A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot folytatott a Sopron Bank Burgenland Zrt.-nél (Sopron Bank), amelynek során a banki működés több szegmensében azonosított hiányosságokat. A vállalatirányítás területén többek között megállapítást nyert, hogy hiányos volt a bank javadalmazási politikája, illetve az intézmény a belső kontroll körében nem megfelelően kezelte az összeférhetetlenség vizsgálatát. Emellett a banknál a belső ellenőrzés folyamatainak kidolgozása és a belső ellenőri vizsgálatok nyomon követhetősége sem volt teljeskörű, továbbá az alkalmazott csalásmegelőzési rendszere nem támogatta megfelelően az erre irányuló tevékenységet.
A hitelezési kockázatok kapcsán a jegybank megállapította, hogy nem volt megfelelő a Sopron Bank ügyfélcsoportképzés-szabályozása és nyilvántartása. További hiányosságok merültek fel a limitkezelés területén a portfólió limit- és a nagykockázati limit beállításai, a projektfinanszírozás területén a szabályozás és az adatszolgáltatás vonatkozásában és az ügyletmonitoring folyamata sem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi elvárásoknak.
Az MNB eljárása során – elsősorban az informatikai rendszerek biztonsági védelmét, felhasználói hozzáférési jogosultságok kezelését és a lejárt tárolási idejű adatok törlését, megsemmisítését érintően – problémákat azonosított a hitelintézet informatikai és információbiztonsági működésében. A betétbiztosítás terén az Országos Betétbiztosítási Alap által biztosított betétek adatnyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak.
Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában (a jogsértésekhez igazodó teljesítési határidő kitűzésével) kötelezte a Sopron Bankot, hogy a feltárt hiányosságokat szüntesse meg és erről számoljon be a jegybanknak. A jogsértések miatt az MNB összességében 27,9 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank figyelembe vette a vizsgálat során feltárt számos jogsértés magas vagy jelentős kockázati besorolását. Enyhítő körülménynek számított, hogy a hiányosságoknak nem volt hatása az ügyfelekre, illetve, hogy a hitelintézet számos problémát már a vizsgálat során kijavított és együttműködő magatartást tanúsított.
Mint emlékezetes, a jegybank rendszeres ellenőrzései keretében legutóbb három éve állapított meg hiányosságokat a Sopron Banknál, főként informatikai, hitelkockázat-kezelési, vállalatirányítási, számviteli, adatszolgáltatási, nyilvántartási, illetve a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzésére vonatkozó hiányosságok miatt. (MNB)