Évente megismételt, globális technológiai trendekről szóló kitekintésében az Accenture 180 fokos fordulatot észlelt a „Mi gazdaságunknak” nevezett jelenséggel kapcsolatban, amely átalakítja a piacokat, és megváltoztatja azt, ahogyan dolgozunk és élünk. Az Accenture Technology Vision 2015 jelentés szerint az úttörő vállalatok arra használják a többi digitális vállalkozást, a digitális ügyfeleket, sőt még a hálózataik peremén található digitális eszközök széles tárházát is, hogy új digitális „ökoszisztémákat” hozzanak létre.
Ezek a vezető vállalatok már elkezdték arra használni a technológiát, hogy digitális vállalkozásokká alakítsák át magukat, most pedig arra összpontosítanak, hogy az iparági tapasztalatukat a digitális erővel ötvözve átformálják piacaikat. Ezek a vállalkozások nagy lehetőséget – és profitot – látnak abban, hogy megkülönböztessék magukat azáltal, hogy nem csupán egyedi gazdasági egységekként, hanem ökoszisztémaként működnek, előmozdítva ezzel a „Mi gazdaságunk” létrejöttét.
Ezt az eltolódást a „Mi gazdaságunk” irányába az Accenture egy kapcsolódó globális, több mint 2000 IT és üzleti vezetőt megkérdező felmérése is igazolta, amely úgy találta, hogy öt válaszadóból négy hisz abban, hogy a jövőben, ahogy a platformok az iparágakat összekapcsolt ökoszisztémákká formálják át, az iparágak közötti határvonalak drámaian elmosódnak. Míg a megkérdezettek 60%-a azt mondta, hogy az iparágukon belül tervezi új partnerek bevonását, 40%-uk azt mondta, hogy az iparágukon kívüli digitális partnerek megkeresését tervezi, és 48% azt mondta, hogy a digitális technológiai platformok terén vezetőket tervezi bevonni.
„A tavalyi Technology Vision jelentésben megjegyeztük, hogy a nagyvállalatok úgy erősítették meg piaci vezető pozícióikat, hogy digitális megoldásokat alkalmaztak, amelyek hatékonyabbá tették folyamataikat, és átalakították a piacra lépés módját, a partnerekkel való együttműködést, az ügyfelek bevonását és a tranzakciók irányítását”, nyilatkozta Paul Daugherty, az Accenture technológiai igazgatója. „Most, hogy a digitális világ a mindennapok működés részévé váltak, tovább feszegetik a határaikat, hogy hasznosítsák a digitális vállalkozások tágabb ökoszisztémáját, és úgy alakítják ki termékeik, szolgáltatásaik és üzleti modelljeik következő generációját, hogy sokkal nagyobb léptékű változást okozzanak.”
Az Accenture Technology Vision 2015 jelentés példákat mutat arra, hogy a gyorsan növekvő Internet of Things (IoT) – azaz a meglévő internet infrastruktúrában összekapcsolt és beágyazott számítástechnikai eszközök világában – a vállalatok hogyan használják a digitális ökoszisztémákat arra, hogy új szolgáltatásokat nyújtsanak, átformálják az élményeket és új piacokra törjenek be. (Itt olvashat a dolgok internetéről részletesebben.) Ezt az Accenture felmérés is alátámasztja, amely úgy találta, hogy a válaszadók 35%-a már használja a partnerek API-jait adatintegráció vagy az üzleti partnerrel való együttműködés céljára, és további 38% tervezi ezt. Egy jó példa a Home Depot, aki a gyártókkal együttműködve biztosítja, hogy minden általa értékesített csatlakoztatott háztartási eszköz kompatibilis a Wink kapcsolt otthoni rendszerrel – így létrehozza a saját kapcsolt otthoni ökoszisztémáját, és lehetséges új szolgáltatásokat, egyedi élményeket dolgoz ki a Wink ügyfeleknek.
A Philips hasonló megközelítést alkalmaz és a Salesforce-szal összefogva olyan platformot épít, amely átformálja és optimalizálja az egészségügyi szolgáltatások nyújtását. Az elképzelt platform az egészségügyi alkalmazásokat fejlesztők ökoszisztémáját hozza létre, hogy lehetővé tegye az orvosok és páciensek közötti együttműködést és munkafolyamatokat az ápolás teljes spektrumán. A jobb eredmények eléréséhez szükséges ökoszisztéma hatalmas, beletartoznak az elektronikus orvosi feljegyzések, valamint a Philips képalkotó és monitorozó berendezéseinek, személyi eszközök és technológiáinak segítségével szerzett diagnosztikai és kezelési információk.
Az Accenture Technology Vision 2015 jelentés megjegyzi, hogy a digitális ökoszisztémák kialakításával a Home Depot, a Philips és más vállalatok képesek növekedni és olyan módokon generálni új bevételi forrásokat, amelyeket egyedül nem tudtak volna elérni. A jelentés öt feltörekvő technológiai trendet is kiemel, amelyek a holnap digitális hatalmasságai körében tapasztalt eltolódásokat jelképezik:
Az Én internetem: Rendkívül személyre szabott világunk. Ahogy a mindennapi tárgyak egyre inkább online csatlakoznak, ilyen irányba változnak az élmények is – a digitális csatornák olyan sokasága alakul ki, amely mélyen érinti az egyének életének minden aspektusát. A feltörekvő csatornák köre, amelyeket a vállalatok bevallásuk szerint az ügyfelek bevonására használnak, vagy kísérleteznek vele, a következőket foglalja magában: viselhető technológiák (a felmérés válaszadóinak 62%-a említette), csatlakoztatott TV-k (68%), csatlakoztatott autók (59%) és okos tárgyak (64%). A haladó gondolkodású vállalkozások megváltoztatják azt a módot, ahogyan az új alkalmazásokat, termékeket és szolgáltatásokat kialakítják, és ennek eredményeképpen előnyöket élveznek. Annak érdekében, hogy megszerezzék az ellenőrzést az egyének élményeihez való hozzáférési pontok felett, a vállalkozások erősen személyre szabott élményeket hoznak létre, hogy bevonják és megörvendeztessék ügyfeleiket – de ezt úgy kell tenniük, hogy közben biztosítják: nem élnek vissza az ügyfelek bizalmával. A többség (60%) azt tapasztalja, hogy a személyre szabási technológiákba fektetett tőke megtérül. Azok a vállalatok, akik sikeresek ezen az új téren, „az Én internetemben”, a következő generáció ismert nevei lesznek.
