Felpörgött az irodapiac

A budapesti irodapiac fenntartotta a 2014-ben indult felívelését 2015-ben is, és megdöntötte korábbi csúcsát a teljes bérbeadási volumen tekintetében – közölte a Cushman & Wakefield.

Kép: SXC

Közel 538,000 négyzetméter irodaterületre kötöttek szerződést az év során, ami 16%-os emelkedést jelent a 2014-es évhez képest. A kereslet növekedése és az új iroda átadások hiánya tovább csökkentette az üresedési rátát, ami most már recesszió előtti szinten, 12,1%-on állt 2015 év végén. A budapesti irodapiac kihasználatlansága ezzel már alacsonyabb, mint a prágai és varsói értékek, mely gyökeres változás a 4 évvel ezelőtti helyzethez képest.

„Nincs kétség afelől, hogy 2015 bérbeadási volumene minden várakozást felülmúlt. Gyakorlatilag nem történt új bériroda átadás, ami mégis megjelent, rögtön felszívta a piac. Erre a legjobb példa, a 18,500 négyzetméteres Váci Greens C épülete, mely 100%-ban feltöltött elő-bérleti szerződésekkel” – mondta David M. Johnston, a Cushman & Wakefield budapesti irodabérbeadási vezetője.

A szakember arra számít, hogy a jelenlegi piaci lendület 2016-ban is kitart, mivel a keresleti oldal továbbra is erős, amit megtámogat a limitált új bériroda átadások száma. Ezáltal várhatóan a kereslet továbbra is meghaladja majd a kínálatot, és az üresedési ráta tovább fog csökkenni. Ahogy a piaci folyamatok egyre inkább a bérbeadóknak kedveznek, a különböző bérlői ösztönzők csökkenni fognak a legjobb területekre, növelve az effektív bérleti díjakat. „Emelkedő bérleti díjakra számítunk a legnépszerűbb alpiacokon (például: Váci úti irodafolyosó), a túlkínálat csökkenésére a külsőbb városrészekben, és több fejlesztő komolyabban megfontolhatja a spekulatív irodafejlesztések elindítását” – hangsúlyozta.

Iroda fronton már látszik az alagút vége
Valami elindult a hazai irodapiacon, amit a csökkenő üresedési ráta és a bővülő kereslet jelez. Van, aki szerint az irodabérlési láz a gazdasági válságból kilábaló Európa egyik biztos jele. Mások egyszerűen a korábban jegelt igények megvalósításával magyarázzák a jelenséget.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo