Az államadósság-mutató csökkentésének alkotmányos kötelezettsége teljesül, mivel a törvényjavaslat az államadósságmutató 2,3 százalékpontos javulását határozza meg. A törvényjavaslatnak az ÁSZ által értékelt előirányzatai több mint 95 százalékban megalapozottak. 14 bevételi és 15 kiadási előirányzat az alátámasztó számítások elkészültével válhat megalapozottá. A központi tartalékok – a bérek növelésének fedezetét adó céltartalékok mellett – a kiadási kockázatok kezeléséhez elegendő összeget irányoznak elő rendkívüli intézkedésekre, valamint beruházási, beruházás előkészítési, járványügyi, valamint energiaár-növekedés kompenzációs feladatokra.
A 2023. évi költségvetési törvényjavaslat bizonytalan, sok feszültséggel terhes külső feltételek mellett készült. Ebben a helyzetben a jövő évi költségvetés elfogadása igazodási pontot nyújt nemcsak a költségvetési szervek, hanem a háztartások és a vállalkozások számára is. A nagyfokú külső bizonytalanság ellenére az előrejelzéseket készítő hazai és nemzetközi szervezetek prognózisai szerint Magyarországon a 2023. évben 2,6 - 5,0 százalékos GDP növekedés várható. Ezzel összhangban a 2023. évi költségvetési törvényjavaslat 2023. évre 4,1 százalékos gazdasági növekedéssel tervez. Az ÁSZ annak feltételezésével végezte a törvényjavaslat értékelését, hogy az annak alapjául szolgáló kormányzati makrogazdasági prognózis teljesül. Az ÁSZ véleménye kitér arra is, hogy a törvényjavaslat elegendő mozgásteret tartalmaz a reálisan várható gazdasági kockázatok bekövetkezésének kezelésére.