Még rengeteg bevásárlóközpont épülhet 2010-re

A közép-kelet-európai bevásárlóközpontok állománya akár 50 százalékkal is nőhet 2010-ig - áll a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzésében. A régió legtöbb városában az elmúlt években jelentős nagyságú területeken épült új bevásárlóközpont, és úgy tűnik, ez a tendencia a jövőben sem változik. A fejlődés eredményeként 2010-re Közép- és Kelet-Európa majdnem minden városában lesz bevásárlóközpont, és számos településen a mainál jelentősen nagyobb lesz a plázakínálat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bevásárlóközpontok terjeszkedését a régióban az erős gazdasági növekedés serkentette az elmúlt években. Az életszínvonal emelkedésével együtt járó növekvő fogyasztás jelentette az bevásárlóközpont-területek bővülésének alapját. Jos Tromp a CB Richard Ellis közép- és kelet-európai kutatási vezetője szerint: "A régió ugyan nem menekülhet a világgazdasági változások növekvő nyomása elől, de ezeket a hosszú távú strukturális változások összefüggésében kell vizsgálnunk. A világgazdasági bizonytalanságok kihívások elé állítják a térséget, de Közép- és Kelet-Európa gazdasági növekedése, amely erősebb az EU-15 országokénál, várhatóan tovább folytatódik."

A legalacsonyabb egy főre jutó bevásárlóközpont-állománnyal bíró Bulgária, Horvátország, Románia és Szlovákia esetében a következő évek gyors növekedést hozhatnak. Ennek következtében - Ukrajna és Szerbia kivételével - 2010-re jelentősen több bevásárlóközpont lesz a régióban, egyenletesebb eloszlással. A bevásárlóközpontok gyarapodása komoly hatással lesz a kiskereskedőkre, fejlesztőkre és befektetőkre, ami felveti a piac telítettségének a kérdését is. Már ma is erős verseny figyelhető meg a bevásárlóközpontok között, és ez a verseny a legtöbb piacon még intenzívebbé válik a jövőben, különösen Bulgáriában és kisebb mértékben Romániában. Tromp hozzátette: "a kínálat növekedésével erősödő verseny miatt a régió piaci szereplőinek még jobban meg kell válogatniuk piacaikat és projektjeiket."


Bevásárlóközpontok terjeszkedése a régióban 2003-2010 - forás: CBRE

A régióban történő változásokat figyelembe véve a piacra lépésen vagy terjeszkedésen gondolkodó kiskereskedőknek, fejlesztőknek és befektetőknek számos tényezőt kell szem előtt tartaniuk: ilyen például a lokáció, az ingatlanpiac és a gazdasági tényezők átfogó ismerete, a bevásárlóközpont minősége és a változó fogyasztói szokásokból eredő lehetőségek felmérése. "A régió kiskereskedelmi piaca a továbbiakban is lehetőségekkel teli szektor marad mind a kereskedők, mind a fejlesztők, mind a befektetők számára. Még ha a rövidtávú gazdasági hangulat változik is, Közép- és Kelet-Európa biztos hosszú távú befektetési lehetőségeket kínál. A térség kiskereskedelmi piaca iránt elkötelezett befektetők továbbra is profitálnak abból, ha a régióban maradnak." - vonta le a következtetést Tromp.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo