Még rengeteg bevásárlóközpont épülhet 2010-re

A közép-kelet-európai bevásárlóközpontok állománya akár 50 százalékkal is nőhet 2010-ig - áll a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzésében. A régió legtöbb városában az elmúlt években jelentős nagyságú területeken épült új bevásárlóközpont, és úgy tűnik, ez a tendencia a jövőben sem változik. A fejlődés eredményeként 2010-re Közép- és Kelet-Európa majdnem minden városában lesz bevásárlóközpont, és számos településen a mainál jelentősen nagyobb lesz a plázakínálat.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A bevásárlóközpontok terjeszkedését a régióban az erős gazdasági növekedés serkentette az elmúlt években. Az életszínvonal emelkedésével együtt járó növekvő fogyasztás jelentette az bevásárlóközpont-területek bővülésének alapját. Jos Tromp a CB Richard Ellis közép- és kelet-európai kutatási vezetője szerint: "A régió ugyan nem menekülhet a világgazdasági változások növekvő nyomása elől, de ezeket a hosszú távú strukturális változások összefüggésében kell vizsgálnunk. A világgazdasági bizonytalanságok kihívások elé állítják a térséget, de Közép- és Kelet-Európa gazdasági növekedése, amely erősebb az EU-15 országokénál, várhatóan tovább folytatódik."

A legalacsonyabb egy főre jutó bevásárlóközpont-állománnyal bíró Bulgária, Horvátország, Románia és Szlovákia esetében a következő évek gyors növekedést hozhatnak. Ennek következtében - Ukrajna és Szerbia kivételével - 2010-re jelentősen több bevásárlóközpont lesz a régióban, egyenletesebb eloszlással. A bevásárlóközpontok gyarapodása komoly hatással lesz a kiskereskedőkre, fejlesztőkre és befektetőkre, ami felveti a piac telítettségének a kérdését is. Már ma is erős verseny figyelhető meg a bevásárlóközpontok között, és ez a verseny a legtöbb piacon még intenzívebbé válik a jövőben, különösen Bulgáriában és kisebb mértékben Romániában. Tromp hozzátette: "a kínálat növekedésével erősödő verseny miatt a régió piaci szereplőinek még jobban meg kell válogatniuk piacaikat és projektjeiket."


Bevásárlóközpontok terjeszkedése a régióban 2003-2010 - forás: CBRE

A régióban történő változásokat figyelembe véve a piacra lépésen vagy terjeszkedésen gondolkodó kiskereskedőknek, fejlesztőknek és befektetőknek számos tényezőt kell szem előtt tartaniuk: ilyen például a lokáció, az ingatlanpiac és a gazdasági tényezők átfogó ismerete, a bevásárlóközpont minősége és a változó fogyasztói szokásokból eredő lehetőségek felmérése. "A régió kiskereskedelmi piaca a továbbiakban is lehetőségekkel teli szektor marad mind a kereskedők, mind a fejlesztők, mind a befektetők számára. Még ha a rövidtávú gazdasági hangulat változik is, Közép- és Kelet-Európa biztos hosszú távú befektetési lehetőségeket kínál. A térség kiskereskedelmi piaca iránt elkötelezett befektetők továbbra is profitálnak abból, ha a régióban maradnak." - vonta le a következtetést Tromp.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo