Bálint Ákos szerint a leendő e-közigazgatási rendszer központi elemének, az Ügyfélkapuval az e-közigazgatás "jó irányba indult el". Egyre több ügyfél csatlakozik és megvalósult rajta az e-adózás lehetősége és ebben az egyetlen szolgáltatásban van jelen az ügyfél konkrét azonosítása PIN-kód segítségével.
A közigazgatás fejlesztésének továbblépési lehetőségei (és így a fejlesztésekhez szükséges uniós források elosztását) egy, a nyáron meghozott kormánydöntés alapján már adottak. Az Irányító Hatóság vezetője szerint december-január folyamán a a támogatási szerződések is megszületnek, így számos területen történik előrelépés.
Szakrendszerek
Az Ügyfélkapu megerősítése, a köztisztviselők számára kiépítendő Hivatali Kapu, egyes szakrendszerek között az egységes adatstruktúra kialakítása lesznek az elsőként beindítandó projektek. A cél, hogy minden alrendszer megjelenjen a központi rendszeren és így az Ügyfélkapun keresztül az állampolgárok és a vállalkozások elérhetik. A szakrendszerek hiányosságai között említette a főosztályvezető a vámügyintézés nehézségeit, ami részben egy fizikai adottság következménye, hiszen az EU-ba belépő áru bármely uniós vámudvarban elvámolható.
"Az egységes iratkezelés nyilvánvalóan szintén a hatékony e-közigazgatás megteremtéséhez szükséges lépés" - mondta Bálint Ákos, aki szerint ehhez a levéltárak fejlesztésére, és nem utolsósorban az attitűd megváltoztatására is szükség van. Ma a hivatalok 15 év után küldik el a levéltáraknak, ahol komoly tradíciók működnek és lassan megy az új informatikai eszközökre való átállás is. A levéltárak (és így hivatali iratok kezelésének és megőrzésének rendszerének) fejlesztése után az irat megszületését követő 2-3 éven belül, vagy akár azonnal is a levéltárakba kerülhetnek.
Modernizáció 104 milliárdból
A kormánydöntésre váró projektekről november 20-án lesz döntés és január végén még egy csomag vár arra, hogy a kormány eldöntse, mely projektek élveznek prioritást.
A projektek között az egyik legfontosabb az állampolgárok és a köztisztviselők azonosítása. - mondta a Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatóságának vezetője. Bálint Ákos szerint az azonosítást rendszerének kialakításától függetlenül történik meg a hordozó eszközök (kártya, token stb.) kiválasztása később történik, ám biztosan több eszköz lesz, hogy az ügyfelek a számukra legmegfelelőbbet választhassák.
Bálint Ákos a következő legfontosabb fejlesztési projektnek az e-fizetés rendszerének kialakítását nevezte. "Minden államigazgatási szakrendszernek kapcsolódnia kell az e-fizetéshez, hogy sem az okmányirodai, sem az otthoni ügyintézés során ne kelljen a postán sárga csekket feladnia az ügyfeleknek." - mondta a főosztályvezető.
A későbbiekben az elektronikus tulajdoni lap, a nullás igazolás, a családtámogatási ellátások, az e-közbeszerzés, vagy az agrártámogatási rendszer elemei kerülnek sorra. 2007-2013 között a két modernizációt szolgáló operatív program összesen 104 milliárd forintos forrást biztosít, amelyből 2007-2008-ra 41 milliárd már lekötött forrás. - mondta Bálint Ákos előadása végén.