Biztatóan indult az idei dinnyeszezon, bár a betakarítás már egy hete megkezdődött, nagyobb mennyiségben még csak a napokban kerülhet piacra a magyar dinnye. A hűvös éjszakák az utóbbi napokban lassították a dinnyék érését, július közepétől azonban a belföldi piac teljes ellátása biztosított lesz, a vásárlók bőséges és kiváló minőségű kínálatra számíthatnak. A szezon a meleg időjárásnak köszönhetően nagy kereslet és a termelés költségeit fedező árszínvonal mellett indult el.
A nyár slágertermékének ugyanakkor úgy tűnik, hogy egyes áruházláncok sem tudnak ellenállni, a görögdinnye ugyanis az a termék, amellyel a nyári időszakban be tudják csalogatni a vásárlókat. Sajnos az elmúlt években többször is akadt példa arra, hogy egy-egy áruházlánc indokolatlanul alacsony árakat hirdetett, ezzel alaposan megnehezítve a termelők dolgát. Az átgondolatlan akciók ugyanis gyakran évekre visszavethetik a hazai görögdinnye-termelést.
Bár a múlt évben sikerült mindezt elkerülni, az idén úgy tűnik, hogy egy külföldi tulajdonú áruházlánc ismét a magyar görögdinnyével szeretne piaci előnyre szert tenni. A termelői jelzések alapján a PENNY e hét csütörtöktől mindössze 229 forintos kilónkénti áron kínálja majd a magyar görögdinnyét, ezt az árat azonban pillanatnyilag semmi sem indokolja. A szezon elején járunk, túlkínálatról nem beszélhetünk, a külföldi importnyomás sem érezhető. Egy kilogramm dinnye ma fél gombóc fagylalt árából megvásárolható.
Jelenleg a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van. Ehhez képest a PENNY 229 forintos fogyasztói ára mindössze 140-150 forintos beszállítói árat feltételez, ami az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi.
„Mélységesen felháborítónak tartjuk, hogy egy áruházlánc a termelők kárára próbál meg hasznot húzni a magyar görögdinnyéből” – mutatott rá Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Jelezte, ha a PENNY nem hagy fel a hazai dinnyeszezont és a termelés jövőjét is veszélyeztető felelőtlen akciózással, a kamara egy esetleges demonstrációtól sem riad vissza.
A kamara és a termelők rendkívül visszásnak tartják azt is, hogy miközben a kifogásolható minőségű import görögdinnyének végig magasan tartották az árát a kereskedők, addig a kiváló minőségű magyar görögdinnyét már a szezon kezdetén elkezdik akciózni. Ráadásul a szakma szerint július 20-a előtt az áruházlánc részéről is felelőtlen magatartás akciókat hirdetni magyar származású görögdinnyével, mert még nem áll rendelkezésre az ehhez szükséges árumennyiség.
Az ágazati szereplők szerint ez egy igencsak barátságtalan lépés a PENNY részéről, főként akkor, amikor az áruházláncok azt hirdetik, hogy a magyar termelők mellett állnak. Az érintett áruházlánc lépése ugyanis nem egy elszigetelt akció, kényszerhelyzetbe hozza a többi, hazai piacon jelen lévő bolthálózatot is, ami végső soron az árak letöréséhez vezethet az egész görögdinnyepiacon. A termelők szerint ez a lépés sajnos hosszú időre tönkreteheti az egyébként épp a múlt évben újra növekedésnek indult ágazatot.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács határozottan kiáll a termelők mellett, és azt kéri az üzletláncoktól, hogy tisztességes magatartást tanúsítsanak a dinnyeszezon alatt, és a valós piaci helyzethez igazítsák a görögdinnye árazását. A termelők és a kereskedők közös érdeke, hogy a fogyasztók megszokott minőségű magyar görögdinnyét vásárolhassanak! Hosszú távon csak akkor biztosított a magyar görögdinnye jövője, ha megőrizzük annak jó hírét, és biztosítjuk a termelők megélhetését!
Frissítés
A hír megjelenése után a PENNY közleményben reagált, eszerint:
"A PENNY Magyarország számára kiemelten fontos, hogy üzleteiben minél több magyar termék legyen elérhető, ezzel támogatva jelen esetben is a hazai termelők és gazdák munkáját, viszont legalább ennyire fontos a vásárlók terheinek csökkentése is ebben a nehéz gazdasági helyzetben. Éppen ezért a vállalat bizonyos esetekben – ahogy a magyar görögdinnye esetében is történt – az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adja tovább vásárlóinak. Mindezt annak érdekében teszi, hogy a szankciós infláció elleni küzdelemben a rosszabb anyagi helyzetben lévő magyar családok is hozzájuthassanak kedvező áron az egyik legkedveltebb szezonális magyar gyümölcshöz” – mondta Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.