Nem tudják tartani az árat, újabb alapvető élelmiszer drágul

A termelők életben maradása, a folyamatosan növekvő termelési költségek fedezése és a biztonságos hazai ellátás érdekében szeptembertől a tojástermelők 10 forintos termelői áremelésre kényszerülnek, jelentette be a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége. 

Küzdenek az aszállyal és az energiaárakkal, de a tojásellátás biztosított

2022 első hat hónapját tekintve ez volt 1901 óta a legszárazabb első félév hazánkban. Jelenleg az ország területének nagy részén súlyos vagy nagyfokú aszályt jelentettek. Míg 2020-ban mindössze 3 százalék, 2021-ben már 70 százalék volt az aszállyal érintett területek aránya, ez az arány 2022-ben előreláthatólag még nagyobb lesz - vetíti előre a Magyar Tojásszövetség közleménye.

Muszáj árat emelniük (Fotó: Pixabay)

Mint írják, a csapadékhiány magával vonzza a takarmányárak drágulását, amivel az állattartóknak számolniuk kell. A gazdák működési költségeit drasztikusan növeli a jelentősen megemelkedett energiaár, és egyben a túlélési működésre kapcsolja a gazdaságokat. A súlyos termelési költségek miatt felmerül a kérdés a termelőkben, hogy megéri-e új állományokat beállítani a termelésbe, illetve, hogy a jelenlegi költségszinten meddig képesek a termelést finanszírozni.

A Magyar Tojásszövetség megerősítette, hogy továbbra sincs tojáshiány.

"A magyar tojás kiváló minőségű, élelmiszerbiztonsági szempontból megbízható, a rövid ellátási lánc pedig a legkisebb környezetterheléssel biztosítja az állandó kínálatot, viszont az ellátás határához közelít a hazai szektor.” - hangsúlyozta Prof. Dr. Sütő Zoltán, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének elnöke. “Európa más országaiban is hasonló problémákkal küzdenek a gazdaságok, és az euró/forint árfolyam sem kedvez az importnak, így arra nem számíthatunk, hogy a saját termelésen felül olcsón hozzá tudunk jutni import tojáshoz.”
A tojásárak emelkedése még mindig csekély

Ha visszatekintünk az elmúlt öt év termelői tojásárára, minimális volt a növekedés a termelők súlyosbodó terhei ellenére is. Míg 2018. januárjában egy darab M-es tojás csomagolóhelyi ára nettó 31,92 forint/db volt, 2022. júniusára mindössze 9 forinttal emelkedett ez az ár.

Egyes alapélelmiszerek és a tojás fogyasztói átlagárának változása 2018 és 2022 között, (Forrás: Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége/KSH)

Az elmúlt 5 évben (2018. januártól 2022. júliusig) a tojás fogyasztói átlagára emelkedett a legkevésbé, összevetve olyan más alapélelmiszerekkel, mint a kenyér, a vaj vagy a tej. A vizsgált időszakban a 10 darabos tojás fogyasztói átlagára 17,4 százalékkal, míg a kenyér 144,8 százalékkal, a vaj 64,7 százalékkal, a tej 51,9 százalékkal emelkedett.

Az elmúlt évek egy főre jutó éves tojásfogyasztását (2020-ban az egy főre jutó tojásfogyasztás 240 db/fő volt) figyelembe véve, még a mostani költségnövekedés mellett is olcsóbb egy családnak, ha tojás kerül az asztalra, mint más, drasztikusan dráguló alapélelmiszer.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo