Az autósok mindinkább az online vásárlásra térnek át és egyre népszerűbbek az éves országos és vármegyei matricák. Ezekből idén már jóval több mint 2,5 millió darab kelt el, miközben 2020-ban alig 500 ezret vettek.
Az online vásárlásnak a kényelem mellett számos más előnye is van. Például rendszám alapján le lehet kérdezni, hogy az adott járműre van-e érvényes matrica, vagy a lejárat előtt értesítést kaphat a tulajdonos, ezzel a havi vagy 10 napos matrica esetében elkerülhetők a büntetések, amelyek mértékét egyébként hivatalosan még nem jelentették be.
Az autopalyamatrica.hu adatai szerint a vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, amely leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években. A szakmai portál szerint az egynapos matrica jövő márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert az a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei pedig 6600 forint lesz 2024-ben.
Magyarországon jövőre 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok, így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni. Várhatóan fizetős lesz teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és dél között, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig. Mindez azt is jelenti, hogy jövőre már Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékben is lesznek fizetős útszakaszok.
(MTI)