Ingatlanpiac: 2003 óta nem látott mélységben

A Budapesti Ingatlan-tanácsadók Egyeztető Fóruma (tagok: CB Richard Ellis, Colliers International, Cushman & Wakefield, DTZ, és Jones Lang LaSalle) közzétette a 2009 harmadik negyedévére vonatkozó irodapiaci adatokat.

Összesen 47.663 m2 irodaterületet adtak bérbe július 1. és szeptember 30. között, amely 2006. második negyedéve óta a legalacsonyabb érték, és jelentős 60%-os csökkenést mutat az előző negyedévhez képest. A múlt negyedévben a teljes bérbeadás 51%-szerződéshosszabbításból, 37% meglévő épületekre vonatkozó új szerződésekből, 11% a meglévő területek növeléséből, és mindössze az egy százalék alatti része adódott előbérleti szerződésekből.  A gazdasági válság által felerősített piaci folyamatoknak köszönhetően a szerződés- hosszabbítások száma folyamatosan nő, és 2009 első negyedéve óta a bérleti szerződések legnagyobb részét alkotják.

Tatától egy gógyszercégig

Az öt legnagyobb bérleti tranzakcióból az első négy szerződéshosszabbítás volt. A legnagyobb szerződés-megújítás a Tatáé volt a Science Parkban (5.730 m2), a Deloitté az Park Átriumban (4.871 m2), a Roche maradt a Terraparkban (3.141 m2) és a Novartis újratárgyalta bérletét a Bartók Házban (2.510 m2). A legnagyobb új szerződést egy gyógyszerészeti cég kötötte 1.618 m2-re a Dorottya Udvarban.

A budapesti piacon az elmúlt negyedévben 118. 482 m2 modern irodaterületet adtak át, így a teljes állomány szeptember végére elérte a 2.334.100 m2-t. Az átadott épületek közül a legnagyobbak a Madarász irodapark első üteme (16.822 m2), az Infopark E (16.250 m2), az IP West utolsó ütemei (13.974 m2) és a Capital Square II. fázisa (10. 541 m2). Az alábbi kisebb irodaházak kerültek még átadásra: Bécsi Corner, Fórum Offices, Palazzo Dorottya, valamint felújították az Erzsébet Irodaház B épületét. A harmadik negyedévben átadott új MTV székház és a Market irodaépület speciális bérlői igény szerint épült irodaépületek.

A kihasználatlansági mutató az előző negyedévhez képest 1,7, az egy évvel ezelőtt mért értékhez képest pedig 4,6 százalékponttal emelkedett. Szeptember végén a budapesti bérirodák 19,7%-a üres volt, ez 2003. decembere óta a legmagasabb érték. A város egyes részpiacain átlagosan 1,2-1,6 százalékponttal, míg a Központi Piacon több mint 2 százalékponttal nőtt a kihasználatlanság. Az üresedési ráta továbbra is a Központi Piacon a legalacsonyabb (13,7%, márciusban 11,7% volt), míg immár harmadik negyedéve a legmagasabb a Pesti Nem-központi Piacon (25,1%, márciusban 23,4% volt) mérhető.

2009 Q3

Belváros

Központi Piac

Budai Nem-központi Piac

Pesti Nem- központi Piac

Agglomeráció

Összesen

Új kínálat ( m2 )

2 300

10 541

81 669

23 972

0

118 482

Teljes kínálat ( m2 )

237 859

684 637

613 620

702 196

95 802

2 334 114

Kihasználatlanság (m2)

37 902

93 868

132 518

176 196

20 073

460 557

Kihasználatlansági ráta (%)

15,9%

13,7%

21,6%

25,1%

20,9%

19,7%

Bérleti tranzakciók (m2)

974

12 366

22 336

6 878

5 109

47 663

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo