A fejlett világban csendes forradalom zajlik. Több millió vevőt kiszolgáló világcégek „egyedi” termékeket produkálnak. A fejlettebb országokban élők olyan személyhívót vásárolhatnak, amelyet az általuk megadott paraméterek szerint gyártanak le - 29 millió(!) változatban. A rászorulók multivitamin-kapszulát rendelhetnek, amelyet egyetlenegy beküldött hajszáluk alapján(!) állítanak össze, s amely pontosan a szervezetük megkövetelte vitaminokat tartalmazza.
De nemcsak a termék változik, hanem valamennyi közgazdasági összefüggés is körülötte. Számos, az inteneten keresztül üzletelő irodaszer-ellátó cég például „egyéni” árakat ajánl fel az egyes vevők számára. Az árakat a vevő keresleti görbéjéhez szabja, amelyet a bejelentkező adatai alapján becsül meg. A világháló változásokat hoz a businesss to business ügyletekben is. Elég a Három Nagy (General Motors, Ford, DaimlerChrysler) által útnak indított elektronikus alkatrész- és részegység-kereskedelmi rendszerre utalunk. A beszállítók ebben a rendszerben fordított aukción nyomják az árakat a padlóig. A dolog súlyát mutatja a tranzakciók teljes volumene, amely hozzávetőleg 750 milliárd(!) dollár.
Az új termelési rendszer - mint a fenti példák is mutatják - nem abban különbözik a régitől, hogy többet vagy hatékonyabban termel, mint korábban. A lényeg az, hogy az új gazdaságban más módon termelnek és kereskednek, mint a régi időkben. A termelés materiális elemei háttérbe szorulnak, a szellem, az ész, az ötlet, az információ válik meghatározóvá. Tévedés lenne azt hinni, hogy csupán arról van szó, hogy egyik erőforrás helyett most egy másik kerül főszerepbe. Nem másik, hanem merőben más. A klasszikus materiális erőforrások: a föld, a tőke, a munka szűkösen álltak rendelkezésre. Az információval, a tudással kapcsolatban azonban nem a szűkösség és az osztozkodás-marakodás a fő gond. Az információt az ember nem veszíti el azáltal, hogy átadja másnak. Az alapvető kérdés a megértés és a megosztás.
Miközben a gazdaságban szemmel láthatóan a virtuális erőforrások veszik át a terepet, a közgazdaságtan legfontosabb felismerései és iskolákban tanított tételei még mindig alapvetően a fizikai termelésre vonatkoznak. Ahogyan a Nobel-díjas gazdaságtörténész, Douglass C. North megjegyzi, „a szakma a gazdaság mögött kullog, sokkal inkább, mint ahogyan kellene. Bizonyos mértékig olyan gazdaságfelfogásba … vagyunk belegabalyodva, amely valamikor a század első harmadában fejlődött ki”.
A közgazdaságtan akkor tehetné magát hasznossá, ha nem a materiális gazdaságról kialakított tételeit cizellálná még tovább, hanem - fejest ugorva az ismeretlenbe - a tudás, a megértés világát próbálná meg modellezni. Vannak már biztató kísérletek. A kognitív (azaz a gondolkodással, a megértéssel foglalkozó) elmélet lassan megfertőzi a legkeményebb közgazdászkoponyákat is. Ma már nem igazán hat az újdonság erejével, ha a tanulás, a tudás, a szellem egy közgazdasági dolgozat tárgya.
Csakhogy abban a mértékben, ahogyan e felé a tárgy felé fordulunk, szakítanunk kell a közgazdász-fennhéjázással. Búcsút kell mondanunk annak a mentalitásnak, amely a világot a kétszerkettő logikájával közelíti meg. Meglehet, a materiális világban a kétszer kettő mindig négy, a tudás, az információk világában a dolgok sokkal bizonytalanabbak Az ismert mondás szerint: „Ha önnek van egy almája, és nekem is van egy almám, és kicseréljük, mindkettőnknek továbbra is egy-egy almája lesz. De ha önnek van egy ötlete, és nekem is van egy ötletem, és kicseréljük, akkor mindkettőnknek két-két ötlete lesz.” Zavarba ejtő, de 1 + 1 akár 4 is lehet.
Szabó Katalin
2000. október
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.