Rengeteg vevő gyakran vásárol önálló boltokban

Az önálló kis boltok tartják piaci pozíciójukat. Idén az első negyedévben ugyanis 35 százalékkal részesedtek a háztartások beszerzéseiből a napi fogyasztási cikkeknél. Ez az arány ugyanakkora, mint tavaly az első három hónapban. Többek közt ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege. Ugyanakkor figyelmeztető jel, hogy a vásárlási szokások átalakulása hátrányos a kis boltok számára. Forgalmukból ugyanis átlagon felül részesednek azok a háztartások, amelyek keveset vagy közepesen költenek élelmiszerre és háztartási vegyi árura.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Három hónap alatt 33 780 forint
A szakkifejezéssel extenzív költőknek nevezett csoportba tartozó háztartások idén az első negyedévben 33 780 forintot költöttek napi fogyasztási cikkre. Mindössze egy százalékkal többet, mint tavaly január-márciusban. Ezek a háztartások az önálló kis boltok pillérei, hiszen ott adják ki a napi fogyasztási cikkre fordított pénzük 42 százalékát. A közepes költők átlaga január-márciusban 84 410 forint, ami már hat százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak mutatóját. A közepesen költő háztartások is az átlagot meghaladó mértékben részesednek a kis boltok forgalmából. Mivel pénzük 38 százalékát hagyják ebben a bolttípusban.

Az úgynevezett intenzív költők átlagosan 178 480 forintot fordítottak az első három hónapban élelmiszerre és háztartási vegyi árura. Kilenc százalékkal többet, mint tavaly. Ez a réteg tehát a fellendülés, a vásárlási szokások változásainak motorja. Ezek a háztartások a hipermarketekben és C+C áruházak forgalmában felülreprezentáltak. Önálló kisboltokra a kiadásaikból mindössze 31 százalék jut.
Fontos megjegyezni, hogy a három költési csoportban az összesen 3 776 000 magyarországi háztartás egyenlően oszlik meg.

Hűségesek a vásárlók
Milyen képet mutat a kis boltokban a vásárlások száma és gyakorisága? A lakosság jó egyharmada számára még mindig az önálló kis bolt az élelmiszerek beszerzésének fő forrása. Legnagyobb arányban a tejet és tejtermékeket, friss kenyeret és péksüteményeket, valamint a konzervet és csomagolt száraz árut veszik főleg kis boltban. Az üzletláncok terjeszkedése még mindig nem tart ott, hogy az önálló kiskereskedők tömegesen feladnák a vállalkozásukat. Ha a 3 000 hazai vegyes élelmiszerboltot számba vesszük, akkor az Áfész-eken és más társulásokon, láncot működtető vállalatokon kívül legalább 12 000 önálló bolt működik. Számuk évek óta inkább stagnál, mint csökkenne. Alacsony költés, alacsony jövedelem.

Amikor a vásárlók elindulnak, akkor szükségleteiktől, pénztárcájuktól és a rendelkezésére álló időtől függően boltot választanak. Leggyakrabban persze a legközelebbi mellett döntenek, ami a vevők többsége számára önálló kiskereskedést jelent. Eladótere 20 négyzetmétertől akár 400 négyzetméterig terjedhet, a GfK kategorizálása szerint. Zömük azonban 100 négyzetméternél kisebb. A kis boltok különös ismertetőjele, hogy legfeljebb három pénztár működik bennük.

Ez egyben behatárolja a választékot is, aminek alsó határa néhány száz cikkelem. Ez nagyobb eladótérben felmehet ugyan 3000-4000 cikkelemre is, ami a vásárlók számára kedvező. Viszont az elérhető forgalomhoz és nyereséghez képest aránytalanul megemeli a forgalmazás költségeit.

Ez az a bolttípus, amit legintentenzívebben a régiók közül a keleti országrészben, településnagyság szerint a kisebb falvakban élő, jövedelem szempontjából pedig az alacsonyabb vásárlóerejű háztartások látogatnak. Ugyanakkor a vásárlók bolttípushoz való hűsége minden mást megelőzve az önálló kis üzletek iránt a legnagyobb.

Sokan, gyakran vásárolnak kis boltokban, ahol egy-egy alkalommal 750 forint körüli összeget adnak ki, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek 2000” című tanulmánya a múlt évről.

Ez az összeg jóval kisebb, mint a szupermarketekben mért 1060 forint vagy a diszkontok 1370 s hipermarketek 2860 forintos átlagos mutatója.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo