Mégsem mernek költeni a kisvállalkozások

Újból visszaesett a hazai kkv-k beruházási hajlandósága, jelenleg a cégvezetők 58%-a tervez valamilyen fejlesztést. Ezzel megtörni látszik a több mint egy éve folyamatosan növekvő beruházási kedv.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésén alapuló negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi eredménye szerint enyhén csökkent a beruházásban gondolkodó vállalkozások aránya, ezzel megszakítva a több mint egy éve folyamatosan növekvő tendenciát. „Jelenleg a vállalkozások 58%-a tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során, azonban ez az érték nem jelent számottevő elmozdulást sem az egy (56%), sem pedig a két évvel (57%) ezelőtti adathoz képest. A cégvezetők legnagyobb része továbbra is informatikai beruházásokra készül (30%), míg a gépek, berendezések fejlesztését ugyanannyi vállalkozás tervezi (23%), mint az előző negyedévben. Ugyanakkor a gépjárműpark korszerűsítésében gondolkodó vállalkozások aránya erősen visszaesett, mindössze a cégek 11%-a tervezi annak lecserélését, szemben az előző negyedévi 18%-kal” - mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

Forrás:K&H bizalmi index

A különböző szektorokat tekintve a legszolidabb beruházási szándék ismét a kereskedelmi cégeknél figyelhető meg, alig több mint felük (53%) készül fejleszteni a következő egy évben. A szolgáltató és az ipari, építőipari cégek ennél jóval nagyobb és szinte megegyező arányban (60 és 61%), míg a mezőgazdasági vállalkozások közel kétharmada (63%) gondolkodik beruházásban. A kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél az informatikai fejlesztések állnak az élen, az agrár és az ipari cégeknél viszont a gépek, berendezések korszerűsítése élvez elsőbbséget. A különböző méretű cégeknél a kisebb vállalkozások egyértelműen visszafogottabban terveznek, hiszen jelenleg a kisvállalkozások 57% és a mikrovállalkozások 58%, míg a középvállalatok 66%-a tervez beruházást a következő egy évben.

A legutóbbi felmérés eredménye azt mutatja, hogy a kedvezményes hitel lehetősége továbbra is a fejlesztésben egyébként is gondolkodó vállalkozásokat mozgósíthatja új vagy meglévő beruházásaik kibővítésére. „A beruházást nem tervező cégek csupán 7%-a kezdene új fejlesztésbe kedvező hitelfeltételek esetén, ami 10 százalékpontos csökkenés az előző negyedévhez képest. Ezzel szemben a fejlesztésben gondolkodó cégeknél 33-ról 35%-ra emelkedett ez az arány” – mondta el a szakember. (Pedig Varga Mihály friss nyilatkozata szerint a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja (NHP) során egyértelműen a kisebb vállalkozások kerültek előtérbe.

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo