Túlvagyunk a mélyponton?

A hazai kkv vezetők körében végzett K&H kkv bizalmi index kutatás adatai szerint túljutott a mélyponton a hazai vállalkozások beruházási szándéka. Az idei első negyedévben ismét növekedett a beruházásban gondolkodó kkv-k aránya, jelenleg 58% tervez fejlesztést. A beruházások tárgyát tekintve továbbra is az informatikai fejlesztések állnak az élen” – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép:PP/BartosGyula

Az 500 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index eredménye alapján túljutott a mélyponton a hazai kkv-k beruházási szándéka, hiszen harmadik negyedéve folyamatosan növekszik a beruházásban gondolkodó vállalkozások aránya.(Az eredmény várakozások már az előző kutatásban is növekedést mutattak.) Így jelenleg a kkv-k 58%-a tervez valamilyen beruházást a következő egy év során. „Mindenképpen örvendetes, hogy ha lassan is, de növekszik a fejlesztést tervező vállalkozások aránya. A jelenlegi szint ugyanakkor még mindig elmarad az egy évvel ezelőtti eredményekhez képest, amikor is a vállalkozások 61%-a készült beruházást megvalósítani. A kkv vezetők legnagyobb része ismételten az informatikai beruházásokra készül (29%), annak ellenére, hogy 4 százalékpontos visszaesés figyelhető meg az előző negyedévhez képest. Ezt követi a gépekre, berendezésekre irányuló beruházási szándék, amit a vállalkozások egyötöde tervez, míg a gépjárműpark korszerűsítésében a kkv-k 16%-a gondolkodik” – részletezte az eredményeket Németh László.

A különböző szektorokat tekintve a legkisebb beruházási szándék a kereskedelmi (53%) és szolgáltató (56%) cégeknél figyelhető meg, miközben közel azonos arányban gondolkodnak fejlesztésben az ipari (62%) és a mezőgazdasági (65%) vállalkozások. Az ipari és az agrárcégek elsődleges beruházási célja a gépek, berendezések fejlesztése, a kereskedelmi és szolgáltató szektorban pedig az informatikai beruházások állnak az élen.

Nincs igazi termelő beruházás
Ezzel szemben a Policy Agenda által összeállított Gazdasági Fejlődés Index (GFI) már második negyedéve – eltérően a 2012. harmadik negyedévi enyhén pozitív irányú változás ígéretétől – a gazdaság lassulását, majd stagnálását jelzi. A magyar gazdaság teljesítménye a világgazdasági válság ötödik éve után már minden bizonnyal nem lassul tovább, de a fejlődés lehetősége még nagyon bizonytalan. Még a potenciális növekedésünk alapjai is megrendültek, nincs esély a kellő mértékű felhalmozásra és a beruházások lényegében csak az infrastrukturális területeken folynak, nincs igazi termelő beruházás.
Azonban nem csak a tevékenységi kör, hanem a cég mérete is jelentősen befolyásolja a beruházási szándékot: míg a mikrovállalkozások csupán alig több mint fele (51%) tervez beruházást, addig a kisvállalkozások 63%-a  a középvállalatok pedig több mint kétharmada (68%) gondolkodik fejlesztésben. (Korábban is a mikrovállalkozások voltak a legoptimistábbak.)

Kedvező hitelajánlat, több beruházás?

A Növekedési Hitel Program bejelentését megelőzően készült kutatás adatai arra utalnak, hogy a kedvezményes hitelfeltételek főként az egyébként is beruházásban gondolkodó vállalkozások esetében növelik a többlet beruházási szándékot, ugyanis tovább csökkent azoknak a cégeknek a száma, akiknek beruházási döntése egyértelműen egy kedvező hitelajánlathoz kötődik. Míg tavaly decemberben a beruházást nem tervező vállalkozások 18%-a nyilatkozott úgy, hogy kedvező hitelajánlat esetén fejlesztenének, addig ez az arány most márciusban már csak 13%. Ezzel párhuzamosan a beruházásban gondolkodó cégek esetében közel megegyező, 29% illetve 30% volt azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek kedvező hitelkondíciók esetén növelnék beruházásaikat.

Véleményvezér

Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo