Széndioxid-tőzsde
Magyar hátterű internetes piac indult tegnap a szén-dioxid-kvóták térségi kereskedelmére az euets.com cím alatt - írja a Népszabadság. Az oldal hátterében álló Vertis Kft. ügyvezetője, Szabó Gergely elmondta, hogy a cég közvetlen ügyfelei pénzügyi vállalkozások és kvótákkal rendelkező iparvállalatok. Magánszemélyek brókercégeken - például a Vertisen - keresztül kapcsolódhatnak be. A jogok adásvétele néhány hete indult meg, de a kvótaforgalom már most elérte a heti 200 ezer tonnát.
Lezárultak a panelpályázatok
Újabb 11 ezer panellakást érintő felújítás kezdődhet meg mintegy 3 milliárd forint állami támogatással - olvasható a Világgazdaság mai számában. Ugyanakkor lezárult a panelpályázatok tavalyi szezonja: Kolber István, a lakáspolitikáért felelős tárca nélküli miniszter döntött a még függőben lévő - 2005-ben benyújtott - utolsó pályázatokról is. Az elmúlt évi pályázaton összesen 14,4 milliárd forintot bocsátott rendelkezésre az állam, rekonstrukciós munkákra a lakótelepeken. A több mint másfél ezer befogadott igénnyel 72 800 lakás megújulásához kértek és kaptak állami forrást az önkormányzatok.
Elszállnak a kamatok
Londoni elemzők szerint 5,25 százalék lesz nyárra a Fed-kamat, és az euróövezetben is kamatemeléssel számolnak - állítja a HVG. A Moody's Investors Service kedden Londonban kiadott előrejelzése szerint, a határidős Fed-kamatpiac most 58 százalékos valószínűséggel árazza, hogy június végén 5,25 százalék lesz a jelenlegi 4,75 százalék helyett a Federal Reserve napi szövetségi célkamata. Más londoni házak is meglehetősen agresszív Fed-szigorítással és egyidejű euróövezeti kamatemelésekkel számolnak. A Barclays Capital befektetési csoport e hónap elején Londonban kiadott európai feltörekvő piaci prognózisában például azt írta: arra számít, hogy a Federal Reserve szigorító ciklusa 5,5 százalékon tetőzik a bank által eddig várt 4,75 százalék helyett.
Diszkontok és hipermarketek az élelmiszerüzlet nyertesei
Évente százával megszűnő kis boltok, lendületesen szaporodó nagy területű üzletek jellemzik a magyar élelmiszerüzlet-hálózat elmúlt két évét - derül ki az ACNielsen piackutató cég legfrissebb tanulmányából. A diszkont áruházak emellett növekvő forgalmat bonyolítanak - írja a Magyar Hírlap. A Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi tavaly együttesen 48 új üzletet nyitott. A legaktívabb a Lidl volt, amely ötvenegy egységből álló hálózatot alakított ki 2004. novemberi piacra lépése óta. A diszkontok a délkeleti országrészben nyomulnak. A Lidl például a Dél-Alföldön lépett a magyar piacra, s gyorsan szerzett erős pozíciókat a hazai átlaghoz képest szerényebb vásárlóerejű délkeleten. A hipermarketek ezzel szemben elsősorban Budapestre és Pest megyére, valamint a Dunántúlra koncentrálnak.