Meddig mehetnek fel az ingatlanárak?

Szinte mindenkit foglalkoztat a kérdés, hogy Magyarországon meddig mehetnek feljebb az ingatlanárak. A Duna House megvizsgálta az egyes környező- és nyugat-európai országok trendjeit, hogy esetükben milyen mértékű volt 2008 óta az áremelkedés, továbbá hogy a jelenlegi árak mellett mekkora hozamokkal lehet kalkulálni egy befektetés esetén. Még mindig megéri ingatlanba fektetni?

Az árindex a legkisebb csökkenést Közép-Európában Csehországban mutatta, a vizsgált 9 év alatt ezek az értékek voltak a legkiegyenlítettebbek. 2008-hoz képest a legalacsonyabb indexérték Szlovéniában figyelhető meg, ahol jelenleg is csak 83 ponton áll, tehát még nem érte el a válság előtti szintet. Sőt, míg nálunk már 2014 elején elkezdődött a fellendülés, addig Szlovéniában még egy bő évig csökkenő értékek láthatók, a tartós növekedés pedig csupán 2015 második felében indult el. Szlovéniához hasonlóan Horvátországban sem közelítette meg az index a kiindulási szintet. Szlovákia félúton helyezkedik el Csehország és Magyarország magas, valamint Szlovénia és Horvátország alacsony értékei közt. A növekedés mértéke ugyan lényegesen elmarad a magyar értékektől, de a hazai növekedéssel egy időben a szlovákoknál is emelkedni kezdett az index, és ez néhány kisebb megingással a mai napig tart.

Kép: Duna House

Csehországnál is magasabban jár az árnövekedés Németországban, melynek 130-as értéke magasan kiemelkedik. Németország különlegesnek számít abban a tekintetben is, hogy 2008 után nemhogy csökkent volna az index értéke, hanem – néhány minimális megingástól eltekintve – folyamatosan emelkedett. Az Egyesült Királyság 2017. első negyedévi értékét a csehek már megelőzték, Magyarország pedig egyre közelebb kerül hozzá.

Budapest lemaradt, a megyék szárnyaltak
Budapesten csökkent a lakáspiac forgalma, a főváros azonban nem mutat egységes képet. Az Otthon Centrum felmérése szerint nagyobb visszaesés tapasztalható a belvárosban, ugyanakkor a külső pesti kerületek többségében és Budán a II. kerület külső részén 5-10, a XII. kerületben 20 százalékkal több adásvétel volt tavaly, mint az előző évben.
Látható tehát, hogy a szomszédos országokhoz képest hazánk már így is jelentős árnövekedést produkált. A szintén vizsgált fejlett nyugat-európai országok és főként Csehország drasztikus áremelkedése azonban arra enged következtetni, hogy Magyarországon is van még lehetőség további növekedésre. A Duna House negyedévente publikálja a saját árindexét Barométer c. kiadványában, amely már tartalmazza az idei második negyedévet is. Eszerint további árnövekedés történt a hazai piacon.

A vizsgálatba bevont országok közül a legjobb hozam Magyarországon érhető el, lényegesen megelőzve a többi országot. Ez Európa egészét tekintve az 5. helyre elég. Így bár meredeken emelkednek az eladási árak, továbbra is jó befektetés ingatlant vásárolni.

A vizsgálatba az újépítésű lakásokat nem vonták be, mivel azok nagymértékben befolyásolják az eredményeket. Moldovában a kis- és közepes méretű lakások esetén elérhető hozam meghaladja akár a 11-12 százalékot is. Montenegró az előkelő szereplését javarészt a budvai, tengerparti ingatlanoknak köszönheti, melyek igen felkapottá váltak. A lista másik felén álló Németország folyamatosan drágul, így egyre kisebb az elérhető hozam. Az ország déli részén fekvő városok, mint München vagy Frankfurt még a fővárosnál is költségesebbnek bizonyulnak. Hasonló a helyzet az Egyesült Királyságban is.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo