Mégsem mernek költeni a kisvállalkozások

Újból visszaesett a hazai kkv-k beruházási hajlandósága, jelenleg a cégvezetők 58%-a tervez valamilyen fejlesztést. Ezzel megtörni látszik a több mint egy éve folyamatosan növekvő beruházási kedv.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésén alapuló negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi eredménye szerint enyhén csökkent a beruházásban gondolkodó vállalkozások aránya, ezzel megszakítva a több mint egy éve folyamatosan növekvő tendenciát. „Jelenleg a vállalkozások 58%-a tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során, azonban ez az érték nem jelent számottevő elmozdulást sem az egy (56%), sem pedig a két évvel (57%) ezelőtti adathoz képest. A cégvezetők legnagyobb része továbbra is informatikai beruházásokra készül (30%), míg a gépek, berendezések fejlesztését ugyanannyi vállalkozás tervezi (23%), mint az előző negyedévben. Ugyanakkor a gépjárműpark korszerűsítésében gondolkodó vállalkozások aránya erősen visszaesett, mindössze a cégek 11%-a tervezi annak lecserélését, szemben az előző negyedévi 18%-kal” - mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

Forrás:K&H bizalmi index

A különböző szektorokat tekintve a legszolidabb beruházási szándék ismét a kereskedelmi cégeknél figyelhető meg, alig több mint felük (53%) készül fejleszteni a következő egy évben. A szolgáltató és az ipari, építőipari cégek ennél jóval nagyobb és szinte megegyező arányban (60 és 61%), míg a mezőgazdasági vállalkozások közel kétharmada (63%) gondolkodik beruházásban. A kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél az informatikai fejlesztések állnak az élen, az agrár és az ipari cégeknél viszont a gépek, berendezések korszerűsítése élvez elsőbbséget. A különböző méretű cégeknél a kisebb vállalkozások egyértelműen visszafogottabban terveznek, hiszen jelenleg a kisvállalkozások 57% és a mikrovállalkozások 58%, míg a középvállalatok 66%-a tervez beruházást a következő egy évben.

A legutóbbi felmérés eredménye azt mutatja, hogy a kedvezményes hitel lehetősége továbbra is a fejlesztésben egyébként is gondolkodó vállalkozásokat mozgósíthatja új vagy meglévő beruházásaik kibővítésére. „A beruházást nem tervező cégek csupán 7%-a kezdene új fejlesztésbe kedvező hitelfeltételek esetén, ami 10 százalékpontos csökkenés az előző negyedévhez képest. Ezzel szemben a fejlesztésben gondolkodó cégeknél 33-ról 35%-ra emelkedett ez az arány” – mondta el a szakember. (Pedig Varga Mihály friss nyilatkozata szerint a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja (NHP) során egyértelműen a kisebb vállalkozások kerültek előtérbe.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo