Mit tehetünk, hogy elkerüljük ezt a kockázatot? A válasz az adóhatósági és bírósági gyakorlatban található, általános és adott ügylettől függő, speciális ellenőrzés is létezik.
Általános ellenőrzés
Jó hír, hogy az ellenőrzés alaplépései könnyen elvégezhetőek a nyilvános adatbázisok segítségével. Ezeknek a cégnyilvántartásban és az adóhatóság honlapján elérhető nyilvántartásokban található információk segítségével ellenőrizhető, hogy:
- létező cégről van-e szó;
- van-e érvényes adószáma;
- hány alkalmazottja van az adott cégnek;
- köztartozásmentes adózónak minősül-e, vagy van-e bármilyen nyilvántartott adótartozása?
Amennyiben a partnerrel kapcsolatosan a fenti adatbázisok nem tartalmaznak negatív információt, úgy az ellenőrzés első fázisán már túl is vagyunk.
Speciális ellenőrzés
Vannak kissé specifikusabb és adott ügylettől függően esetről-esetre változó lépések is.
Először is elvárt az, hogy tudjam kivel állok kapcsolatban az üzleti tárgyalások során. Amennyiben nem a cég ügyvezetőjével, úgy ellenőrizni kell, hogy mi alapján jár el. Ez azt jelenti, hogy adott esetben el kell kérni a meghatalmazását. Fontos továbbá, hogy ismert piaci szereplőről van-e szó – mondta Ramocsa Dávid, a Deloitte Legal adóperes ügyvédje.
Amennyiben egy, a piacon addig ismeretlen szereplővel kerülünk kapcsolatba, a hatóságok elvárják, hogy mélyebb vizsgálódást folytassunk le. Ebben a körben értékelik, ha referenciákat gyűjtünk be az iparágban az érintett cégről, illetve, ha alaposan utánajárunk annak, hogy a cég adottságai, tárgyi és személyi feltételei alapján képes-e a kínált szolgáltatás ellátására. Szélsőséges esetben a vizsgálat akár az üzleti partner alvállalkozójára is kiterjedhet.