Még rengeteg bevásárlóközpont épülhet 2010-re

A közép-kelet-európai bevásárlóközpontok állománya akár 50 százalékkal is nőhet 2010-ig - áll a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzésében. A régió legtöbb városában az elmúlt években jelentős nagyságú területeken épült új bevásárlóközpont, és úgy tűnik, ez a tendencia a jövőben sem változik. A fejlődés eredményeként 2010-re Közép- és Kelet-Európa majdnem minden városában lesz bevásárlóközpont, és számos településen a mainál jelentősen nagyobb lesz a plázakínálat.

A bevásárlóközpontok terjeszkedését a régióban az erős gazdasági növekedés serkentette az elmúlt években. Az életszínvonal emelkedésével együtt járó növekvő fogyasztás jelentette az bevásárlóközpont-területek bővülésének alapját. Jos Tromp a CB Richard Ellis közép- és kelet-európai kutatási vezetője szerint: "A régió ugyan nem menekülhet a világgazdasági változások növekvő nyomása elől, de ezeket a hosszú távú strukturális változások összefüggésében kell vizsgálnunk. A világgazdasági bizonytalanságok kihívások elé állítják a térséget, de Közép- és Kelet-Európa gazdasági növekedése, amely erősebb az EU-15 országokénál, várhatóan tovább folytatódik."

A legalacsonyabb egy főre jutó bevásárlóközpont-állománnyal bíró Bulgária, Horvátország, Románia és Szlovákia esetében a következő évek gyors növekedést hozhatnak. Ennek következtében - Ukrajna és Szerbia kivételével - 2010-re jelentősen több bevásárlóközpont lesz a régióban, egyenletesebb eloszlással. A bevásárlóközpontok gyarapodása komoly hatással lesz a kiskereskedőkre, fejlesztőkre és befektetőkre, ami felveti a piac telítettségének a kérdését is. Már ma is erős verseny figyelhető meg a bevásárlóközpontok között, és ez a verseny a legtöbb piacon még intenzívebbé válik a jövőben, különösen Bulgáriában és kisebb mértékben Romániában. Tromp hozzátette: "a kínálat növekedésével erősödő verseny miatt a régió piaci szereplőinek még jobban meg kell válogatniuk piacaikat és projektjeiket."


Bevásárlóközpontok terjeszkedése a régióban 2003-2010 - forás: CBRE

A régióban történő változásokat figyelembe véve a piacra lépésen vagy terjeszkedésen gondolkodó kiskereskedőknek, fejlesztőknek és befektetőknek számos tényezőt kell szem előtt tartaniuk: ilyen például a lokáció, az ingatlanpiac és a gazdasági tényezők átfogó ismerete, a bevásárlóközpont minősége és a változó fogyasztói szokásokból eredő lehetőségek felmérése. "A régió kiskereskedelmi piaca a továbbiakban is lehetőségekkel teli szektor marad mind a kereskedők, mind a fejlesztők, mind a befektetők számára. Még ha a rövidtávú gazdasági hangulat változik is, Közép- és Kelet-Európa biztos hosszú távú befektetési lehetőségeket kínál. A térség kiskereskedelmi piaca iránt elkötelezett befektetők továbbra is profitálnak abból, ha a régióban maradnak." - vonta le a következtetést Tromp.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo