Vita a bormarketingről

Szakmai vitába keveredett az Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) és a Magyar Bormarketing Kht. (MBM) a hazai bormarketingre szánt pénzek felhasználása kapcsán. Az említett szervezetek nyilvánosság elé vitték az ügyet, és sajtóközleményben fejezték ki álláspontjukat egymás tevékenységével kapcsolatban.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Tudomásunk és véleményünk szerint ma Magyarországon senki sem rendelkezik megfelelő bormarketing stratégiával" - írta az MBM szerdai sajtóközleményében, válaszolva az AMC vádjaira, amelyek a szakmai koncepció hiányát kifogásolták az újonnan létrehozott Bormarketing Iroda működésében. A borászok jelentős része ugyanakkor az AMC korábbi gazdálkodásáról sincsen túl jó véleménnyel, így hát mindkét szervezetnek van mit megmagyaráznia.

Nincs pénz a kasszában

A borászok szakmai szervezetei által alapított MBM Kht. a hazai borok belföldi és külföldi népszerűsítésére jött létre tavaly, azonban hatékony működését egyelőre számos tényező akadályozza.  Az eredeti tervek szerint, a szervezet a Gyurcsány-kormány által megszűntetett jövedéki adó helyett létrejött forgalomba-hozatali járulékból származó pénzek felett rendelkezhetne, azonban a bortermelők ezt a bevételforrást pillanatnyilag még nem biztosítják számára. A fennakadáshoz az Igazságügyi Minisztérium (IM) állásfoglalása vezetett, amely felhívta a figyelmet arra, hogy a forgalomba-hozatali adót csak akkor lehet bevezetni, ha Brüsszel azt jóváhagyja. A jövedéki adót felváltó előzetes forgalomba-hozatali járulék ugyanis egyes jogi értelmezések szerint új adónem, a befizetett összeg marketingcélú felhasználása pedig új támogatási formát jelent. Gráf József, földművelésügyi miniszter elfogadta az IM álláspontját, ezért inkább nem írta alá a borászok járulékbefizetését szabályozó végrehajtási rendeletet. Így továbbra is üres a közös kassza, a bormarketing pedig még mindig a borászok magánügye.

Lesz stratégia

A Magyar Bormarketing Kht. az emlegetett körülmények miatt nem tett egyelőre túl sok mindent a hazai borászati ágazatért, azonban törekedett arra, hogy kereteket szabjon későbbi tevékenységeinek. Megalakulása óta, a szervezet rendszeresen taggyűléseknek adott helyet, amelyeken a borágazat legfőbb szereplői, tulajdonosai megvitatták a szaktárcával folytatott együttműködés feltételeit, és tárgyaltak a működési elvekről, amelyek meghatározzák az MBM tevékenységét. Április első felében elkészült az MBM működési terve, valamint a részletes nemzeti bormarketing stratégia kidolgozására létrehozott, független szakértőkből álló munkacsoport munkarendjére és tagjaira vonatkozó javaslat, amelyet a Kht taggyűlése hamarosan megvitat - derül ki a Bormarketing Iroda sajtóközleményéből.

A nemzeti bormarketing stratégia tehát úton van, azonban ez közel sem jelenti azt, hogy rövidtávon fellendülés várható a borexport piacon. A több mint egy évtizede tartó exportcsökkenés legújabb tünetei a német és a lengyel piacon voltak érzékelhetőek, ahol 20 illetve közel 50 százalékkal csökkent az értékesítés.

Maradjunk itthon

Varga Bálint, a Varga Pincészet marketingért felelős vezetője szerint a magyar borászoknak a belföldi termelésre kell helyezniük a hangsúlyt, ugyanis a magyar bor nemhogy nem népszerű, de többnyire nem is ismert külföldön. A neves bortermelőnek kétségei vannak a külföldi bormarketing tevékenység hatékonysága felől is, amely szerinte nehezen ellenőrizhető és sok esetben túl költséges. Szerinte nem érdemes a hazai borok külföldi promóciójával foglalkozni addig, amíg nincs olyan magyar országimázs kampány, amely megváltoztatja a külföldi fogyasztók viszonyulását a magyar termékekhez.

A borász ehhez példaképpen egy ausztrál bort, a Yellow Tail-t említi, amely az Egyesült Államokban rendkívüli sikert aratott a vásárlók körében. A közepesen jó minőségű bor termelői, reklámkampányukban Ausztrália különleges jellegzetességeire helyezték a hangsúlyt, nem pedig magára a teremékre.

Egy magyar bortermelő nehezen vállalhatna fel hasonló stratégiát külföldön, ezért többnyire belföldön értékesít. A hazai legnagyobb forgalmat bonyolító Varga Pincészet így 9,3 millió eladott boros- és pezsgőspalackból, tavaly 8,2 milliót itthon értékesített, ezzel megelőzve a legnagyobb vetélytársaknak számító Egervint és Hungarovint.

Véleményvezér

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo