia olyan hardver- és szoftvermegoldások, technológiák, valamint alkalmazások összessége, amelyek támogatják a cégek üzleti céljait azáltal, hogy a rendelkezésre álló adatokat információvá alakítják át. Elérhetővé teszik az összegyűjtött adatokat, és lehetőséget teremtenek azok elemzésére. Az üzleti intelligencia az információ menedzsmentjét valósítja meg az üzletmenet kiválasztott szakaszában. Kiemelt fontosságúak a CRM és az ERP rendszerek, amelyek a vevői kapcsolattartást, illetve a vállalatirányítást könnyítik meg.
Az üzleti intelligencia tekintetében számos cég sokféle alkalmazása áll a vállalkozások rendelkezésére. A megoldások célja a biztonságos, testre szabható dokumentumkezelési, adattárolási, adatbányászati rendszer. A különbség legtöbbször a metodikában és természetesen a gyártóban gyökerezik. Minden gyártó a saját filozófiája szerint alakítja ki és ajánlja dokumentumkezelési és üzletiintelligencia-alkalmazásait.
Expressz előnyök
Kis- és középvállalatokra szabott hardver- és szoftvertermékeket, valamint komplett üzleti megoldáscsomagokat tartalmaz az IBM Express Advantage programja, amelyet a cég Magyarországon is útnak indított. Eddig olyan vállalkozások csatlakoztak a közös munkához, mint az iKron, az itelligence, a Kreatech, a Megatrend, az R&R Software, a SPOT és a Szintézis.
A megoldások között találhatók általános, valamint iparág-specifikus termékek, többek között kiskereskedelmi értékesítési folyamatot, kábeltelevíziók üzletmenetét, vállalkozások dokumentummenedzsmentjét és adatmentését támogató csomagok. A megoldások már bizonyítottak a legnehezebb próbán, az üzleti életben, mert azok mindegyikét használják már közepes méretű vállalati környezetben, ahol fontos a könnyű telepíthetőség és kezelhetőség.
A cég megoldása hardver- és szoftvereszközöket, szolgáltatást és üzleti alkalmazásokat is kínál, amelyek a cég növekedésével párhuzamosan bővíthetők, fejleszthetők. Így mindig csak az aktuális igényeknek megfelelően kell információtechnológiára költeni, miközben a jövőben esedékes fejlesztések sem ütköznek korlátba: az alapokon folyamatosan tovább lehet építkezni. A szerverek például ahogy a terhelés növekszik, Hot-Swap tárolókkal és további operatív memóriával bővíthetők, vagy a hagyományos levelezőrendszer már egy egyszerű lépéssel professzionális csoportmunka-szoftverré emelhető.
- Az Express Advantage programmal olyan eszközöket akarunk a hazai vállalkozások kezébe adni, amelyek segítenek a növekedésben, a hatékonyság emelésében, és fokozzák a gyorsan változó piaci környezetben elengedhetetlenül szükséges rugalmasságot - foglalta össze a termék jellemzőit Péter Zoltán, az IBM Magyarország kereskedelmi igazgatója. - Mivel programunk alapja az itthoni körülményeket jól ismerő hazai partnerek - s ezáltal a hazai tudás - bevonása a termékcsomagok kialakításába, az ügyfelek biztosak lehetnek abban, hogy az IBM globális portfóliójából itthoni igényekre és környezetre szabott megoldások közül választhatnak. A program sikerét jelzi, hogy világszerte már több mint ezer helyi partner több mint 1200 megoldással csatlakozott közreműködőként, fejlesztőként kezdeményezésünkhöz.
Digitalizálás, szkennelés
Egyre intenzívebb az igény a digitalizálásra: az IDC elemzői 2010-ig a dokumentumbeolvasó szkennerek piacán globálisan 14 százalékos, a hálózati beolvasók piacán pedig 46 százalékos bővüléssel számolnak.