A végeredmény gazdasága: A hardver szilárd eredményeket produkál. Az intelligens hardver áthidalja a digitális vállalkozás és a fizikai világ közötti maradék távolságot. Ahogy a vezető vállalatok szembetalálkoznak az Industrial Internet of Things –al (IIoT), új lehetőségeket fedeznek fel azzal kapcsolatban, hogyan építsenek be hardvert és szenzorokat a digitális eszközkészletükbe, és hogyan használják ezeket az összekapcsolt hardverkomponenseket arra, hogy az ügyfeleknek azt nyújtsák, amit valójában akarnak: nem további termékeket és szolgáltatásokat, hanem kézzelfogható eredményt. Valójában a felmérés válaszadóinak 87%-a megerősítette, hogy nagyobb arányban használ intelligensebb hardvert, szenzorokat és készülékeket a hálózatok peremén, ez arra készteti a szervezeteket, hogy növekvő mértékben mozduljanak el a termékek vagy szolgáltatások értékesítésétől a végeredmények értékesítése felé. Végül a válaszadók 84%-a büszkélkedett azzal, hogy jobban érti, hogyan használják a termékeit, és milyen végeredményeket várnak el az ügyfelek a termékekbe épített intelligencia eredményeképpen. Ezek a „digitális rendbontók” tudják, hogy az előrelépés már nem a dolgok, hanem az eredmények értékesítésétől függ. Ez az új „végeredmény gazdasága”.
Platform forradalom: Ökoszisztémák meghatározása, iparágak újraértelmezése. A digitális ipar platformjai és ökoszisztémái táplálják az áttörő innováció és a rendbontó növekedés következő hullámát. A platform-alapú vállalatok növekvő mértékben hódítják el a digitális gazdaság növekedési és nyereségtermelő lehetőségeit. Valójában a felmérés válaszadóinak 75%-a gondolja azt, hogy a platformok következő generációjánál nem a nagy technológiai vállalatok lesznek az élen, hanem iparági szereplők és vezetők. Majdnem háromnegyedük (74%) iparági platformokat használ vagy kísérletezik velük, hogy adataikat a digitális üzleti partnerekkel integrálják. A felhő és a mobilitás gyors fejlődése nemcsak megszünteti az ilyen platformokhoz kapcsolódó technológiai és költségkorlátokat, hanem megnyitja ezt az új játékteret a különböző iparágak és földrajzi régiók vállalatai előtt. Röviden: a platform-alapú ökoszisztémák az új küzdőterek.
Munkaerő újragondolva: Együttműködés az emberek és gépek találkozásánál. A rájuk nehezedő nyomás, hogy digitálissá váljanak, felerősíti azt az igényt, hogy az emberek és gépek többet dolgozzanak együtt. A felmérésre választ adó vállalatok többsége (57%) olyan technológiákat alkalmaz, amelyek lehetővé teszik az üzleti felhasználók számára, hogy olyan feladatokat végezzenek el, amelyek korábban IT szakértőt igényeltek, mint például az adatok vizualizációja. A természetes interfészek, viselhető készülékek és okos gépek fejlődése új lehetőségeket kínál a vállalatoknak, hogy technológiával szereljék fel dolgozóikat. Ez új kihívásokat teremt az emberek és gépek kollaboratív munkaerejének irányítása terén. A megkérdezett vezetők hetvennyolc százaléka egyetért abban, hogy a sikeres vállalkozások a munkatársakat az intelligens gépekkel egyetemben fogják irányítani, és gondoskodnak róla, hogy a két csoport együttműködjön. A válaszadók 77%-a gondolja azt, hogy a vállalatoknak három éven belül annyit kell foglalkoznia a gépeik oktatásával, mint a munkatársaikéval (pl. intelligens szoftverek és algoritmusok használata, gépi tanulás). A sikeres vállalkozások fel fogják ismerni annak az előnyeit, hogy az emberi tehetség és az intelligens technológia egymás mellett, együttműködve dolgozik, és mindkettőt az újragondolt munkaerő kritikus tagjának fogják tekinteni.
„A sikeres vállalatok nem egyszerűen befelé összpontosítanak, a saját működésük javítására, hanem kifelé is tekintenek, hogy digitális ökoszisztémákat hozzanak létre vagy azok részeivé váljanak”, nyilatkozta Daugherty. „Kezdik felismerni annak a fontosságát, hogy nemcsak termékeket és szolgáltatásokat, hanem végeredményeket is értékesítsenek; ez pedig azt igényli, hogy vállalkozásuk nagyobb mértékben legyen a digitális világ részese, aminek része az ügyfél, a partner, a munkatárs és az iparágak egyaránt.”