- A magyar piacon is növekedés tapasztalható az utóbbi években, habár vannak bizonytalansági elemek is, amelyek a 2007-es évre vonatkozó becslést nehezítik - közölte Pataki Tamás, a Canon DMS üzletágának vezetője.
A versenyszféra igényei egyenletes, folyamatos növekedést mutatnak, ám a kormányzati megrendelések a megszorítások nyomán érezhetően visszafogottabbak lettek. A Canon szerint a növekedés húzóágazatai az e-kormányzat, a bank és pénzintézetek, az egészségügy és a logisztika, valamint a szolgáltatók ügyfélszolgálatai lesznek. A digitalizálás iránti érdeklődés a hazai kis- és középvállalati szektor részéről is élénkül.
- A digitalizálás iránti növekvő igény a közszférában a törvényi előírásoknak, az elektronikus ügyintézés térnyerésének tulajdonítható, a vállalatok viszont saját versenyelőnyük megőrzéséhez használják ki az elektronikus iratmegosztás és iratkezelés lehetőségeit. Az elektronikus dokumentumok létrehozása, megosztása, visszakeresése, archiválása növeli a csoport hatékonyságát, és csökkenti az iratkezelés költségeit - mondta el Moravcsik László, a Canon Hungária ügyvezető igazgatója.
Digitális kultúra
A digitális adatkezelés az e-kormányzat technológiai alappillére. A digitális adatkezelési lehetőséget és szempontokat mind a rekordgeneráló, mind a rekordtároló rendszerek tervezésénél figyelembe kell venni annak érdekében, hogy az elektronikus adatokat a megfelelő módon, az adott rendszeren belül kezelhessék.
Nagyon fontos, hogy az adatvédelem területén megfelelő egyensúly alakuljon ki a teljes nyitottság és a személyes adatokra vonatkozó titoktartási kötelezettség esetleges megsértésének szükségessége között. Az ilyen igényeket folyamatosan ellenőrizni kell annak érdekében, hogy az egyensúly ne boruljon fel. Az állampolgárok egyre inkább igénylik az információ szabadságát, és hogy az információhoz való hozzáférésük lehetőségeivel minél inkább tisztában lehessenek. A közintézményeknek tehát biztosítaniuk kell az állampolgárok számára a hivatalos információhoz való hozzáférés lehető legkönnyebb módját.
- A szolgáltatások elterjedése érdekében elő kell segíteni, hogy a civil lakosság és a köztisztviselők is megértsék a digitális kultúrára való átállás előnyeit, a közigazgatásban pedig létrejöhessen egy valóban szolgáltató állam, egységes szolgáltatási és adatszolgáltatási szintekkel, hétszer huszonnégy órás nyitva tartással. A kormányzati informatikai döntéseket központilag kell meghozni, és ki kell használni a közigazgatásban meglévő költséghatékonysági tartalékokat - fejtette ki dr. Bieneth Gusztáv, az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnöke.
Meg kell újítani az adatvédelmi törvényt, hogy a hatóságok közötti adatáramlás megvalósítható legyen, és növelni lehessen a nyilvános adatok körét a közbiztonság növelése érdekében. A törvény elkerülhetetlen megújításával össze lehetne kapcsolni az e-aláírás elterjesztésére irányuló törekvéseket. A hat-hét éve életbe lépett elektronikus aláírást ugyanis kevesen használják, éves szintű díja 30 ezer forint körül mozog. Segíteni kell tehát az elektronikus aláírás elterjedését, elsősorban a csak elektronikus úton történő ügyintézést választó ügyfelek részére kedvezmények biztosításával, és javítandó az állampolgárok információval való ellátása is. Szükséges a központi szolgáltatórendszer továbbfejlesztése, növelni kell a közhiteles nyilvántartások hozzáférhetőségét az ügyintéző rendszerek számára. Javítani kell az ügyfélkapu szolgáltatási színvonalát, és felhasználói felületét, no és be kell vezetni az elektronikus fizetést az e-ügyintézéshez.
Megjelent a Piac és Profit Magazin novemberi számában...